Gemeente Den Helder

Nieuwe regels moeten wildgroei reclames tegengaan 2011-07-22

Om een rustig straatbeeld te krijgen en verrommeling tegen te gaan, heeft het college een nieuwe reclamenota geschreven. Deze wordt na de zomer voorgelegd aan de commissie en vervolgens aan de raad. In de nieuwe nota staat welke reclames wel en niet mogen in onder meer winkelgebieden, op bedrijventerreinen, in woonwijken en op sportterreinen.

Reclames bepalen in grote mate het straatbeeld. Om wildgroei en verrommeling tegen te gaan, is het daarom belangrijk in regels vast te leggen wat er wel en niet mag op dit gebied. De bestaande reclame (borden)nota uit 1996 is aan vervanging toe. Regels zijn in de loop der jaren veranderd en er gelden nieuwe welstandcriteria. Ook om het stadshart en andere gebieden in Den Helder aantrekkelijker te maken is het nodig de reclameregels te veranderen en vast te leggen in een nieuwe nota.

Richtlijnen
In de nieuwe nota zijn de richtlijnen duidelijker verwoord. De nota bevat met name meer uitleg over regels met betrekking tot de vormgeving van reclame-uitingen. De regels in het Stadshart worden iets strenger en op industrieterrein juist iets minder streng. Daarnaast komt er een verbod op vrijstaande reclame-uitingen in het Stadshart. Dit mag nu nog wel, maar als de Raad er mee instemt straks niet meer.

Commissie Stadsontwikkeling & Beheer
De concept reclamenota heeft gedurende 6 weken ter inzage gelegen. In deze periode is ook een informatiebijeenkomst gehouden voor alle belanghebbenden. Doel van de bijeenkomst was ondernemers en bewoners te informeren over de nieuwe regels die de wildgroei van onder meer reclamelichtbakken, -borden en vlaggen moeten terugdringen. Op 5 september buigt de commissie Stadsontwikkeling & Beheer zich over de nieuwe reclamenota.