Nieuwe regels moeten wildgroei reclames tegengaan
2011-07-22
Om een rustig straatbeeld te krijgen en verrommeling tegen te gaan,
heeft het college een nieuwe reclamenota geschreven. Deze wordt na de
zomer voorgelegd aan de commissie en vervolgens aan de raad. In de
nieuwe nota staat welke reclames wel en niet mogen in onder meer
winkelgebieden, op bedrijventerreinen, in woonwijken en op
sportterreinen.
Reclames bepalen in grote mate het straatbeeld. Om wildgroei en
verrommeling tegen te gaan, is het daarom belangrijk in regels vast te
leggen wat er wel en niet mag op dit gebied. De bestaande reclame
(borden)nota uit 1996 is aan vervanging toe. Regels zijn in de loop der
jaren veranderd en er gelden nieuwe welstandcriteria. Ook om het
stadshart en andere gebieden in Den Helder aantrekkelijker te maken is
het nodig de reclameregels te veranderen en vast te leggen in een
nieuwe nota.
Richtlijnen
In de nieuwe nota zijn de richtlijnen duidelijker verwoord. De nota
bevat met name meer uitleg over regels met betrekking tot de vormgeving
van reclame-uitingen. De regels in het Stadshart worden iets strenger
en op industrieterrein juist iets minder streng. Daarnaast komt er een
verbod op vrijstaande reclame-uitingen in het Stadshart. Dit mag nu nog
wel, maar als de Raad er mee instemt straks niet meer.
Commissie Stadsontwikkeling & Beheer
De concept reclamenota heeft gedurende 6 weken ter inzage gelegen. In
deze periode is ook een informatiebijeenkomst gehouden voor alle
belanghebbenden. Doel van de bijeenkomst was ondernemers en bewoners te
informeren over de nieuwe regels die de wildgroei van onder meer
reclamelichtbakken, -borden en vlaggen moeten terugdringen. Op 5
september buigt de commissie Stadsontwikkeling & Beheer zich over de
nieuwe reclamenota.
Gemeente Den Helder