Vlaamse Overheid
en milieuvergunning
Omgevingsvergunning verenigt bouw- en milieuvergunning
Persmededeling van de Vlaamse Regering
vrijdag 22 juli 2011
Vandaag keurde de Vlaamse Regering op voorstel van Vlaams minister van
Ruimtelijke Ordening Philippe MUYTERS en Vlaams minister voor
Leefmilieu Joke SCHAUVLIEGE de startnota goed die de principes vastlegt
voor de omgevingsvergunning. Dit is een eerste stap naar de
langverwachte unieke vergunning, het samensmelten van de
stedenbouwkundige en de milieuvergunning. De omgevingsvergunning geeft
verder uitvoering aan de conceptnota `Versnellen van investeringen'.
Met het invoeren van de unieke omgevingsvergunning zullen
initiatiefnemers niet langer een aparte stedenbouwkundige vergunning en
milieuvergunning moeten aanvragen, bij verschillende overheden. De
omgevingsvergunning geeft de toelating om zowel te bouwen als te
exploiteren. Dit systeem snoeit niet enkel in het aantal te doorlopen
procedures, maar het zorgt tevens voor een transparant
vergunningensysteem. Tijdswinst wordt gekoppeld aan efficiëntie. Zo
dient de initiatiefnemer zijn aanvraag in bij één uniek loket, waarna
één openbaar onderzoek en één adviesronde wordt georganiseerd. Als
sluitstuk wordt nadien de omgevingsvergunning afgeleverd door één
bevoegd niveau.
De bevoegdheidsverdeling van de omgevingsvergunning zal afhankelijk
zijn van de omvang, de mogelijke effecten, de aard en de ligging van
het project. Het gemeentelijk niveau is voor het gros van de aanvragen
bevoegd. Enkel voor die projecten die omwille van hun aard of impact
een bovenlokale afweging vergen, zal een beslissing genomen worden op
een bovenlokaal niveau. In de komende weken zal door de Vlaamse
Regering een lijst worden opgemaakt van gemengde projecten die een
dergelijke bovenlokale afweging vergen.
In de startnota geeft de Vlaamse Regering aan welke projecten van
bovenlokaal belang zijn en door welke vergunningverlenende overheid ze
moeten worden beoordeeld. Zo zullen de vergunningsaanvragen voor de
meest milieuhinderlijke inrichtingen door de deputatie van de provincie
worden beoordeeld. Strategische projecten zoals grootschalige
infrastructuurprojecten, waterbeheersingswerken of
natuurinrichtingsprojecten, zullen worden beoordeeld door de Vlaamse
Regering.
In dit nieuwe systeem wordt ook werk gemaakt van een betere
samenwerking en een oplossingsgerichte houding van de Vlaamse
administraties. Zo zal voor de meer complexe dossiers een op te richten
omgevingsvergunningscommissie, een syntheseadvies geven. Binnen die
commissie zal er afstemming zijn tussen de Vlaamse overheidsdiensten.
Dit moet in de toekomst vermijden dat tegenstrijdige adviezen verleend
worden door administraties van eenzelfde overheidsniveau.
De vandaag goedgekeurde startnota is een belangrijke eerste stap die de
basis legt voor de unieke omgevingvergunning. De nota wordt nu verder
uitgewerkt in overleg met de VVSG en VVP en zal tegen eind 2011
resulteren in een concreet ontwerp van decreet.
De Vlaamse ondernemers waren hiervoor al geruime tijd vragende partij.
Zowel in de recente evaluatie van het Vlaams beleid door Voka als in de
aanbevelingen voor een efficiënt vergunningenbeleid van UNIZO werd het
ontbreken van de unieke vergunning als een prioritair punt naar voor
geschoven. Met de omgevingsvergunning zet deze Vlaamse Regering verder
in op een ondernemersvriendelijk klimaat, met een efficiënte en
oplossingsgerichte overheid als ondersteuning.