Gemeente Aalburg
Nieuws
Vernieuwen bestemmingsplannen en de BAG
Korenmolen Meeuwen
De gemeente Aalburg is bezig met het vernieuwen of actualiseren van
alle bestemmingsplannen binnen haar grondgebied. Het actualiseren van
de bestemmingsplannen is een wettelijke taak die bij de gemeente ligt.
De procedure die daarvoor doorlopen dient te worden is wettelijk
vastgelegd.
Wanneer de gemeente een bestemmingsplan actualiseert, wordt er
geïnventariseerd welke bouwwerken er op de diverse percelen aanwezig
zijn en waarvoor deze worden gebruikt. Dit geeft een beeld van de
bestaande situatie. Het kan dan voorkomen dat zaken feitelijk anders
zijn dan in het huidige bestemmingsplan is geregeld. Hierbij is de
aanwezige bebouwing en het gebruik daarvan van belang.
Basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)
De Wet basisregistraties adressen en gebouwen (kortweg BAG
genoemd)verplicht gemeenten een registratiesysteem in te richten waarin
wordt vermeld op welk adres, welke omgevingsvergunningen (voorheen
bouwvergunning) zijn verleend.
Bij de inventarisatie voor het te actualiseren bestemmingsplan brengt
de gemeente ook in kaart of voor de feitelijke situatie een vergunning
is verleend. Daarbij controleert de gemeente of alle bouwwerken
voorkomen in de BAG. En wordt gekeken naar de afgegeven
omgevingsvergunningen. Voor de actualisatie van de bestemmingsplannen
wordt tevens gekeken of het gebruik van deze bebouwing is toegestaan.
Constateringen uit de BAG
Als blijkt dat er bouwwerken zijn gebouwd zonder vergunning dan wordt
dit een BAG constatering genoemd. Aan de hand van deze constateringen
wordt er vervolgens o.a. gekeken of de betreffende bouwwerken misschien
vergunningsvrij zijn en of zij mogelijkerwijs dermate oud zijn dat er
geen vergunning meer van bekend is. Ook worden ons archief en de
luchtfoto's van de afgelopen jaren geraadpleegd. De dan nog resterende
BAG constateringen worden betrokken bij het bestemmingsplan.
Bestemmingsplannen en de BAG constateringen
Voor de gebieden waar het bestemmingsplan op dit moment wordt
geactualiseerd heeft de gemeente de BAG constateringen in kaart
gebracht. Uit deze BAG constateringen zijn de vergunningrvije
bouwwerken en de oude bouwwerken waarvan de gemeente weet dat zij
vergund zijn al verwijderd. Voor de nog overblijvende constateringen
hebben eigenaren van de adressen en gebouwen waar de constatering
betrekking op heeft, een brief gekregen. In deze zogenaamde
wrakingsbrief is verwoord welke constatering de gemeente gedaan heeft.
De brief is tevens voorzien van een kaartje waarop de constatering is
ingetekend.
Onjuistheden in de BAG constateringen
Ondanks dat de gemeente haar uiterste best heeft gedaan om alle in het
verleden afgegeven vergunningen op te nemen in het landelijke systeem
BAG kan het voorkomen dat een enkele vergunning toch niet bekend is.
Mocht u van mening zijn dat u ten onrechte bent aangeschreven voor een
BAG constatering dan vragen wij dit aan de gemeente door te geven.
U kunt dit doen door een kopie van de verleende vergunning naar de
gemeente toe te sturen. De gemeente zal dan daar waar mogelijk de
vergunning alsnog opnemen in het systeem.
Ook een factuur van een aannemer of oude foto's kunnen soms als bewijs
aangedragen worden.
Oplossen constatering
Alle eigenaren die een wrakingsbrief hebben ontvangen krijgen een
vervolgbrief waarin wordt vermeld hoe de gemeente om wil gaan met de
constateringen. Hierbij zijn vier mogelijke vervolgstappen denkbaar,
namelijk:
Ten onrechte aangeschreven / brief ontvangen
Mocht er naar aanleiding van een wrakingsbrief door u aangetoond kunnen
worden dat er wel een vergunning is verleend of mocht de gemeente zelf
constateren dat er toch sprake is van een vergunning dan krijgt u van
ons hier schriftelijk bericht van en zullen wij dit verwerken in de
BAG.
Het aanvragen van een omgevingsvergunning
Een aantal constateringen kunnen worden weggenomen door een
omgevingsvergunning aan te vragen. Uiteraard moet de
vergunningsaanvraag voldoen aan alle wettelijke eisen en bepalingen en
gelden de zelfde voorwaarden en termijnen als voor reguliere
bouwaanvragen. Als daar in uw situatie sprake van kan zijn, krijgt u
daarover in de vervolgbrief nadere informatie.
Verzoek tot wijziging van het bestemmingsplan
Een aantal constateringen kunnen worden weggenomen door het wijzigen
van het bestemmingsplan. U kunt dit doen door een wijzigingsverzoek in
te dienen. Als daar in uw situatie sprake van kan zijn, krijgt u
daarover in de vervolgbrief nadere informatie.
Deze verzoeken zullen zoveel mogelijk worden betrokken bij de lopende
bestemmingsplan actualisaties. Of aan een dergelijk verzoek medewerking
kan worden verleend is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Indien uw
verzoek wordt meegenomen in het bestemmingsplan kan het zijn dat u
alsnog een omgevingsvergunning moet aanvragen en dat er misschien
aanvullende eisen moeten worden gesteld (bijvoorbeeld onderzoeken als
flora en fauna etc). Als dit het geval is zullen wij u daarover
berichten.
Niet vergunbaar
Tot slot zijn er ook nog een aantal constateringen die niet
gelegaliseerd kunnen worden en dus strijdig blijven. Op termijn zal de
gemeente besluiten welke stappen in het kader van de handhaving genomen
worden. U krijgt dan nog nader schriftelijk bericht.
Tot slot
Zoals reeds hierboven beschreven betreft het constateringen die de
gemeente gedaan heeft in het kader van haar wettelijke verplichting om
deze kenbaar te maken. Veel constateringen kunnen worden opgelost.
Uiteraard gebeurt dit zeer zorgvuldig. De rechtszekerheid voor een
ieder wordt gewaarborgd.
Vragen en meer informatie
Mocht u nog vragen hebben dan kunt u altijd contact opnemen met een
ambtenaar van de gemeente of langs komen bij Aalburgloket. Ook kunt u
op onze website de komende tijd meer informatie hierover verwachten.