Ingezonden persbericht


C1000 en Plus dwarsbomen 'kiloknallervrije week'
Wakker Dier last actieweek in

Amsterdam, 25 juli 2011; C1000 en Plus dwarsbomen de eerste 'kiloknallervrije week' van Wakker Dier. Zij hebben als enige van de grote supermarkten deze week een dieronvriendelijke kiloknaller in hun reclamefolder. Wakker Dier had alle supermarkten opgeroepen tot een kiloknallervrije week met aandacht voor diervriendelijke alternatieven. Andere supermarkten hebben wel de kiloknallers achterwege gelaten waardoor er maar 2 kiloknallers zijn in plaats van de gebruikelijke 7. Daarnaast hebben diverse supermarkten veel aandacht voor diervriendelijke aanbiedingen met biologisch vlees en vleesvervangers zoals bij Lidl en Dirk. De geplande kiloknallervrije feestweek wordt echter vanwege het kiloknallen van C1000 en Plus nu vervangen door een actieweek tegen de kiloknallers van C1000 en Plus.

Wakker Dier registreert sinds begin 2009 alle kiloknallers van de grootste 10 supermarkten en sinds vorig jaar was het aantal kiloknallers al gekelderd van 11 naar 7 per week maar een kiloknallervrije week is in de gemeten 3 jaar nog niet voorgekomen. Het aantal diervriendelijke aanbiedingen en het diervriendelijke assortiment is afgelopen jaar met 73% toegenomen. Wakker Dier wilde deze positieve trend markeren met de kiloknallervrije week maar blaast nu de geplande feestelijkheden af. In plaats daarvan zal Wakker Dier deze week het dierenleed achter het vlees van C1000 en Plus bij hun klanten onder de aandacht brengen.

Een kiloknaller is reclamevlees dat goedkoper wordt aangeboden dan de gemiddelde prijs van kattenvoer: ¤4.12 per kilo. Veel supermarkten gebruiken extreem goedkope vleesaanbiedingen om klanten te lokken ('trafficbuilders'). Voornamelijk kippen en varkens zijn hiervan de klos: een boer krijg zo weinig voor zijn dieren dat fatsoenlijke verzorging niet meer mogelijk is. Einde persbericht