Kamer van Koophandel

Zie ook het online social media press release op
http://bit.ly/qaZZuK

Persbericht

Plaats

Datum

Breda, Middelburg 25 juli 2011
Van

Kamer van Koophandel

Social media onderzoek Zuidwest-Nederland

Social media vooral nog ingezet als promotiemiddel

Zes van de tien ondernemers in Zuidwest-Nederland maakt gebruik van social media. Dit doen ze vooral om het eigen merk, product of dienst te promoten op LinkedIn, Twitter of Facebook. Slechts een kwart van deze ondernemers heeft een duidelijke social media strategie. Dit blijkt uit onderzoek van Nederlands populairste weblog Dutchcowboys (Roosendaal), de Kamer van Koophandel Zuidwest-Nederland en onderzoeksbureau Multiscope onder 300 ondernemers uit Zeeland en WestBrabant, uitgezonderd Breda. Het gebruik ligt hiermee gelijk aan het landelijk gemiddelde, gemeten door de Kamer van Koophandel in maart 2011. Ondernemers benutten social media vooral om het eigen merk, product of dienst te promoten. Slechts een kwart gebruikt social media om actief het gesprek met klanten aan te gaan. Ook is duidelijk dat ze er nog niet veel tijd en geld aan willen besteden. Acht van de tien ondernemers heeft er geen of maximaal 2.500,- voor over. Ze besteden er een half uur tot twee uur per week per kanaal aan. Van een extern adviseur om ze verder te helpen wordt nog maar zeer weinig gebruikgemaakt. Ondernemers die nog niet bezig zijn met social media wijten dit vooral aan onvoldoende kennis en twijfel over de meerwaarde voor hun eigen bedrijf. Activiteiten op het gebied van social media

Oorzaken niet actief zijn op social media

pagina 1 van 2



Gesprek aangaan met klanten De Kamer van Koophandel is niet verbaasd over de uitkomst van het onderzoek. "Dat nog steeds veel ondernemers geen of weinig gebruik maken van social media is niet nieuw voor ons," zegt Sandra Leenders. "Tijdens onze adviesgesprekken en de seminars over webwinkels komt dit onderwerp dan ook regelmatig aan de orde. Voor veel ondernemers is de drempel van bijvoorbeeld een gratis webinar (online seminar) gewoon nog te hoog." In een gesprek van een uur krijgen ondernemers antwoorden op hun vragen over het gebruik en de mogelijkheden van social media. Daarnaast krijgen ze ook tips hoe social media past in hun marketingacties. "Leenders: Dit gaat dan eigenlijk al verder. Deze ondernemers besteden al meer tijd aan social media en willen Twitter of Facebook inzetten om het gesprek aan te gaan met klanten. Als ze hierover in een kleine groep willen klankborden is er de netwerkformule 'de kamer ..' Vanaf eind september bieden we in Zeeland eenmalig vier modules over social media, voor 25 ondernemers. Praktisch en toegesneden op hun eigen bedrijf." Ten slotte verwijst de KvK ondernemers die nog verder willen gericht door naar social media adviseurs uit haar netwerk. Dutchcowboys "Wij blijven ons afvragen wat de mate is van activiteit die ondernemers hebben als zij aangeven dat ze actief zijn met social media. Duidelijk is dat veel ondernemers wel bekend zijn met social media maar dat vaak de kennis ontbreekt om daadwerkelijk verder aan de slag te kunnen" zegt Henk de Hooge, internet strateeg en hoofdredacteur van Dutchcowboys, "Op het gebied van voorlichting en uitleg voor ondernemers, wat zij kunnen met social media, ligt er ook een uitdaging voor de industrie zelf. Wie succesvol wil zijn zal echt tijd moeten inruimen voor het opbouwen van kennis alvorens daadwerkelijk aan de slag te kunnen." aldus de Hooge. Dutchcowboys uit Roosendaal is Nederlands populairste weblog over web 2.0, social media en interactieve marketing. Als onderdeel van zijn afstudeeropdracht aan de Hogeschool Zeeland heeft Marvin de Reuver het social media onderzoek uitgevoerd in Zuidwest-Nederland. Het onderzoek is gericht op het zakelijk gebruik van social media in Zuidwest-Nederland. De resultaten zijn verdeeld over kleine, middelgrote en grote organisaties. Multiscope is een online onderzoeksbureau, gespecialiseerd in online kwantitatief marktonderzoek. Bloggers en mediabedrijven kunnen het volledige onderzoek opvragen via publicatiemkb@dutchcowboys.nl


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Informatie: Marvin de Reuver ­ Dutchcowboys - marvin@redbanana.nl M (06) 21 55 15 95 Sandra Leenders - Kamer van Koophandel - sandra.leenders@kvk.nl T (076) 564 69 34 M (06) 41 76 80 95 Info over KvK-netwerkformule De kamer van... sociale media (september): www.kvk.nl/socialemedia

pagina 2 van 2






---- --