KPMG
Bedrijven verwachten dat de euro zal overleven
Bedrijven in Europa verwachten dat de euro de huidige crisis zal
overleven en over vijf jaar nog steeds in zijn huidige vorm zal
bestaan. Volgens de bestuurders van de ondernemingen heeft de positie
van Europa als economische en politieke grootmacht haar hoogtepunt
bereikt en zal het belang van Europa de komende decennia afnemen.
De opkomende markten daarentegen zullen blijven groeien en hun
marktaandeel steeds verder uitbreiden. De recente stijging van de
olieprijzen en de prijzen van andere grondstoffen zal volgens de
bedrijven doorgaan en het herstel van de economie verkorten.
Dit blijkt uit onderzoek dat KPMG iedere zes maanden verricht onder
1.500 algemeen en financieel directeuren van bedrijven in ruim twintig
landen in Europa en het Midden-Oosten. Ruim 60% verwacht dat de euro
zal overleven en 52% van de bestuurders denkt dat Europa zijn beste
tijd achter zich heeft. Ruim de helft verwacht een verdere stijging van
de prijs van olie en andere grondstoffen. "
Als we kijken naar de positie van Europa, dan onderkennen de
bestuurders dat een er duidelijke machtsverschuiving plaatsvindt naar
de opkomende en zich ontwikkelende markten", zegt Tom van der Heijden,
Head of markets bij KPMG.
Van der Heijden: "Maar dat houdt niet in het dat het alom treurnis is
voor Europa. Er is geen reden waarom Europa in absolute zin zou
verliezen. Sterker nog, een forse groei van de opkomende markten moet
Europa in staat stellen mee te groeien."
Naast de euro staan kostenreductie en het verbeteren van het
werkkapitaal nog altijd hoog op de agenda van de onderzochte
bestuurders. Voor de helft van de bestuurders heeft het doorvoeren van
veranderingen in de bedrijfsvoering om kostenreductie te realiseren de
hoogste prioriteit. Ruim 40% vindt het verbeteren van het werkkapitaal
het belangrijkste onderwerp.
Van der Heijden: "Deze bevindingen laten goed zien waar we ons ongeveer
in de economische cirkel bevinden. Veel bedrijven zijn nog bezig om de
grondbeginselen van het zaken doen weer op orde te krijgen.
Groeiverwachtingen worden niet gehaald en de kansen die ontstaan worden
nog niet verzilverd. Daarom stort menig bestuurder zich op datgene
waarop hij wel grip heeft, de kosten van de bedrijfsvoering.
Tot nu toe zijn veel bedrijven echter vooral succesvol geweest in het
reduceren van kosten die met name met capaciteit te maken hebben, zoals
de kosten van personeel en voorraden. Nu wordt het echter tijd om wat
dieper te graven en te kijken naar het reduceren van kosten die hen een
concurrentievoordeel opleveren."
Het is volgens Van der Heijden opvallend dat bijna 40% van de
onderzochte bedrijven op zoek gaat naar fusies en overnames om te
kunnen groeien. Van der Heijden: "Het is een signaal dat autonome groei
kennelijk lastig te realiseren is. Op dit moment zijn er genoeg
bedrijven te koop, maar het ontbreekt aan voldoende waarde. Zodra de
gevoelens van negativisme en de angst voor nieuwe verrassingen
verdwijnen, zien we mogelijk de terugkeer van hoogwaardige transacties
op het gebied van fusies en overnames.
Dat zal een kwestie van maanden zijn, niet van jaren. Als naar de
Nederlandse bedrijven kijken, blijkt bijna de helft van de
ondernemingen op zoek te zijn naar een fusie of overname. Het is een
bewijs van het feit dat Nederlandse bedrijven kennelijk toch wat
optimistischer zijn over de economie dan ondernemingen in het
buitenland."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656
7039.