Gemeente Almere

Kwartaalverslag team Handhaving

25-07-2011

Het team Handhaving van Publiekszaken van de gemeente Almere doet onderzoek naar de rechtmatigheid van de bijstandsuitkeringen; zij zorgen ervoor dat alleen mensen die er recht op hebben, een uitkering ontvangen.
Het team bestaat uit bijzonder controleurs en sociaal rechercheurs. Per kwartaal wordt een evaluatie opgemaakt; een verslag van de onderzoeken in de periode van 1 april tot en met 30 juni 2011.

Nieuwe aanvragen

Bij de 820 afgehandelde nieuwe aanvragen is in 127 gevallen een huisbezoek ingesteld. In 52 gevallen is geadviseerd de uitkeringaanvraag af te wijzen, in 19 gevallen is de uitkeringsaanvraag buiten behandeling gesteld. Van alle nieuwe aanvragen is in 74 gevallen de aanvraag ingetrokken.

Tips en signalen

In 39 gevallen is een onderzoek ingesteld naar aanleiding van een tip over vermoedelijke fraude. Daarvan is in vijf gevallen de uitkering beëindigd of herzien en in twee gevallen wordt door de Sociale Recherche Flevoland nader onderzoek ingesteld.

Inlichtingenbureau

Het Inlichtingenbureau koppelt gegevens vanuit diverse bestanden met elkaar en kan daaruit mogelijke fraudesignalen signaleren. Er zijn 271 signalen uit het Inlichtingenbureau onderzocht. Uit deze onderzoeken zijn drie uitkeringen beëindigd. In 25 gevallen vindt terugvordering van de uitkering plaats.

Sociale Recherche Flevoland (SRF)

De SRF werkt voor de Flevolandse gemeenten, Noordoostpolder, Urk, Lelystad en Almere. De SRF heeft regionaal zes onderzoeken naar een gezamenlijke huishouding ingesteld. Daarnaast zijn vier onderzoeken ingesteld naar werkzaamheden waarbij sprake was van `zwarte' inkomsten. Er is één onderzoek ingesteld naar vermogen, materieel dan wel financieel, dat boven het vrij te laten vermogen lag. Er zijn geen onderzoeken ingesteld naar werkzaamheden waarbij sprake was van `witte' inkomsten.

In totaal heeft de SRF in deze periode een fraudebedrag van EUR 232.442,33 aan ten onrechte uitgekeerde uitkeringen opgespoord. De ten onrechte genoten uitkeringen worden terug- en ingevorderd. Door de opsporing wordt verdere fraude door de betreffende klanten voorkomen en daardoor uitkeringsgelden bespaard.