Rabobank Nederland

Rabobank: Consolidatie accountants zet zich voort

Rabobank verwacht een toenemende consolidatie onder accountants. Vooral middelgrote kantoren hebben een grotere schaal nodig. Klanten zijn door de recessie prijsbewuster geworden en dit leidt tot aanzienlijke prijsdruk. Daarnaast worden accountants geconfronteerd met strengere wetgeving en toezichtsnormen. Ze moeten daardoor meer leveren tegen gelijkblijvende of zelfs dalende prijzen. Om marges op peil te kunnen houden zullen accountants hun dienstverleningen moeten aanpassen. Schaalvergroting is daarbij onontkoombaar.

Deze conclusie trekt Rabobank op basis van een onderzoek onder 1200 klanten en interviews met vertegenwoordigers van accountants-kantoren. Ook uitkomsten van een recent Rabobank-seminar, waaraan 150 accountants deelnamen, zijn meegenomen in het onderzoek.

Klanten stellen steeds hogere eisen aan hun accountant. Zij willen dat de accountant verder kijkt dan alleen de jaarrekening en de controle-werkzaamheden. Uit het onderzoek blijkt echter dat klanten niet bereid zijn hiervoor meer te betalen. Ze verwachten dat de accountant zich opstelt als strategisch partner. Een adviseur die ze persoonlijk informeert over belangrijke ontwikkelingen voor hun bedrijf. Want daardoor voelt de klant zich gesterkt bij het nemen van lange termijn beslissingen. De klant verwacht dat de accountant naast hem gaat staan om hem te ontzorgen. "Want als het goed gaat met mij, gaat het ook goed met mijn accountant", is een veelgehoorde opmerking in het Rabo-onderzoek.

Om aan de hogere verwachtingen van klanten te kunnen voldoen, moeten accountants volgens Rabobank meer investeren in opleiding en kwaliteit. Accountants kunnen daarbij profiteren van de toenemende automatisering van de reguliere administratieve en controlewerkzaamheden, onder andere door Standard Business Reporting. De efficiƫntiewinst die ze daarmee bereiken kunnen zij gebruiken voor het invullen van de nieuwe wensen van klanten.