Ingezonden persbericht


transavia.com opnieuw favoriet voor vliegtickets

Derde overwinning op rij in online onderzoek van WUA!

Respondenten boeken vliegtickets naar Barcelona het liefst bij transavia.com. Dat blijkt uit de Web Performance Scan van WUA!. De twee metingen in 2010 werden ook door transavia.com gewonnen. De top 6 van het klassement is gelijk aan die van 6 maanden eerder. In totaal gaven de respondenten 267 beoordelingen over 48 websites.

Kwart van totale voorkeur
De online vindbaarheid van transavia.com is vrijwel gelijk gebleven. 72,5% van de respondenten bezoekt de website tijdens het oriënteren. De site behaalt eerste plaatsen op de onderdelen Gebruiksvriendelijkheid en Kwaliteit. 25% van de deelnemers wil boeken bij transavia.com.

CheapTickets.nl is de meest bezochte website van de branche. De online vindbaarheid steeg van 70% naar 77,5%. De website presteert opnieuw goed op de Eerste Indruk. Uiteindelijk wijst 7,5% van de respondenten CheapTickets.nl aan als favoriet.

Vliegtickets.nl ziet de eigen vindbaarheid nog sterker stijgen. 55% van de respondenten komt op de website terecht, tegenover 35% in december 2010. De site scoort op vrijwel alle onderdelen een 7 of hoger. De Vormgeving blijft met een 6,5 enigszins achter. 12,5% kiest voor Vliegtickets.nl.

Oriëntatie en groepsdiscussie
40 respondenten tussen de 19 en 48 jaar namen deel. Ze zochten 2 uur lang naar een vliegticket naar Barcelona. Zoekstrategie en beslissingsfactoren waren vrij om zelf te bepalen. Gevonden websites werden op 10 onderdelen beoordeeld. WUA! hield vervolgens een groepsdiscussie om alle bevindingen te bespreken. Over WUA!
WUA! is marktleider op het gebied van online concurrentieanalyse. Met grootschalig gebruikersonderzoek geeft WUA! inzicht in oriëntatiegedrag en servicebeleving. De resultaten stellen organisaties in staat om hun websites te optimaliseren. Klanten van WUA! kunnen zo de conversie verhogen en kosten verlagen. Met doorlopende onderzoekstrajecten houdt WUA! constant een vinger aan de pols.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: juni 2011
Case: 'U wilt eind augustus een paar dagen (2-4 dagen) naar Barcelona, Spanje. Ga u online oriënteren op een vliegticket.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek Leeftijd: tussen de 19 en 48 jaar oud Verdeling geslacht: 52,5% man, 47,5% vrouw

Plaats onderzoek: Amsterdam Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+

Noot voor de redactie (