Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Vliegtuigpassagiers laten miljoenen liggen aan compensatie bij vertraging

Leusden, 25 juli 2011 - ARAG signaleert dat Nederlandse luchtvaartpassagiers jaarlijks miljoenen euro's laten liggen aan compensatie bij vertraging en annulering van vluchten. Uit een inventarisatie van ARAG blijkt dat in 2010 1,6 miljoen mensen, die via Schiphol vlogen, zijn gedupeerd. Het aantal geregistreerde klachten bij de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat beperkt zich slechts tot 8.500. Het gros van de gedupeerden weet niet van het bestaan van de regeling of vindt het indienen van een claim 'te veel gedoe'. Om het de passagiers makkelijker te maken, gaat ARAG vanaf 1 augustus gedupeerde reizigers via Twitter (@flightclaimscan) op de hoogte houden of zijn vertraagde of geannuleerde vlucht in aanmerking komt voor compensatie.

Marc van Erven, CEO van ARAG: 'De compensatie voor een vertraagde of geannuleerde vlucht kan oplopen tot ¤ 600,- per passagier. Deze bedragen zijn nog exclusief de additionele verblijfskosten, zoals maaltijden en eventuele overnachting(en). Het laatste dat luchtvaartmaatschappijen zullen doen, is veel ruchtbaarheid geven aan de compensatieregeling. Het vraagt dus om oplettendheid van de reiziger zelf. Anders is hij dief van zijn eigen portemonnee.'

@Flightclaimscan
In de week van 1 augustus opent ARAG het Twitteraccount @flightclaimscan om vluchten die in aanmerking komen voor compensatie te twitteren. Zo weten passagiers 24 uur per dag waar ze aan toe zijn. @flightclaimscan maakt onderdeel uit van de Flight Claim Service van ARAG. Via deze dienst helpt ARAG de vliegtuigpassagier om compensatie te krijgen bij vertraging, annulering en instapweigering. Dit geldt voor alle vluchten vanaf een Europese luchthaven en vluchten naar een Europese luchthaven met een Europese luchtvaartmaatschappij. Via het vluchtnummer, de datum en het e-mailadres kan een passagier eenvoudig en kosteloos zien of hij recht heeft op compensatie. De gedupeerde vult deze gegevens online via www.flightclaimservice.nl of via de speciaal ontworpen smartphone-applicatie in. Op basis hiervan ontvangt de passagier gratis bericht over de eventuele compensatie en de hoogte ervan. Op verzoek van de gedupeerde kan ARAG de claim indienen op basis van no cure, no pay. Via het reeds gelanceerde account @flightclaim informeert ARAG reizigers over het nieuws en de feiten van de compensatiemogelijkheden bij vertraging, annulering en instapweigering.

Over ARAG
ARAG is een volledig onafhankelijk juridisch dienstverlener en rechtsbijstandverzekeraar. ARAG biedt een pakket aan verzekeringen en diensten om te voorzien in de juridische behoeften van particulieren, bedrijven en instellingen. ARAG verkoopt haar verzekeringsproducten via het intermediaire kanaal. Producten en diensten worden aan de eindconsument aangeboden via tussenpersonen, gevolmachtigde agenten, banken en verzekeraars. Klanttevredenheid en kwaliteit van dienstverlening zijn ARAG's speerpunten. De omzet van ARAG bedraagt bijna EUR 117 miljoen. ARAG is een onderdeel van de ARAG Groep, een wereldwijde speler en van oorsprong Duits familiebedrijf met vestigingen in dertien Europese landen en de Verenigde Staten.