Nederlandse Omroep Stichting (NOS)


Televisiekijkend Nederland 'Tourminded'

HILVERSUM, 25 juli 2011 - Televisiekijkend Nederland was de afgelopen weken bijzonder 'Tourminded'. Gemiddeld trokken de rechtstreekse uitzendingen van de NOS van de 21 etappes ruim één miljoen mensen, tegen vorig jaar gemiddeld 770.000. De live reportage van NOS Studio Sport op de slotdag - zondag 24 juli - gaat met gemiddeld 1,7 miljoen kijkers de boeken in als de meest bekeken uitzending van deze Ronde van Frankrijk. Het aantal kijkers bereikte een piek rond 17.28 uur, toen Mark Cavendish de laatste etappe van deze Tour in de massasprint won. Op dat moment keken er bijna 2,7 miljoen mensen naar Nederland 1. Dit was niet alleen het meest bekeken tv-moment van de Tour van dit jaar, maar zelfs van alle Tour-uitzendingen sinds het begin van deze eeuw.

Bijna 60% van de Nederlanders - wat neerkomt op 8,7 miljoen mensen - zat tenminste vijf minuten achter elkaar voor de buis voor de live-uitzendingen van de NOS tijdens Tour de France 2011.

Ook NOS Studio Sportzomer De Avondetappe was met gemiddeld 1,1 miljoen een grote publiekstrekker. Bijna de helft van de Nederlanders van zes jaar en ouder (6,8 miljoen) heeft de afgelopen drie weken iets van het late avondprogramma gezien. Vorig jaar keken naar het Tour-programma gemiddeld 785.000 mensen. De meest bekeken aflevering van De Avondetappe van dit jaar - met gemiddeld precies 1,8 miljoen kijkers - was de editie van zondag 10 juli. Dit was de dag van de 'prikkeldraadval' van Johnny Hoogerland.

Later deze week volgen de cijfers van de uitzendingen van NOS Radio Tour de France.