Ingezonden persbericht


beperk aanbesteding in grote steden tot busvervoer

Rover denkt dat aanbesteding van het OV in de grote steden voor de bus goed zou kunnen werken. Maar dan is absoluut noodzakelijk dat de regionale overheid waarborgt dat het openbaar vervoer voor de reiziger één geheel blijft. Bij tram en metro zitten aan aanbesteding veel méér haken en ogen. Rover wil eerst zien dat er goede oplossingen voor deze vraagstukken zijn. De vereniging schrijft daarom aan minister Schultz dat er een gedegen Plan van Aanpak moet komen vóór daadwerkelijk tot aanbesteding wordt overgegaan.

In het regionaal bus- en treinvervoer is gebleken dat aanbesteding voor de reiziger goed kan uitpakken (door kwaliteitsverbetering, bijvoorbeeld hogere frequenties). Ook kunnen dikwijls de kosten omlaag. Maar Rover ziet aanbesteding niet in alle situaties als de beste manier om tot verbetering te komen. (Zo is Rover niet vóór aanbesteding van het Intercitynet en de Randstedelijke Sprinters van NS.)

Bij de busnetten van GVB, HTM en RET zou aanbesteding goed kunnen uitpakken, mits de aanbestedende overheden ervoor zorgen dat het openbaar vervoer voor de reiziger één geheel blijft (net als bijvoorbeeld in Stockholm en Londen). Hieraan mankeert in onze grote agglomeraties nu al het een en ander, bijvoorbeeld op het gebied van kaartjes, informatie en service. Het gaat dus om méér dan alleen de kleur van de voertuigen. De overheden zullen moeten laten zien dat zij dit willen en kunnen.

Bij aanbesteding van tram en metro zijn er veel méér complicaties, o.a. door de verwevenheden met de infrastructuur (rails, metrostations, remises enz.), waarvan diverse overheden eigenaar en financier zijn. Daarnaast is het door de voorgenomen opheffing van de stadsregio's onduidelijk, met welk overheidslichaam de consumentenorganisaties in dit proces te maken hebben. Rover wil, vóór tot aanbesteding wordt overgegaan, een Plan van Aanpak dat duidelijkheid geeft over al deze vraagstukken en mogelijke oplossingen.

De brief van Rover geeft onze opvatting over de aanbestedingsplannen van het kabinet weer. Met aanbesteding zal wellicht enige efficiencyverbetering worden bereikt, maar lang niet genoeg om de bezuinigingen op te vangen. Rover is en blijft van mening dat de bezuinigingen op het openbaar vervoer volstrekt buiten proportie zijn.

Klik hier voor de brief aan de minister.