Top 5 aanbevelingen voor Market Intelligence van GIA Congres Amsterdam


Global Intelligence Alliance (GIA), een wereldwijde strategische market intelligence en adviesgroep, komt met een lijst van vijf aanbevelingen op basis van de meest bediscussieerde onderwerpen op het GIA Congres, dat werd gehouden in Amsterdam van 23 tot 25 mei 2011.

Amsterdam, 20110725 -- Met het congresthema “Creating Business Impact through Strategic Market Intelligence”, namen meer dan 100 bezoekers deel aan workshops, paneldiscussies en rondetafelsessies over onderwerpen zoals het verbeteren van de besluitvorming op basis van Market Intelligence (MI); hoe MI te gebruiken voor het genereren van omzet; en de stand van zaken omtrent MI in opkomende markten. De sprekers en panelvoorzitters waren afkomstig van onder meer Best Buy, Cintas, Cisco Systems, Electrolux, Nycomed, Procter & Gamble, Rabobank, Randstad, Statoil, T-Systems, TNT Express en TomTom, naast GIA’s eigen experts.

Op basis van de vele interactieve discussies gedurende het driedaagse evenement, kunnen de aanbevelingen voor MI directeuren en managers worden opgesomd in vijf hoofdpunten:

1.       Besteed werk uit en creëer externe netwerken voor betere resultaten

MI teams moeten zoveel mogelijk gebruik maken van externe ondersteuning zoals expertnetwerken voor hun market intelligence behoeften. Statoil bijvoorbeeld besteedt een substantieel deel van haar middelen aan het ontwikkelen van externe expertisenetwerken en merkt dat deze diversiteit helpt om sterkere MI teams te creëren, aldus Anders Marvik, die leiding geeft aan de Intelligence afdeling van het Noorse bedrijf.

Tijdens het GIA Congres werd een concreet aantal actiepunten voorgesteld:

  • Identificeer intelligence resultaten die veel tijd kosten en weinig waarde creëren zodat deze kunnen worden uitbesteed.

  • Betrek het externe communicatieteam (met name relaties met investeerders) bij market intelligence, aangezien zij goede banden hebben met investeringsbanken en analisten en kunnen optreden als experts in het externe intelligence netwerk.

  • Neem deel aan workshops en fora, zoals GIA’s Market Intelligence Benchmarking Circle programma, om het externe netwerk uit te breiden met behulp van vakgenoten en om ideeën te verzamelen voor verdere ontwikkeling.


2.       Creëer duidelijke verbanden tussen intelligence en strategie

Carlos Zwikker, Senior Director Insight & Intelligence, Major Appliances Europe bij Electrolux, gaf in zijn presentatie aan dat MI managers duidelijk moeten maken hoe hun werk is gelieerd aan de bedrijfsstrategie.

Een aantal actiepunten dat tijdens het GIA Congres werd voorgesteld:

  • Voer een intelligence studie uit voor de verschillende zakelijke functies (strategie, verkoop, innovatie) om te bepalen hoe MI deze afdelingen beter kan ondersteunen.

  • Zorg ervoor dat MI is ingebed in het besluitvormingsproces door na te gaan wanneer belangrijke beslissingen moeten worden genomen, welke informatie nodig is, en wie de informatie nodig heeft.

  • Betrek strategie, innovatie en verkoopteams bij de co-creatie van intelligence producten, door informatievergaring, analyse en/of conclusies uit workshops, briefings en beoordeling van rapporten. 


3.       Kies een adviserende benadering

MI teams dienen een consultatieve aanpak te kiezen met betrekking tot hun werk zodat ze gewaardeerde adviseurs van het hoger management worden. Joost Drieman, Director Market & Business Intelligence European Markets bij Cisco, beschreef hoe zijn team meer adviserend is geworden in zijn aanpak in plaats van puur gericht op onderzoek.

Een aantal actiepunten dat tijdens het GIA Congres werd voorgesteld:

  • Zorg voor een compleet aanbod aan MI eindproducten; van eenvoudige doe-het-zelf profielen tot meer geavanceerde strategische workshops gericht op scenarioanalyse, analyse van megatrends of war games.

  • Leid interne teams op in de verschillen tussen de onderzoeks-, expert- en consultatieve benadering en de voordelen van het kiezen voor een adviserende benadering.

  • Maak je hulpmiddelen en technieken uit het management advies eigen, zoals het in kaart brengen van de sociale stijl, technieken om mensen te betrekken, interviewtechnieken en strategische analyse concepten.


4.       Tackle problemen die je bedrijf kunnen afleiden van haar strategische doelen

In een paneldiscussie over MI resultaten met experts, zei Gary Whitehurst, Corporate Competitive & Technical Intelligence Manager EMEA bij Procter & Gamble, dat bedrijven problemen onder ogen krijgen waarmee het management niet graag geconfronteerd wordt. Dit kunnen precies die problemen zijn waarop MI teams zich richten en waarover ze anderen moeten adviseren.

Een aantal actiepunten dat tijdens het GIA Congres werd voorgesteld:

  • Breng de strategische doelen van het bedrijf in kaart en zorg dat ze worden afgedekt door de reguliere marktmonitoring activiteiten (dit spreekt voor zich, maar wordt niet altijd gedaan).

  • Voer scenarioanalyse-projecten uit om na te gaan hoe, waarom en onder welke omstandigheden de geselecteerde strategieën een averechts effect hebben.

  • Voer regelmatig War Games uit op tactisch en operationeel niveau om te begrijpen hoe spelers binnen de branche reageren op nieuwe producten of strategische bewegingen.

  • Ontwerp een Early Warning/Kansen programma dat ook aspecten monitort die buiten de strategische focus vallen.


 5.       Promoot je afdeling bij je collega’s

Drieman van Cisco gaf aan dat het verbeteren van de interne zichtbaarheid van het market intelligence programma de manier heeft veranderd waarop MI in het bedrijf gepresenteerd en gebruikt wordt.

Een aantal actiepunten dat tijdens het GIA Congres werd voorgesteld:

  • Creëer een merk en communicatiestrategie voor je market intelligence programma.

  • Creëer logo’s voor MI resultaten en gebruik een stijl die gericht is op management voorkeuren, variërend van artikelen tot rapporten van investeringsbanken.

  • Zorg ervoor dat er een brede waaier aan formaten voor eindresultaten tot je beschikking staat zoals video’s, podcasts en audio, die eenvoudig kunnen worden geraadpleegd door middel van smartphones.


“GIA heeft haar Congresprogramma’s ontwikkeld om MI directeuren en managers mogelijkheden te bieden om te kunnen leren en dit zijn slechts vijf van de vele lessen die werden getrokken. Het is deze vorm van leren die de reden vormt waarom alle deelnemers GIA Congressen aanbevelen. Gesteund door telkens weer zulke positieve reacties, zijn we verheugd om het volgende GIA Congres aan te kondigen dat zal worden gehouden in Chicago van 14 tot 16 november 2011”, aldus Hans Hedin, Vice President Business Development en voorzitter van het GIA Congres in Amsterdam.

Lees meer: http://www.globalintelligence.com/about-us/news/2011/top-5-recommendations-for-market-intelligence-team/#ixzz1SdIxLgxO

Voor meer informatie kunt u de website www.globalintelligence.com bezoeken of een e-mail sturen aan media(a)globalintelligence.com.

Over Global Intelligence Alliance

Global Intelligence Alliance (GIA) is een strategische market intelligence en adviesgroep. GIA is ontstaan toen een team van market intelligence specialisten, management consultants, brancheanalisten en technologie-experts bijeenkwamen om een uitgebreide portfolio van maatwerkdiensten op te bouwen. Deze diensten lopen uiteen van marktmonitoring en software tot strategische analyses en adviesdiensten.

Vandaag de dag zijn wij de vaste partner voor organisaties die hun kennis over internationale markten willen vergroten en hun concurrentiepositie willen verbeteren. Onze uitgebreide branchekennis en aanwezigheid in meer dan 100 landen stelt onze klanten in staat om betere beslissingen te nemen.