OPTA: Schending telemarketingregels bij verkoop Hotelgoldcard
Persbericht van Opta
Den Haag, 25 juli 2011. OPTA, de Onafhankelijke Post en
Telecommunicatie Autoriteit, heeft Sell-it C.V. een boete opgelegd van
15.000 euro voor schending van de telemarketingregels. Het bedrijf
overtrad de regels bij de telefonische verkoop van de hotelgoldcard.
Met deze kaart kunnen consumenten voordelig overnachten in hotels. Het
beboete bedrijf Sell-it liet callcenters ruim 1.500 personen bellen die
ingeschreven stonden in het Bel-me-niet-register. Ook heeft OPTA
vastgesteld dat 281 consumenten, die tijdens de verkooptelefoontjes
aangaven ingeschreven te willen worden in het register, daarin niet of
niet tijdig werden ingeschreven. OPTA startte een onderzoek naar
naleving van de telemarketingregels bij Sell-it omdat zij via
ConsuWijzer klachten binnen kreeg van consumenten.
Handhavingsacties
OPTA heeft inmiddels voor ruim 1,2 miljoen euro aan boetes opgelegd
voor overtredingen van de telemarketingregels. Zo kon zij eerder boetes
bekendmaken aan een aantal goede doelen loterijen en energiebedrijven.
Naast het uitdelen van boetes heeft OPTA recent 26 waarschuwingen
uitgedeeld aan bedrijven wegens vermoedelijke overtreding van de
telemarketingregels. Ook deze waarschuwingen zijn verstuurd naar
aanleiding van klachten die consumenten indienen bij ConsuWijzer
(www.consuwijzer.nl). Doel van de handhavingsacties is om de
consumentenirritatie als gevolg van ongevraagde telefoontjes zoveel
mogelijk terug te dringen. OPTA kan boetes opleggen tot maximaal
450.000 euro per overtreding.
Bel-me-niet-register
Sinds 1 oktober 2009 is het wettelijk Bel-me-niet-register in werking
getreden. Consumenten die hun telefoonnummer hier ingeschreven hebben,
mogen niet meer gebeld worden voor telemarketing. De enige uitzondering
hierop is dat bedrijven nog wel hun (voormalige) klanten mogen bellen
voor vergelijkbare producten of diensten. Als een consument zélf
uitdrukkelijk vraagt om telefonisch contact, dan mag een bedrijf deze
consument uiteraard bellen, ook al staat deze ingeschreven in het
register.
Telemarketeers zijn verplicht tijdens elk gesprek te vragen of zij de
consument mogen blijven bellen namens het bedrijf. Daarnaast dient de
telemarketeer altijd te vragen of de consument ingeschreven wil worden
in het Bel-me-niet-register. Geeft deze in het telefoongesprek aan niet
meer gebeld te willen worden door dit specifieke bedrijf en/of
ingeschreven te willen worden in het register, dan moet de
telemarketeer hiervoor zorgen. Op dit moment zijn ruim zes miljoen
telefoonnummers opgenomen in het Bel-me-niet-register. Consumenten
kunnen zich inschrijven via www.bel-me-niet.nl.
Links:
http://www.opta.nl
Noot voor redacties
Opta
Noot voor de red
actie,
Razende Robot Reporter