OPTA: Schending telemarketingregels bij verkoop Hotelgoldcard

Persbericht van Opta

Den Haag, 25 juli 2011. OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft Sell-it C.V. een boete opgelegd van 15.000 euro voor schending van de telemarketingregels. Het bedrijf overtrad de regels bij de telefonische verkoop van de hotelgoldcard. Met deze kaart kunnen consumenten voordelig overnachten in hotels. Het beboete bedrijf Sell-it liet callcenters ruim 1.500 personen bellen die ingeschreven stonden in het Bel-me-niet-register. Ook heeft OPTA vastgesteld dat 281 consumenten, die tijdens de verkooptelefoontjes aangaven ingeschreven te willen worden in het register, daarin niet of niet tijdig werden ingeschreven. OPTA startte een onderzoek naar naleving van de telemarketingregels bij Sell-it omdat zij via ConsuWijzer klachten binnen kreeg van consumenten.

Handhavingsacties
OPTA heeft inmiddels voor ruim 1,2 miljoen euro aan boetes opgelegd voor overtredingen van de telemarketingregels. Zo kon zij eerder boetes bekendmaken aan een aantal goede doelen loterijen en energiebedrijven. Naast het uitdelen van boetes heeft OPTA recent 26 waarschuwingen uitgedeeld aan bedrijven wegens vermoedelijke overtreding van de telemarketingregels. Ook deze waarschuwingen zijn verstuurd naar aanleiding van klachten die consumenten indienen bij ConsuWijzer (www.consuwijzer.nl). Doel van de handhavingsacties is om de consumentenirritatie als gevolg van ongevraagde telefoontjes zoveel mogelijk terug te dringen. OPTA kan boetes opleggen tot maximaal 450.000 euro per overtreding.

Bel-me-niet-register
Sinds 1 oktober 2009 is het wettelijk Bel-me-niet-register in werking getreden. Consumenten die hun telefoonnummer hier ingeschreven hebben, mogen niet meer gebeld worden voor telemarketing. De enige uitzondering hierop is dat bedrijven nog wel hun (voormalige) klanten mogen bellen voor vergelijkbare producten of diensten. Als een consument zélf uitdrukkelijk vraagt om telefonisch contact, dan mag een bedrijf deze consument uiteraard bellen, ook al staat deze ingeschreven in het register.

Telemarketeers zijn verplicht tijdens elk gesprek te vragen of zij de consument mogen blijven bellen namens het bedrijf. Daarnaast dient de telemarketeer altijd te vragen of de consument ingeschreven wil worden in het Bel-me-niet-register. Geeft deze in het telefoongesprek aan niet meer gebeld te willen worden door dit specifieke bedrijf en/of ingeschreven te willen worden in het register, dan moet de telemarketeer hiervoor zorgen. Op dit moment zijn ruim zes miljoen telefoonnummers opgenomen in het Bel-me-niet-register. Consumenten kunnen zich inschrijven via www.bel-me-niet.nl.

Links:
http://www.opta.nl

Noot voor redacties


Opta

Noot voor de red actie,

Razende Robot Reporter