Europeanen zijn ontevreden over hun werkgever
Persbericht van StepStone
StepStone onderzoek: slechts 43% van Europese werknemers zou hun
bedrijf aanbevelen als werkgever.
Leiden, 26 juli 2011. StepStone heeft onlangs een Europees onderzoek
uitgevoerd over de impact van werkgeversimago op de arbeidsmarkt.
Hieruit blijkt dat werkgevers en hun werknemers niet op dezelfde
golflengte zitten. Hoewel 95% van de bedrijven denkt dat hun werknemers
hen zouden aanbevelen bij vrienden en familie, zegt maar 43% van de
werknemers dat effectief te willen doen.
Dit verschil wordt bevestigd door de aantrekkelijkheidscore die
werkgevers en werknemers geven. Bedrijven hebben een vrij aantrekkelijk
zelfbeeld (6,5 op 10), terwijl werknemers hun werkgever slechts als
matig aantrekkelijk zien (5,8 op 10).
"Aangezien werknemers het fundament zijn van een succesvolle
organisatie, doen bedrijven er goed aan om het standpunt van hun
medewerkers meer te integreren in hun beleid," zegt Piet Derriks,
directeur StepStone Nederland. "Medewerkers waarnaar geluisterd wordt,
hebben meer plezier in hun werk en zullen zich meer inspannen om goede
resultaten te halen voor de organisatie. Daarnaast zal een tevreden
medewerker als ambassadeur optreden naar klanten en toekomstige
werknemers. Daarom is het essentieel dat een bedrijf een
werkgeversimago ontwikkelt dat aan de verwachtingen van de werknemers
voldoet."
De loyaliteit van werknemers is één van de voordelen van een goed
werkgeversimago, maar veel bedrijven zien de voordelen van een goed
werkgeversimago vooral op vlak van recruitment. Werkgevers zien de
resultaten van hun werkgeversimago vaak in termen van meer reacties op
vacatures, meer spontane sollicitaties en beter gekwalificeerde
kandidaten.
Maar de huidige werknemers spelen een sleutelrol bij het werven van
nieuw talent. Bedrijven mogen het belang van de rol van hun eigen
medewerkers op de arbeidsmarkt niet onderschatten, want 69% van
werkzoekenden zal de reputatie van een werkgever nagaan bij vrienden en
familie.
Over het onderzoek
Het werkgeversimago is uitgevoerd in april 2011 met een reeks online
onderzoeken in acht Europese landen: België, Denemarken, Duitsland,
Frankrijk, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden. 823 organisaties
en 5.929 werknemers namen deel aan het onderzoek.
StepStone heeft een rapport gepubliceerd met de bevindingen vanuit het
standpunt van werkgevers en werknemers. Het rapport biedt werkgevers
ook tips om hun werkgeversimago in een strategisch instrument om te
vormen. Voor de gedetailleerde resultaten kunt u hier terecht.
Over StepStone
Opgericht in 1996, is StepStone één van de meest succesvolle
vacaturesites in Europa op het moment. Met meer dan negen miljoen
bezoekers en meer dan 60.000 vacatures per maand, is StepStone een
sterke partner in Europa voor de online recruitment markt. Alles wat
StepStone doet heeft één doel: om zo goed mogelijk de beste kandidaten
te matchen met de beste bedrijven. StepStone heeft 340 mensen in dienst
in elf landen, en levert de hoogste kwaliteit service aan al haar
klanten. Deze variëren van kleine lokale spelers tot grote
internationale corporates in alle sectoren. Meer dan 16.000 erkende
bedrijven, zoals bijvoorbeeld Deutsche Telekom, Siemens, Deloitte and
Daimler, maken met veel succes gebruik van StepStone in elf Europese
landen om hoger opgeleiden te recruiten. StepStone is een
dochtermaatschappij van Axel Springer AG in Berlijn.
Links:
http://www.stepstone.nl/Over-Ons/Persberichten/europeanen-zijn-ontevred
en-over-hun-werkgever.cfm
Razende Robot Reporter