Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Meldactie NPCF: Kan de zorg goedkoper? Zo ja, hoe?
26 juli 2011
Is de zorg onnodig duur? Kan de zorg goedkoper en zo ja, hoe? De
Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) is benieuwd naar uw
ervaring en mening. Daarom start de NPCF vandaag de meldactie 'Zuinig
met Zorg' om zo in beeld te brengen in hoeverre mensen ervaringen
hebben met ondoelmatige zorg. Misschien heeft u wel eens onnodige
medicijnen of hulpmiddelen gekregen of moest u onnodig vaak terugkomen
bij een arts of zijn er wel eens overbodige foto's gemaakt.
De kosten van de gezondheidszorg stijgen ieder jaar. Dat komt onder
andere doordat het aantal ouderen en chronisch zieken toeneemt. Om de
stijgende kosten op te vangen vraagt de overheid een steeds grotere
bijdrage van u. Onder andere door een hogere zorgpremie, meer eigen
risico en eigen bijdragen te betalen. 'Dan is het dus wel van belang
dat het geld allemaal goed besteed wordt,' zegt NPCF-directeur Wilna
Wind. 'En dat het niet weglekt naar overbodige zaken. Met deze
meldactie willen we peilen in hoeverre mensen ervaren dat dat toch het
geval is.'
De NPCF wil met de meldactie ook te weten komen hoe acceptabel mensen
de zorgpremie vinden. Zijn mensen bereid om meer premie te gaan
betalen, of hogere eigen bijdragen? Welke oplossingen zien mensen om de
zorg betaalbaar te houden?
'We hopen dat veel mensen hun ervaring melden,'zegt Wilna Wind. 'Is de
zorg onnodig duur? Kan de zorg van bijvoorbeeld huisartsen,
ziekenhuizen en therapeuten efficiënter? Welke oplossingen hebben de
voorkeur? Met de uitkomsten van deze meldactie kunnen wij er namens
patiënten aan bijdragen om de zorg efficiënter te maken.'
Mensen kunnen hun ervaringen melden door de vragenlijst in te vullen op
ConsumentendeZorg.nl. Op werkdagen kan er tussen 10.00 en 16.00 uur
telefonisch contact worden opgenomen met het Meldpunt via 030 29 16
777. De meldactie eindigt op 28 augustus. De resultaten worden enkele
weken later bekend gemaakt.