ICT~Office, branchevereniging IT-, Telecom- en Officebedrijven
Stilzwijgende verlenging van abonnementen
26 jul 2011 om 12:05
Vanaf 1 januari 2012 kunnen abonnementen die door consumenten worden
afgesloten niet meer klakkeloos stilzwijgend worden verlengd door het
bedrijf dat de abonnementen verstrekt. Door een wetswijziging heeft de
consument vanaf bovenstaande datum de mogelijkheid om abonnementen na
één jaar te allen tijde op te zeggen. Hierbij moet maximaal één maand
opzegtermijn in acht worden genomen.
Het opzeggen van een abonnement moet op dezelfde manier kunnen gebeuren
als het aangaan van het abonnement. Wanneer een abonnement bijvoorbeeld
telefonisch is aangegaan, moet het ook telefonisch door de consument
kunnen worden opgezegd. Voor dag-, nieuws- en weekbladen en
tijdschriften geldt een afwijkende regeling.
Deze wetswijziging geldt ook niet voor televisie-, telefonie- en
internetabonnementen. Hiervoor geldt al sinds 1 juli 2009 dat
abonnementen, welke door consumenten zijn afgesloten, niet meer
klakkeloos stilzwijgend kunnen worden verlengd door het bedrijf dat de
abonnementen verstrekt. Wanneer een televisie-, telefonie- of
internetabonnement is aangegaan voor een bepaalde duur (bijvoorbeeld
één of twee jaar), kan dit abonnement na die periode door de consument
altijd kosteloos worden opgezegd. Wanneer een televisie-, telefonie- of
internetabonnement door een consument is aangegaan voor onbepaalde
duur, kan dit abonnement te allen tijde door de consument worden
opgezegd. In beide gevallen moet maximaal één maand opzegtermijn in
acht worden genomen.
Let op: bovengenoemde wijzigingen gelden vooralsnog alleen voor
consumenten en niet voor business to business! Heeft u vragen over dit
onderwerp of andere juridische vragen? Neemt u dan contact op met de
juristen van ICT~Office: jurhelp@ictoffice.nl