ICT~Office, branchevereniging IT-, Telecom- en Officebedrijven


Stilzwijgende verlenging van abonnementen

26 jul 2011 om 12:05

Vanaf 1 januari 2012 kunnen abonnementen die door consumenten worden afgesloten niet meer klakkeloos stilzwijgend worden verlengd door het bedrijf dat de abonnementen verstrekt. Door een wetswijziging heeft de consument vanaf bovenstaande datum de mogelijkheid om abonnementen na één jaar te allen tijde op te zeggen. Hierbij moet maximaal één maand opzegtermijn in acht worden genomen.

Het opzeggen van een abonnement moet op dezelfde manier kunnen gebeuren als het aangaan van het abonnement. Wanneer een abonnement bijvoorbeeld telefonisch is aangegaan, moet het ook telefonisch door de consument kunnen worden opgezegd. Voor dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften geldt een afwijkende regeling.

Deze wetswijziging geldt ook niet voor televisie-, telefonie- en internetabonnementen. Hiervoor geldt al sinds 1 juli 2009 dat abonnementen, welke door consumenten zijn afgesloten, niet meer klakkeloos stilzwijgend kunnen worden verlengd door het bedrijf dat de abonnementen verstrekt. Wanneer een televisie-, telefonie- of internetabonnement is aangegaan voor een bepaalde duur (bijvoorbeeld één of twee jaar), kan dit abonnement na die periode door de consument altijd kosteloos worden opgezegd. Wanneer een televisie-, telefonie- of internetabonnement door een consument is aangegaan voor onbepaalde duur, kan dit abonnement te allen tijde door de consument worden opgezegd. In beide gevallen moet maximaal één maand opzegtermijn in acht worden genomen.

Let op: bovengenoemde wijzigingen gelden vooralsnog alleen voor consumenten en niet voor business to business! Heeft u vragen over dit onderwerp of andere juridische vragen? Neemt u dan contact op met de juristen van ICT~Office: jurhelp@ictoffice.nl