Wageningen Universiteit en Researchcentrum
19 jul 2011
Onderdeel: LEI
Eén op de drie Nederlandse consumenten kent het keurmerk van de Marine
Stewardship Council, een keurmerk voor duurzame visserij. Met de
naamsbekendheid van MSC stijgen in Nederland ook de
consumentenbestedingen aan gecertificeerd duurzame vis, schaal- en
schelpdieren.
Volgens de Monitor Duurzaam Voedsel, door het LEI, onderdeel van
Wageningen UR, opgesteld in opdracht van het ministerie van
Economische Zaken, Landbouw & Innovatie, besteedden Nederlandse
consumenten in 2010 rond 111 miljoen euro aan producten met
MSC-keurmerk - een groei van 31 procent ten opzichte van 2009.
Duurzaam gevangen vis heeft dus een weg gevonden naar de consument. Dat
geldt zowel voor de supermarkten als voor het eten buiten de deur: in
totaal steeg de markt voor duurzame vis, schaal- en schelpdieren - dat
wil zeggen voor zowel producten met MSC-keurmerk als biologische
producten - in 2010 met ruim 30 procent ten opzichte van 2009.
Binnen deze bestedingen is de omzet van duurzame vis in de âout of
homeâ markt verdubbeld en groeide verse vis in de supermarkten met 60
procent. Volgens het onderzoek komt deze groei voor het grootste deel
door de toename van consumentenbestedingen aan vis met MSC-keurmerk.
Monitor Duurzaam Voedsel
Website Marine Stewardship Council (MSC)
Contact
Johan Bakker