Wageningen Universiteit en Researchcentrum 19 jul 2011

Onderdeel: LEI

Eén op de drie Nederlandse consumenten kent het keurmerk van de Marine Stewardship Council, een keurmerk voor duurzame visserij. Met de naamsbekendheid van MSC stijgen in Nederland ook de consumentenbestedingen aan gecertificeerd duurzame vis, schaal- en schelpdieren.

Volgens de Monitor Duurzaam Voedsel, door het LEI, onderdeel van Wageningen UR, opgesteld in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie, besteedden Nederlandse consumenten in 2010 rond 111 miljoen euro aan producten met MSC-keurmerk - een groei van 31 procent ten opzichte van 2009.

Duurzaam gevangen vis heeft dus een weg gevonden naar de consument. Dat geldt zowel voor de supermarkten als voor het eten buiten de deur: in totaal steeg de markt voor duurzame vis, schaal- en schelpdieren - dat wil zeggen voor zowel producten met MSC-keurmerk als biologische producten - in 2010 met ruim 30 procent ten opzichte van 2009.

Binnen deze bestedingen is de omzet van duurzame vis in de âout of homeâ markt verdubbeld en groeide verse vis in de supermarkten met 60 procent. Volgens het onderzoek komt deze groei voor het grootste deel door de toename van consumentenbestedingen aan vis met MSC-keurmerk.

Monitor Duurzaam Voedsel
Website Marine Stewardship Council (MSC)
Contact
Johan Bakker