Ingezonden persbericht


MAGAZINE TRAVELER JUNIOR CHANNEL FOTOCOMMUNITY SHOP

PERSBERICHT

National Geographic Magazine Nederland*België

Spelen met duiven: van liefhebberij naar topsport

In de duivensport anno 2011 gaan miljoenen om

De duivenmelker in de Lage Landen heeft zijn stofjas uitgedaan en zijn pet afgezet. De moderne 'duivencoach' kijkt via internet hoe zijn vogels hebben gevlogen, laat zijn duivenhokken schoonmaken door een loftmanager en verkoopt zijn topduiven voor tienduizenden euro's aan Aziaten. National Geographic Magazine belicht in zijn augustusnummer de professionalisering van een volkssport.

In 1970 telden de Belgische en Nederlandse duivensportverenigingen nog zo'n tweehonderdduizend leden, nu zijn er daar nog 55.000 van over (onder wie veel 65-plussers), en die neergaande trend is nog niet gekeerd. Tegelijk maakt de sport een ontwikkeling door die is te vergelijken met die in de paardensport. Nederlandse en Belgische topkwekers reizen af naar China om er hun op stamboom gekweekte duiven te verkopen. In Azië wordt voor miljoenen euro's gegokt op races, en de Belgische en Nederlandse duiven zijn er zeer gewild.

Het tijdschrift National Geographic duikt in zijn augustusnummer in de wereld van de duivensport. Het steekt zijn licht op in duivencafés, registreert het spektakel van de lossing van tienduizenden duiven en bezoekt een traditionele duivenmarkt. Daarnaast volgt het blad de topmelker Bas Verkerk, die onlangs twee ton besteedde aan de bouw van een hightech duiventil, en maakt kennis met de grootste duivenmakelaardij ter wereld, PIPA, die vanuit thuisbasis Knesselare veilingen organiseert.