Winnaar Internationaal Orgel Improvisatie Concours Haarlem in Nijmegen


Overtuigend improvisatietalent Ansgar Wallenhorst

Nijmegen, 20110721 -- “Er was zelden zo’n duidelijk onderscheid. De jury was het direct unaniem eens over de winnaar” zo zegt jurylid Piet Kee in 2000 over de overtuigende winnaar van het vermaarde Internationaal Orgel Improvisatie Concours in Haarlem, Ansgar Wallenhorst. Sindsdien is hij in het genre improvisatie alleen nog maar meer gegroeid. Op 26 juli doet dit internationale improvisatietalent Nijmegen aan met een concert op het Königorgel waarin uiteraard improvisatie de boventoon voert. Dit is de eerste van twee Improvisatieconcerten binnen de zomerconcertserie van de Nijmeegse Orgelkring. Het concert begint om 20.30 uur, de toegang bedraagt € 9.

Improvisatie is een van de pijlers van de zomerconcertserie in de Nijmeegse Sint Stevenskerk. Met als doel om het genre weer nieuw leven in te blazen. Improvisatie was de laatste jaren vrijwel geheel van het toneel verdwenen. Zeer onterecht, omdat juist het orgel en zeker het Königorgel in de Stevenskerk zich bij uitstek leent voor het genre improvisatie. Met een enorm aantal registers kan door solistisch of gecombineerd gebruik een palet aan klankkleuren worden getoverd in een volume van pianissimo tot fortissimo. Daarbij kan de musicus nog spelen met de mogelijkheden die de akoestiek in de Stevenskerk biedt.

Ansgar Wallenhorst is momenteel dé improvisator, een musicus die echt alles uit het instrument kàn halen. Getuige een recensie van een concert in New York: “….Hij haalde iets uit met het prachtige oude Skinnerorgel wat in jaren niet gebeurd was. Het leek wel of hij iedere orgelpijp tot klinken bracht en alle mogelijke registraties gebruikte, hoe obscuur ze soms ook klonken….Een unieke eigenzinnige stijl.” En een recensie over een concert in de Dom van Keulen klonk al even lovend. “Vrijwel geen enkele organist kan de Dom tot in de verste en hoogste hoek vervullen van klank met zulke eigenzinnig samengestelde registraties die vaak als vanuit verre werelden over ons galmen. Virtuositeit gaat bij Wallenhorst perfect samen met fijnzinnigheid. ” En tenslotte over zijn finale van het concours in Haarlem: “”De improvisatie van Wallenhorst was een echte winnaarimprovisatie. De structuur was helder, het verhaal toegankelijk verteld, de elementen waren overtuigend samengevoegd met gevoel voor affect en voor het orgel van Haarlem.”

Tijdens het concert in Nijmegen zal Wallenhorst een Suite de Danses met verschillende dansstijlen improviseren, zoals een mars, boléro, menuet, sarabande en tarantella. De improvisatie is een finale na twee absoluut niet uit te vlakken literatuurwerken van J.S. Bach – Concerto in C- en van de jubilaris Franz Liszt – Fantasie und Fuge  über den Choral Ad nos ad salutarem undam.

Wallenhorst (1967) studeerde in Würzburg orgel en improvisatie aan het conservatorium en specialiseerde zich daarna bij diverse leermeesters (onder meer in Parijs) verder in de improvisatie. Hij studeerde tevens theologie en filosofie. Sinds 1998 is hij kantor aan de St Peter und Paul in Ratingen. Als artistiek leider van de Orgelwelten Ratingen zettel  hij dit kerkmuziekcentrum in het Rhein-Ruhr-gebied op de kaart. De Orgelwelten En Wallenhorst werken samen met onder meer het Orgelpark Amsterdam in een studieproject over improvisaties.  

Het tweede improvisatieconcert volgt op 23 augustus door drie prominente Nederlandse improvisatoren Berry van Berkum, Bert Matter en Toon Hagen met de titel: Improvisatie op Verzoek.





Nijmeegse Orgelkring