Interbrand publiceert top 50 "Best Global Green Brands"
Persbericht van Fleishman-Hillard
Interbrand presenteert eerste ranglijst van duurzame merken op basis
van consumentenperceptie en daadwerkelijke milieuvriendelijke
prestaties
Amsterdam (27 juli 2011) - Toyota (nr. 1), 3M (2) en Siemens (3) zijn
de aanvoerders van de wereldwijde "Best Global Green Brands" ranglijst
van Interbrand. Het merkenadviesbureau, dat in Amsterdam sterk
vertegenwoordigd is, publiceert hiermee haar eerste lijst op basis van
uitsluitend "groene" criteria. Voor deze ranglijst werd enerzijds
uitgegaan van de publieke perceptie van duurzame merken en anderzijds
de daadwerkelijke groene prestaties van die merken, zoals blijkt uit
algemeen beschikbare informatie en gegevens.
Voor het onderzoek heeft Interbrand de merken uit de Interbrand Best
Global Brands ranglijst van 2010 geanalyseerd, omdat deze merken
wereldwijd bekend zijn en keer op keer bewijzen dat zij waarde creëren
voor hun stakeholders.
Het onderzoek laat zien dat de sterkste duurzame merken zich consistent
onderscheiden en duurzaamheidinitiatieven ontwikkelen die de consument
als betekenisvol ervaart. Bovendien blijken ze in staat door de hele
organisatie heen winstgevende 'groene initiatieven' te ontwikkelen; van
het opzetten en uitvoeren van milieuprogramma's tot en met de meting en
openbare presentatie van de resultaten van die programma's.
"Nu duurzaam ondernemen algemeen tot norm wordt verheven, zien we dat
bedrijven zich graag een groen imago aanmeten, al blijkt het vaak
lastig om daar ook met concrete daden en resultaten invulling aan te
geven," zegt Patrick Stal, Director Business Development van Interbrand
Amsterdam. "In onze visie vind je de sterkste groene merken op het
raakvlak van prestaties en perceptie: het vermogen om de band met de
consument te versterken op basis van zichtbare, geloofwaardige en
relevante milieu-initiatieven."
Voor de studie onderzocht Interbrand voor elk merk de
consumentenperceptie in de tien grootste markten: de VS, Japan, China,
Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Brazilië, Spanje en
India. Consumenten werd gevraagd welke invloed duurzaamheid heeft op
hun aankoopbeslissingen en hun algehele begrip en beeldvorming van de
groene activiteiten van het merk.
Hoewel Nederlandse merken traditioneel goed presteren als het gaat om
duurzaam ondernemen, is het niet opvallend dat slechts twee Nederlandse
merken terug te vinden zijn in de ranglijst (Philips en Shell).
Nederlandse bedrijven ondernemen over het algemeen wel maatschappelijk
verantwoord, maar lopen er niet mee te koop. Zoals uit dit onderzoek
ook voor Philips het geval blijkt te zijn. '"Het lijkt erop dat
Nederlandse merken het goed doen, maar er niet veel over praten. Veel
Nederlandse merken zouden hun duurzame prestaties een wezenlijk
zichtbaar, geloofwaardig, en relevant onderdeel van hun merk kunnen
maken," aldus Patrick Stal.
De rangorde op de lijst zoals Interbrand die samenstelde is deels
gebaseerd op kwantitatieve prestatiescores die zijn ontleend op basis
van een analyse van openbare informatie. Accountancy en Consulting
bureau Deloitte ontwikkelde op verzoek van Interbrand een methodiek om
duurzaamheidprestaties te meten op basis van openbaar toegankelijke
data. Deze is gebruikt als input voor de performancescores in het
onderzoek van Interbrand. Deze performancescores vormden samen met vele
andere factoren het fundament voor de uiteindelijke plaats van merken
op de ranglijst. De eindscore is een gecombineerde uitkomst,
samengesteld uit een perceptie- en een performancescore. Het verschil
tussen beide scores geeft het potentiële verschil weer tussen
merkperformance en de perceptie van de consument.
Hoofdconclusies van het onderzoek:
- Toyota is een lichtend voorbeeld van een merk dat het milieu tot
kernprioriteit heeft verheven en daarbij op betekenisvolle wijze de
dialoog zoekt met doelgroepen over de hele wereld.
- De auto-industrie en de elektronicasector zijn richtinggevend in hun
vermogen om duurzaamheidinitiatieven door hun hele organisatie te
implementeren én in hun vermogen om hun inspanningen effectief voor het
voetlicht te brengen.
- Een aantal merken vertoont een aanzienlijke kloof tussen prestaties
en perceptie. L'Oréal, Nokia en HSBC scoren allemaal significant hoger
op prestaties dan op perceptie. Kennelijk zijn ze intern erg goed bezig
met milieu en duurzaamheid, maar slagen zij er nog niet voldoende in om
dat naar de buitenwereld te communiceren.
- McDonald's, GE en Coca-Cola daarentegen scoren stuk voor stuk
significant beter op perceptie dan op prestaties. Het lijkt erop dat
deze sterk zichtbare merken profiteren van hun imago als sterke,
bekende merken, waarbij de groene perceptie meelift op de algehele
perceptie.
- Van de Nederlandse merken uit Interbrand's Best Global Brands rapport
figureren zowel Philips als Shell op de lijst van 's werelds groenste
merken.
- Bij zowel Philips als Shell is sprake van een positief verschil
tussen milieuprestaties en consumentenperceptie. Dat betekent dat het
bedrijf groener is dan het gezien wordt door de consument. Philips
scoort qua milieuprestaties beter dan Sony en Apple, maar krijgt daar
van de consument niet de waardering voor die het verdient, wat in het
onderzoek tot uiting komt in een lagere plaats op de ranglijst dan Sony
en Apple. Philips heeft dus de kans om haar groene prestaties beter tot
uitdrukking te laten komen in de merkbeleving.
De volledige feature van het Best Global Green Brands-rapport van
Interbrand, inclusief toelichting op de onderzoeksmethodiek, is
beschikbaar op www.interbrand.nl.
Over Interbrand
Merkenadviesbureau Interbrand (www.interbrand.nl) combineert de
strategische en analytische kwaliteiten van een bedrijfskundig
adviesbureau met de ondernemingsgeest en creativiteit van een branding-
en designbureau. De brandingconsultancy helpt klanten merkwaarde te
creëren, verbeteren, onderhouden en evalueren. Interbrand heeft ruim
dertig vestigingen in meer dan twintig landen, waaronder Nederland, en
mag een aantal van de meest gerespecteerde bedrijven ter wereld tot
zijn cliënten rekenen. Interbrand onderhoudt 's werelds enige online
opinieforum voor branding op www.brandchannel.com
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
Links:
http://www.interbrand.nl
Bijlage:
* bggb ranglijstpdf
Razende Robot Reporter