Persbericht
Den Haag, woensdag 27 juli 2011
Met 'vingerbewegingen' het treinverkeer gezamenlijk sturen
Multitouch-tafels voor verkeersleidingscentrales
Siemens ontwikkelt een nieuwe generatie in verkeersleidingstechniek
voor spoorwegen. Onderdeel van dit nieuwe, interactieve systeem is een
zogeheten multitouch-tafel: deze geeft een overzicht van het totale
spoornet en voegt allerlei verschillende functies, zoals
dienstregeling- of reparatieplanning, samen op één interactief
bedieningspaneel. Dit vereenvoudigt beslissingsprocessen en versnelt
daardoor de besturing. De nieuwe verkeersleidingstechniek helpt
bovendien het openbare spoornet voor stop- en intercitytreinen
efficiënter te organiseren. Zo zouden de rijtijden van de
vervoersmiddelen in de toekomst, met behulp van het nieuwe
bedieningspaneel, beter op elkaar kunnen worden afgestemd.
Op dit moment heeft de verkeersleidingstechniek vooral tot taak om
fouten in de exploitatie te voorkomen en het spoorverkeer zo veilig
mogelijk te maken. Hiervoor is communicatie zeer belangrijk
bijvoorbeeld tussen de vervoerders ter plaatse, de verantwoordelijken
voor rails en wissels en het onderhoudspersoneel. Dit vereist echter
een enorme inspanning op communicatiegebied. Het personeel ziet slechts
een beperkt deel van het totale besturingsproces en heeft slechts
beperkt toegang tot informatie van andere afdelingen. De strikte
hiërarchie in de werkzaamheden zorgt tegenwoordig weliswaar voor
duidelijke verantwoordelijkheden, maar het bemoeilijkt de gezamenlijke
overeenstemming doordat het besturingsproces steeds maar van één kant
wordt bekeken. In de toekomst moeten alle verantwoordelijke medewerkers
of het nu netcoördinatoren, regiomanagers of onderhoudsmanagers zijn
met behulp van de nieuwe technologie inzage in de beslissingscriteria
van andere leidinggevenden krijgen.
Het besturingsproces gezamenlijk beoordelen en maatregelen treffen
De bedieningsplek van Siemens moet alle informatie doorzichtiger maken
en zo een efficiëntere besluitvorming voor het totale netwerk mogelijk
maken. Bovendien moet het bedieningspersoneel het besturingsproces
gemeenschappelijk beoordelen en maatregelen in onderlinge samenwerking
kunnen bijsturen. Als er bijvoorbeeld om technische of andere redenen
storingen zijn op meerdere baanvakken, moeten de reizigers nu vaak
grote vertragingen op de koop toe nemen. Het nieuwe systeem kan dit
verminderen: Het personeel kan bij meerdere storingen op baanvakken de
treinritten
opnieuw plannen en de nodige reparaties gezamenlijk coördineren en dat
over grote afstanden en praktisch op hetzelfde moment. Het resultaat:
een optimale beschikbaarheidsplanning, een efficiënt netwerk van
openbare verkeersmiddelen en een vlotte doorstroming wat weer de
wachttijd van de reizigers op het perron vermindert. Dit alles kan
worden bereikt met een nieuwe bedieningswerkplek van Siemens, die met
multitouch-displays werkt.
Met vingerbewegingen het treinverkeer sturen
De basis is een verkeersleidingstechniek die belangrijke
managementfuncties, bijvoorbeeld dienstregeling- en conflictmanagement,
met elkaar verbindt. Het meest zichtbare onderdeel van de vernieuwing
is echter de bedieningswerkplek, die bestaat uit een multitouch-display
die tot 32 handelingen gelijktijdig kan verwerken. Veel voorkomende
handelingen worden met speciale vingerbewegingen uitgevoerd,
bijvoorbeeld het verschuiven van een baanvakplan met een vinger. Het
systeem kan maximaal 32 van zulke vingerbewegingen tegelijkertijd
herkennen. Zo kunnen verschillende werkplekken op deze ene tafel met
elkaar worden gecombineerd de netcoördinator en de onderhoudsmanager
kunnen bijvoorbeeld gezamenlijk contact opnemen met het
onderhoudspersoneel dat buiten werkt om de uit te voeren werkzaamheden
efficiënt te coördineren. Er zijn geen verschillende werkplekken meer
nodig, zodat lange en foutgevoelige communicatielijnen worden vermeden.
Verschillende vervoersmiddelen in een netwerk onderbrengen
Een andere toepassing is de samenwerking van verschillende
vervoersmiddelen in een stad of regio. Het overstappen kan zo worden
verbeterd. De multitouch-tafel biedt ook de mogelijkheid om al bij het
ontwerp van een nieuw verkeersleidingssysteem met de klant de
verschillende bedieningsscenario's door te spelen. Zo kunnen nieuwe
mogelijkheden worden besproken en geplande arbeidsprocessen kritisch
worden geanalyseerd, maar worden ook zwakke punten in een vroeg stadium
herkend voordat het systeem gebouwd wordt. Op deze manier worden de
eisen van de klant sneller en nauwkeuriger vastgelegd. Het onderbrengen
in één netwerk van verschillende besturings- en IT-systemen is hierdoor
mogelijk. Het samenwerken van individuen met verschillende rollen kan
grenzen binnen de organisatie opheffen en maakt het
overeenstemmingsproces makkelijker. Het doel is gezamenlijk optimale
beslissingen te nemen. Het principe van gezamenlijke besluitvorming zou
in de toekomst in alle centrales gebruikt kunnen worden. Uit gesprekken
met klanten en het ontwikkelingsproces is gebleken dat een eenvoudige,
intuïtieve bediening in de toekomst nog belangrijker zal worden, en
daarmee de volgende logische stap vormt bij de verdere doorontwikkeling
van verkeersleidingscentrales.
Siemens