ACN lanceert tweede versie van award winning SmartGateTheGame

Persbericht van Air Cargo Netherlands

Schiphol, 27 juli - Onlangs is het tweede spel van SmartGateTheGame live gegaan. Bovendien werd bekend dat maker IJsfontein met de eerste versie van deze "serious game" de IMA Outstanding Achievement Award heeft gewonnen in de categorie 'Airline'. IJsfontein ontwikkelde beide versies van deze online serious game voor ACN (Air Cargo Netherlands) en Schiphol, in samenwerking met ATOS Consulting.

Veilige, innovatieve en ongestoorde luchtvrachtketen Schiphol wil voor vervoerders de meest aantrekkelijke luchthaven zijn. Het programma Schiphol SmartGate Cargo is een gezamenlijk concept van Amsterdam Airport Schiphol, de Douane en ACN, met als doel het creëren van een goed beveiligde, innovatieve en ongestoorde luchtvrachtketen. Het SmartGate Learning Centre geeft de luchtvrachtindustrie en de (toekomstige) gebruikers een beeld van dit proces. Smartgate The Game is hier onderdeel van. Door het spel te spelen, krijgt de speler inzicht in de werking van het ketensysteem, en in de voordelen van SmartGate Cargo. Tijdens het spel moet de speler het transport van goederen naar de luchthaven verzorgen, via de forwarder, de ground handler en eventueel het Joint Inspection Center naar de airline om uiteindelijk per vliegtuig te vertrekken.

Doel van SmartGateTheGame
Het doel van de game is om van Schiphol de beste luchthaven voor vrachtvervoer in Europa te maken. Aan de speler de taak om de logistieke keten zo goed mogelijk aan te sturen. Zo moet er aandacht worden besteed aan snelheid en efficiency, betrouwbaarheid en kwaliteit. Hoe beter de keten wordt ingericht volgens deze voorwaarden, hoe sneller en meer pakketten er vervoerd kunnen worden. In het spel zijn diverse nieuwe aspecten verwerkt om alle "serious gamers" weer te boeien. Zo is bijvoorbeeld in verband met e-Freight veel nadruk gelegd op het tijdig insturen van elektronische documenten en kunnen de spelers hun zendingen "groen" maken door expertise in te schakelen voor security, dangerous goods en live stock. Dat inhuren kost wel wat, maar is goedkoper dan het op het laatste moment laten checken van de vracht.

Het spel biedt vracht voor verschillende bestemmingen random aan, waarbij je de vracht iedere keer moet checken op volume, gewicht, verscheper en ontvanger. In het tweede spel kun je zelf bepalen hoe de vracht naar de loods gebracht moet worden: met een bekende (vaste) vervoerder of met een "onbekende" trucker. Verder is Schiphol in de game in competitie met twee andere luchthavens. Als je met de vracht bezig bent, tikt de klok verder en kan de vracht uiteindelijk naar een andere luchthaven gaan. Naast punten kan de speler met een efficiënte, betrouwbare en goed beveiligde vrachtafhandeling ook gouden, zilveren en bronzen medailles winnen.

Om te winnen is het belangrijk om vooraf goed de tutorial te lezen. In het e-learning gedeelte staat een schat aan informatie over termen uit de luchtvrachtwereld, zoals uitleg over de vooraanmelding, security, known consignor, ACN-pas, risicoanalyse en dergelijke. In totaal zijn er zes interessante modules en een glossary met luchtvrachttermen. SmartGateTheGame is web-based en kan gratis door iedereen gespeeld worden op www.smartgatethegame.nl.

Pieken in de Delta
De ontwikkeling van het spel is mogelijk gemaakt door een subsidie in het kader van het programma van "Pieken in de Delta" van het Ministerie van Landbouw, Economische Zaken en Innovatie, dat ongeveer 40% van de totale kosten voor haar rekening nam. Een zelfde aandeel is geleverd door drie regionale overheden: de Provincie Noord-Holland, de Gemeente Amsterdam en de Stadsregio Amsterdam. De overige kosten zijn gedragen door Schiphol Group, de Amsterdamse Kamer van Koophandel en een tiental grote leden van ACN.

IMA Outstanding Achievement Award
De Interactive Media Awards erkennen de hoogste standaarden wat betreft excellentie in ontwerpen en ontwikkelingen van websites. De jury beoordeelde het eerste spel van SmartGateTheGame op ontwerp, content, kenmerkende functionaliteit en bruikbaarheid en prees het spel vooral wegens de inhoud en bruikbaarheid.

Over IJsfontein
IJsfontein (www.ijsfontein.nl) wil mensen ontwikkelen door middel van spel en interactie. Dat doet zij op drie manieren. Met interactieve communicatie en educatie voor kinderen en jongeren door middel van games, websites en digiboard-applicaties; met interactieve belevingen in de publieke ruimte, en met serious gaming in organisaties. IJsfontein heeft ruim 40 medewerkers en werkt voor opdrachtgevers als NTR, CliniClowns, De Nederlandse Museumvereniging, ABN AMRO, Malmberg, ACN, Schiphol en het Groninger Museum. Met haar interactieve campagnes, serious games games, websites, tools en interactieve exhibits won IJsfontein sinds oprichting in 1997 diverse awards. Van de SpinAward tot de Cinekid New Media Award en van de BAFTA tot de ADCN Lamp.

Over Air Cargo Netherlands (ACN)
Air Cargo Netherlands (www.acn.nl) is de brancheorganisatie van de luchtvrachtindustrie in Nederland. De hoofddoelstelling van ACN is het ontwikkelen van de Nederlandse luchtvrachtindustrie in de ruimste zin van het woord. Leden van ACN zijn luchtvaartmaatschappijen, luchtvrachtexpediteurs, grondafhandelingsbedrijven, air cargo truckers, luchthavens en een groot aantal zakelijke dienstverleners, zoals banken, verzekeraars, opleiders, adviesbureau's, uitzendorganisaties en securitybedrijven.

*

Links:
http://www.smartgatethegame.nl



Razende Robot Reporter