ACN lanceert tweede versie van award winning SmartGateTheGame
Persbericht van Air Cargo Netherlands
Schiphol, 27 juli - Onlangs is het tweede spel van SmartGateTheGame
live gegaan. Bovendien werd bekend dat maker IJsfontein met de eerste
versie van deze "serious game" de IMA Outstanding Achievement Award
heeft gewonnen in de categorie 'Airline'. IJsfontein ontwikkelde beide
versies van deze online serious game voor ACN (Air Cargo Netherlands)
en Schiphol, in samenwerking met ATOS Consulting.
Veilige, innovatieve en ongestoorde luchtvrachtketen
Schiphol wil voor vervoerders de meest aantrekkelijke luchthaven zijn.
Het programma Schiphol SmartGate Cargo is een gezamenlijk concept van
Amsterdam Airport Schiphol, de Douane en ACN, met als doel het creëren
van een goed beveiligde, innovatieve en ongestoorde luchtvrachtketen.
Het SmartGate Learning Centre geeft de luchtvrachtindustrie en de
(toekomstige) gebruikers een beeld van dit proces. Smartgate The Game
is hier onderdeel van. Door het spel te spelen, krijgt de speler
inzicht in de werking van het ketensysteem, en in de voordelen van
SmartGate Cargo. Tijdens het spel moet de speler het transport van
goederen naar de luchthaven verzorgen, via de forwarder, de ground
handler en eventueel het Joint Inspection Center naar de airline om
uiteindelijk per vliegtuig te vertrekken.
Doel van SmartGateTheGame
Het doel van de game is om van Schiphol de beste luchthaven voor
vrachtvervoer in Europa te maken. Aan de speler de taak om de
logistieke keten zo goed mogelijk aan te sturen. Zo moet er aandacht
worden besteed aan snelheid en efficiency, betrouwbaarheid en
kwaliteit. Hoe beter de keten wordt ingericht volgens deze voorwaarden,
hoe sneller en meer pakketten er vervoerd kunnen worden. In het spel
zijn diverse nieuwe aspecten verwerkt om alle "serious gamers" weer te
boeien. Zo is bijvoorbeeld in verband met e-Freight veel nadruk gelegd
op het tijdig insturen van elektronische documenten en kunnen de
spelers hun zendingen "groen" maken door expertise in te schakelen voor
security, dangerous goods en live stock. Dat inhuren kost wel wat, maar
is goedkoper dan het op het laatste moment laten checken van de vracht.
Het spel biedt vracht voor verschillende bestemmingen random aan,
waarbij je de vracht iedere keer moet checken op volume, gewicht,
verscheper en ontvanger. In het tweede spel kun je zelf bepalen hoe de
vracht naar de loods gebracht moet worden: met een bekende (vaste)
vervoerder of met een "onbekende" trucker. Verder is Schiphol in de
game in competitie met twee andere luchthavens. Als je met de vracht
bezig bent, tikt de klok verder en kan de vracht uiteindelijk naar een
andere luchthaven gaan. Naast punten kan de speler met een efficiënte,
betrouwbare en goed beveiligde vrachtafhandeling ook gouden, zilveren
en bronzen medailles winnen.
Om te winnen is het belangrijk om vooraf goed de tutorial te lezen. In
het e-learning gedeelte staat een schat aan informatie over termen uit
de luchtvrachtwereld, zoals uitleg over de vooraanmelding, security,
known consignor, ACN-pas, risicoanalyse en dergelijke. In totaal zijn
er zes interessante modules en een glossary met luchtvrachttermen.
SmartGateTheGame is web-based en kan gratis door iedereen gespeeld
worden op www.smartgatethegame.nl.
Pieken in de Delta
De ontwikkeling van het spel is mogelijk gemaakt door een subsidie in
het kader van het programma van "Pieken in de Delta" van het Ministerie
van Landbouw, Economische Zaken en Innovatie, dat ongeveer 40% van de
totale kosten voor haar rekening nam. Een zelfde aandeel is geleverd
door drie regionale overheden: de Provincie Noord-Holland, de Gemeente
Amsterdam en de Stadsregio Amsterdam. De overige kosten zijn gedragen
door Schiphol Group, de Amsterdamse Kamer van Koophandel en een tiental
grote leden van ACN.
IMA Outstanding Achievement Award
De Interactive Media Awards erkennen de hoogste standaarden wat betreft
excellentie in ontwerpen en ontwikkelingen van websites. De jury
beoordeelde het eerste spel van SmartGateTheGame op ontwerp, content,
kenmerkende functionaliteit en bruikbaarheid en prees het spel vooral
wegens de inhoud en bruikbaarheid.
Over IJsfontein
IJsfontein (www.ijsfontein.nl) wil mensen ontwikkelen door middel van
spel en interactie. Dat doet zij op drie manieren. Met interactieve
communicatie en educatie voor kinderen en jongeren door middel van
games, websites en digiboard-applicaties; met interactieve belevingen
in de publieke ruimte, en met serious gaming in organisaties.
IJsfontein heeft ruim 40 medewerkers en werkt voor opdrachtgevers als
NTR, CliniClowns, De Nederlandse Museumvereniging, ABN AMRO, Malmberg,
ACN, Schiphol en het Groninger Museum. Met haar interactieve campagnes,
serious games games, websites, tools en interactieve exhibits won
IJsfontein sinds oprichting in 1997 diverse awards. Van de SpinAward
tot de Cinekid New Media Award en van de BAFTA tot de ADCN Lamp.
Over Air Cargo Netherlands (ACN)
Air Cargo Netherlands (www.acn.nl) is de brancheorganisatie van de
luchtvrachtindustrie in Nederland. De hoofddoelstelling van ACN is het
ontwikkelen van de Nederlandse luchtvrachtindustrie in de ruimste zin
van het woord. Leden van ACN zijn luchtvaartmaatschappijen,
luchtvrachtexpediteurs, grondafhandelingsbedrijven, air cargo truckers,
luchthavens en een groot aantal zakelijke dienstverleners, zoals
banken, verzekeraars, opleiders, adviesbureau's, uitzendorganisaties en
securitybedrijven.
*
Links:
http://www.smartgatethegame.nl
Razende Robot Reporter