Gemeente Kampen

Tevreden over behandeling bezwaarschriften

27-07-2011 Bezwaarmakers en bezwaarschriftencommissie zijn behoorlijk tevreden over de behandeling van bezwaarschriften. Dat blijkt uit een onderzoek waarin de gemeente de mening peilde van bezwaarmakers die in 2010 en begin 2011 een besluit op hun bezwaar ontvingen. Ook de bezwaarschriftencommissie is in haar Jaarverslag 2010 positief over de resultaten. Zij constateerden een aanzienlijke daling van het aantal ontvangen bezwaarschriften op het terrein van maatschappelijke zaken en een aanzienlijke verkorting van de behandeltermijnen van bezwaarschriften.

Tevreden over informatievoorziening en termijn van afhandeling

In het tevredenheidsonderzoek geven de respondenten gemiddeld een rapportcijfer van 6,4 voor de behandeling van hun bezwaren, waarbij 55% een 7 of hoger gaf en 15% een 6. Daarnaast was 71% tevreden over de beslistermijn. Bezwaarmakers zijn vooral tevreden over de informatievoorziening en de termijn van behandeling van hun bezwaren. Uit het onderzoek blijkt dat bijna 80% van de respondenten voldoende informatie heeft ontvangen over de behandeling van hun bezwaar. Als er contact is geweest met medewerkers, dan zijn de deelnemers vooral tevreden over de tijd, aandacht en vriendelijkheid van medewerkers.

De tevredenheid over de informatie zelf is iets minder hoog is. Na de behandeling van het bezwaar begrijpt 72% de reden van het besluit. De bezwaarmakers geven hierbij aan behoefte te hebben aan meer persoonlijk contact en een betere uitleg van genomen besluiten.

Aanzienlijke daling aantal ontvangen bezwaarschriften en verkorting behandeltermijn

Ook de bezwaarschriftencommissie, een onafhankelijke commissie die het college adviseert over te nemen besluiten op bezwaarschriften, is positief over de resultaten. In het jaarverslag 2010 concludeert de commissie dat er opnieuw sprake is van een aanzienlijke daling van het aantal ontvangen bezwaarschriften op het terrein van de kamer maatschappelijke zaken (met 28%), waardoor het aantal ontvangen bezwaren uitkomt op het laagste niveau sinds 2001. Op het terrein van de Wet maatschappelijke ondersteuning werden slechts zes bezwaarschriften ontvangen. Op het terrein van de kamer algemene zaken was echter sprake van een stijging van het aantal bezwaren (met 37%) wat vrijwel geheel werd veroorzaakt door bezwaren tegen het verhalen van kosten voor het verwijderen van buiten vuilcontainers geplaatste vuilniszakken.

De bezwaarschriftencommissie constateert verder een aanzienlijke verkorting van de behandeltermijnen op het terrein van de beide kamers; op het terrein van de kamer maatschappelijke zaken van 24 weken naar 13 weken en op het terrein van de kamer algemene zaken van 23 weken naar 14 weken. De commissie is verheugd met deze verbetering, maar geeft in haar rapport tegelijk aan dat het verder verkorten van de behandeltermijn van bezwaren mogelijk moet zijn. Naast deze aanbeveling blijft de commissie aandacht vragen voor een goede motivering van genomen besluiten en het inzetten van persoonlijk contact en mediation. Bij mediation proberen medewerkers vanuit een open houding mee te denken over een mogelijke oplossing. Bezwaren kunnen hier soms mee worden voorkomen of weggenomen.

Het college heeft kennis genomen van de resultaten van het onderzoek en van het jaarverslag van de bezwaarschriftencommissie. Loco-burgemeester Treep: "We zijn er vorig jaar in geslaagd om de behandeltermijnen aanzienlijk te verkorten. Nu is het zaak ons te richten op meer persoonlijk contact, betere communicatie met bezwaarmakers en een verdere verkorting van de besluittermijn. Dat zijn aanbevelingen van bezwaarmakers en van de bezwaarschriftencommissie die we ons ter harte zullen nemen".

Enkele cijfers

In 2010 ontving het gemeentebestuur 136 bezwaren (in 2009: 126). Het merendeel van de bezwaren had betrekking op vergunningen, uitkeringsbesluiten en besluiten over het verhalen van kosten voor het verwijderen van onjuist geplaatst huisvuil. In 30% van het totale aantal genomen besluiten op bezwaren werd een nieuw besluit genomen, omdat het genomen besluit niet juist was, sprake was van nieuwe informatie of vanwege een gewijzigde situatie.

Eindrapportage Klanttevredenheid

Eindrapportage KTO bezwaarschriften 2010-2011.pdf 141 Kb

Jaarverslag 2010

Jaarverslag 2010 def.pdf
401 Kb
27-07-2011