Tevreden over behandeling bezwaarschriften
27-07-2011 Bezwaarmakers en bezwaarschriftencommissie zijn behoorlijk
tevreden over de behandeling van bezwaarschriften.
Dat blijkt uit een onderzoek waarin de gemeente de mening peilde van
bezwaarmakers die in 2010 en begin 2011 een besluit op hun bezwaar
ontvingen. Ook de bezwaarschriftencommissie is in haar Jaarverslag 2010
positief over de resultaten. Zij constateerden een aanzienlijke daling
van het aantal ontvangen bezwaarschriften op het terrein van
maatschappelijke zaken en een aanzienlijke verkorting van de
behandeltermijnen van bezwaarschriften.
Tevreden over informatievoorziening en termijn van afhandeling
In het tevredenheidsonderzoek geven de respondenten gemiddeld een
rapportcijfer van 6,4 voor de behandeling van hun bezwaren, waarbij 55%
een 7 of hoger gaf en 15% een 6. Daarnaast was 71% tevreden over de
beslistermijn. Bezwaarmakers zijn vooral tevreden over de
informatievoorziening en de termijn van behandeling van hun bezwaren.
Uit het onderzoek blijkt dat bijna 80% van de respondenten voldoende
informatie heeft ontvangen over de behandeling van hun bezwaar. Als er
contact is geweest met medewerkers, dan zijn de deelnemers vooral
tevreden over de tijd, aandacht en vriendelijkheid van medewerkers.
De tevredenheid over de informatie zelf is iets minder hoog is. Na de
behandeling van het bezwaar begrijpt 72% de reden van het besluit. De
bezwaarmakers geven hierbij aan behoefte te hebben aan meer persoonlijk
contact en een betere uitleg van genomen besluiten.
Aanzienlijke daling aantal ontvangen bezwaarschriften en verkorting
behandeltermijn
Ook de bezwaarschriftencommissie, een onafhankelijke commissie die het
college adviseert over te nemen besluiten op bezwaarschriften, is
positief over de resultaten. In het jaarverslag 2010 concludeert de
commissie dat er opnieuw sprake is van een aanzienlijke daling van het
aantal ontvangen bezwaarschriften op het terrein van de kamer
maatschappelijke zaken (met 28%), waardoor het aantal ontvangen
bezwaren uitkomt op het laagste niveau sinds 2001. Op het terrein van
de Wet maatschappelijke ondersteuning werden slechts zes
bezwaarschriften ontvangen. Op het terrein van de kamer algemene zaken
was echter sprake van een stijging van het aantal bezwaren (met 37%)
wat vrijwel geheel werd veroorzaakt door bezwaren tegen het verhalen
van kosten voor het verwijderen van buiten vuilcontainers geplaatste
vuilniszakken.
De bezwaarschriftencommissie constateert verder een aanzienlijke
verkorting van de behandeltermijnen op het terrein van de beide kamers;
op het terrein van de kamer maatschappelijke zaken van 24 weken naar 13
weken en op het terrein van de kamer algemene zaken van 23 weken naar
14 weken. De commissie is verheugd met deze verbetering, maar geeft in
haar rapport tegelijk aan dat het verder verkorten van de
behandeltermijn van bezwaren mogelijk moet zijn. Naast deze aanbeveling
blijft de commissie aandacht vragen voor een goede motivering van
genomen besluiten en het inzetten van persoonlijk contact en mediation.
Bij mediation proberen medewerkers vanuit een open houding mee te
denken over een mogelijke oplossing. Bezwaren kunnen hier soms mee
worden voorkomen of weggenomen.
Het college heeft kennis genomen van de resultaten van het onderzoek en
van het jaarverslag van de bezwaarschriftencommissie. Loco-burgemeester
Treep: "We zijn er vorig jaar in geslaagd om de behandeltermijnen
aanzienlijk te verkorten. Nu is het zaak ons te richten op meer
persoonlijk contact, betere communicatie met bezwaarmakers en een
verdere verkorting van de besluittermijn. Dat zijn aanbevelingen van
bezwaarmakers en van de bezwaarschriftencommissie die we ons ter harte
zullen nemen".
Enkele cijfers
In 2010 ontving het gemeentebestuur 136 bezwaren (in 2009: 126). Het
merendeel van de bezwaren had betrekking op vergunningen,
uitkeringsbesluiten en besluiten over het verhalen van kosten voor het
verwijderen van onjuist geplaatst huisvuil. In 30% van het totale
aantal genomen besluiten op bezwaren werd een nieuw besluit genomen,
omdat het genomen besluit niet juist was, sprake was van nieuwe
informatie of vanwege een gewijzigde situatie.
Eindrapportage Klanttevredenheid
Eindrapportage KTO bezwaarschriften 2010-2011.pdf
141 Kb
Jaarverslag 2010
Jaarverslag 2010 def.pdf
401 Kb
27-07-2011
Gemeente Kampen