Ingezonden persbericht


Dierenleed-plaatjes sparen bij C1000 en Plus
'Spaar ze vooral NIET allemaal'

Actiepagina: http://www.wakkerdier.nl/dierenleedplaatjes/

Amsterdam, 28 juli 2011; Wakker Dier start vandaag een actie tegen de kiloknalleraanbiedingen van C1000 en Plus van deze week. Met een knipoog naar de plaatjes-spaaracties van supermarkten, start Wakker Dier de spaaractie 'Dierenleedplaatjes, spaar ze vooral NIET allemaal'. Elke dierenvriend kan aan vrienden en kennissen die boodschappen doen bij deze kiloknallende supermarkten een dierenleedplaatje geven of opsturen. Op het plaatje staat het dierenleed achter hun kipkiloknaller. Er zijn zes verschillende dierenleedplaatjes. De actie is onderdeel van de actieweek van Wakker Dier. Oorspronkelijk had Wakker Dier deze week de 'eerste kiloknallervrije feestweek' gepland, maar C1000 en Plus trokken zich niks aan van de oproep om een weekje niet te kiloknallen. Komende weken wordt de actie voortgezet tegen de supermarkten die in de betreffende week kiloknallen. Ondertussen heeft Plus al wel de kip-kiloknaller van haar website verwijderd vanwege de actie, maar niet uit de winkel en actiefolder.

Wakker Dier had alle supermarkten opgeroepen tot een 'kiloknallervrije week' deze week, met extra aandacht voor diervriendelijke alternatieven. Andere supermarkten hebben wel de kiloknallers achterwege gelaten, waardoor er maar 2 kiloknallers zijn in plaats van de gebruikelijke 7. Daarnaast hebben diverse supermarkten veel aandacht voor diervriendelijke aanbiedingen met biologisch vlees en vleesvervangers, zoals Lidl en Dirk. De geplande kiloknallervrije week moest echter vanwege de kiloknallers van C1000 en Plus helaas worden afgeblazen. Deze werd vervangen door een actieweek tegen de kiloknallers van C1000 en Plus.

Wakker Dier registreert sinds begin 2009 alle kiloknallers van de grootste 10 supermarkten. Sinds vorig jaar was het aantal kiloknallers al gekelderd van 11 naar 7 per week, maar een kiloknallervrije week is in de drie gemeten jaren nog niet voorgekomen. Het aantal mail6.JPG
diervriendelijke aanbiedingen en het diervriendelijke assortiment is afgelopen jaar met 73% toegenomen. Wakker Dier wilde deze positieve trend markeren met de kiloknallervrije week maar blaast nu de geplande feestelijkheden af.

Een kiloknaller is reclamevlees dat goedkoper wordt aangeboden dan de gemiddelde prijs van kattenvoer: ¤4.12 per kilo. Veel suppermarkten gebruiken extreem goedkope vleesaanbiedingen om klanten te lokken ('trafficbuilders'). Voornamelijk kippen en varkens zijn hiervan de klos: een boer krijg zo weinig voor zijn dieren dat fatsoenlijke verzorging niet meer mogelijk is.

Einde persbericht