Reclame Code Commissie: Colofon is ook reclame
* 28 juli 2011
De Reclame Code Commissie heeft naar aanleiding van een
klacht uitgesproken dat een mededeling in een colofon dat de krant voor
07:00 uur wordt bezorgd moet worden aangemerkt als reclame in de zin
van artikel 1 Nederlandse Reclamecode. Overweging hierbij was dat een
colofon in een dagblad een openbare uiting is en dat er onmiskenbaar
een aanprijzende werking uitgaat van de mededeling.
Omdat de krant van de klager op zaterdag voor 7.30 uur -en dus niet
voor 7.00 uur- werd bezorgd was de Reclame Code Commissie van oordeel
dat de reclame gepaard ging met onjuiste informatie met betrekking tot
één van de voornaamste kenmerken van het product, te weten het tijdstip
dat de krant wordt bezorgd. De Commissie was bovendien van oordeel dat
hierdoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden om een
besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen.
Het tijdstip waarop een krant wordt bezorgd kan volgens de Commissie
van wezenlijk belang zijn bij de keuze van een abonnement. Om die reden
oordeelde zij dat de uiting misleidend en daardoor oneerlijk was.
Het NUV adviseert leden om rekening te houden met het oordeel van de
Reclame Code Commissie bij het doen van mededelingen die als toezegging
gezien kunnen worden.