Nederlands Uitgeversverbond

Reclame Code Commissie: Colofon is ook reclame


* 28 juli 2011


De Reclame Code Commissie heeft naar aanleiding van een klacht uitgesproken dat een mededeling in een colofon dat de krant voor 07:00 uur wordt bezorgd moet worden aangemerkt als reclame in de zin van artikel 1 Nederlandse Reclamecode. Overweging hierbij was dat een colofon in een dagblad een openbare uiting is en dat er onmiskenbaar een aanprijzende werking uitgaat van de mededeling.

Omdat de krant van de klager op zaterdag voor 7.30 uur -en dus niet voor 7.00 uur- werd bezorgd was de Reclame Code Commissie van oordeel dat de reclame gepaard ging met onjuiste informatie met betrekking tot één van de voornaamste kenmerken van het product, te weten het tijdstip dat de krant wordt bezorgd. De Commissie was bovendien van oordeel dat hierdoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden om een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Het tijdstip waarop een krant wordt bezorgd kan volgens de Commissie van wezenlijk belang zijn bij de keuze van een abonnement. Om die reden oordeelde zij dat de uiting misleidend en daardoor oneerlijk was.

Het NUV adviseert leden om rekening te houden met het oordeel van de Reclame Code Commissie bij het doen van mededelingen die als toezegging gezien kunnen worden.