Raad van State
donderdag 28 juli 2011
10.00 uur
Zitting over het wegaanpassingsbesluit 'A9 Alkmaar-Uitgeest' dat de
minister van Infrastructuur en Milieu heeft vastgesteld. Het besluit
maakt de aanleg van spitsstroken mogelijk op beide rijbanen van de A9
tussen Alkmaar en Uitgeest. Een spitsstrook is een vluchtstrook die
tijdens drukke tijden dienst doet als rijstrook. Het project maakt deel
uit van de zogenoemde 'Spoedaanpak Wegen' die oud-minister Eurlings in
2009 lanceerde en waarmee hij dertig hardnekkige knelpunten in het
Nederlandse wegennet versneld wilde aanpakken. Ook wordt op een aantal
plekken geluidsschermen geplaatst en worden hogere geluidswaarden
vastgesteld voor woningen langs de weg. Volgens de minister is het
noodzakelijk dat in de spits op dit traject van bijna tien kilometer
gebruik kan worden gemaakt van drie in plaats van twee rijstroken per
rijrichting. Drie inwoners uit Heiloo komen tegen het tracébesluit in
beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Twee
van hen voeren aan dat het akoestisch onderzoek niet deugt, omdat is
uitgegaan van onjuiste verkeerstellingen. Ook bij de openstelling van
de spitsstroken en de maximumsnelheden is volgens hen uitgegaan van
verkeerde aannames in het onderzoek. Verder zou geen rekening zijn
gehouden met de geplande aansluiting van Heiloo op de A9. Ten slotte
vrezen zij een verslechtering van de luchtkwaliteit. De andere inwoner
vindt dat de minister ook voor het traject Ypestein/Oosterbos
geluidwerende maatregelen had moeten treffen. Verder vindt hij het
onterecht dat de minister niets doet aan de geluidsoverlast die wordt
veroorzaakt door zowel de A9 als Schiphol. (zaaknummer 201100103/1)
Zitting over het 'Tracébesluit Vrije Spoorkruising Amersfoort-West' dat
de minister van Infrastructuur en Milieu heeft vastgesteld. Het besluit
maakt het mogelijk de kruising van de spoorlijn vanuit Amsterdam met de
spoorlijn tussen Amersfoort en Utrecht aan te passen. Volgens de
minister leidt de bestaande gelijkvloerse kruising ertoe dat treinen nu
op elkaar moeten wachten. Dit veroorzaakt verlenging van de reistijd en
vertraging. Met het tracébesluit wordt een ongelijkvloerse en dus een
vrije spoorkruising van beide lijnen mogelijk gemaakt. Een omwonende
verzet zich tegen het besluit en komt daartegen in beroep bij de
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Hij woont aan de
Barchman Wuytierslaan en vreest dat zijn woning onverkoopbaar zal zijn
na de aanleg van de ongelijkvloerse kruising. Hij vindt dat de minister
ook zijn woning had moeten aankopen, net als de woning van zijn
buurman. Ook is hij bang voor overlast tijdens de bouw van de nieuwe
kruising. (zaaknummer 201102496/1)
12.45 uur
Zitting over het 'Tracébesluit 'A50 Valburg-Grijsoord (2011)' dat de
minister van Infrastructuur en Milieu heeft vastgesteld. Dit
tracébesluit repareert het 'Tracébesluit A50 Valburg Grijsoord' uit
2009. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State oordeelde in juli 2010 dat
voor een aantal woningen ten onrechte geen hogere geluidswaarden waren
vastgesteld. Die uitspraak met zaaknummer 200902071/1 is te vinden op
de site. Volgens de minister maakt het tracébesluit waar de zitting
vandaag over gaat, alsnog hogere geluidswaarden mogelijk voor de, in
totaal zeven, woningen aan de Kamp, de Achterstraat, de Utrechtseweg en
de Heelsumseweg. Een man uit Heteren is het niet eens met het nieuwe
tracébesluit en komt daarom bij de Raad van State in beroep. Hij gaat
ervan uit dat voor zijn woning en recreatiecentrum hogere
geluidswaarden zijn vastgesteld. Volgens de minister is dat niet het
geval. (zaaknummer 201104523/1)