Raad van State


donderdag 28 juli 2011
10.00 uur
Zitting over het wegaanpassingsbesluit 'A9 Alkmaar-Uitgeest' dat de minister van Infrastructuur en Milieu heeft vastgesteld. Het besluit maakt de aanleg van spitsstroken mogelijk op beide rijbanen van de A9 tussen Alkmaar en Uitgeest. Een spitsstrook is een vluchtstrook die tijdens drukke tijden dienst doet als rijstrook. Het project maakt deel uit van de zogenoemde 'Spoedaanpak Wegen' die oud-minister Eurlings in 2009 lanceerde en waarmee hij dertig hardnekkige knelpunten in het Nederlandse wegennet versneld wilde aanpakken. Ook wordt op een aantal plekken geluidsschermen geplaatst en worden hogere geluidswaarden vastgesteld voor woningen langs de weg. Volgens de minister is het noodzakelijk dat in de spits op dit traject van bijna tien kilometer gebruik kan worden gemaakt van drie in plaats van twee rijstroken per rijrichting. Drie inwoners uit Heiloo komen tegen het tracébesluit in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Twee van hen voeren aan dat het akoestisch onderzoek niet deugt, omdat is uitgegaan van onjuiste verkeerstellingen. Ook bij de openstelling van de spitsstroken en de maximumsnelheden is volgens hen uitgegaan van verkeerde aannames in het onderzoek. Verder zou geen rekening zijn gehouden met de geplande aansluiting van Heiloo op de A9. Ten slotte vrezen zij een verslechtering van de luchtkwaliteit. De andere inwoner vindt dat de minister ook voor het traject Ypestein/Oosterbos geluidwerende maatregelen had moeten treffen. Verder vindt hij het onterecht dat de minister niets doet aan de geluidsoverlast die wordt veroorzaakt door zowel de A9 als Schiphol. (zaaknummer 201100103/1) Zitting over het 'Tracébesluit Vrije Spoorkruising Amersfoort-West' dat de minister van Infrastructuur en Milieu heeft vastgesteld. Het besluit maakt het mogelijk de kruising van de spoorlijn vanuit Amsterdam met de spoorlijn tussen Amersfoort en Utrecht aan te passen. Volgens de minister leidt de bestaande gelijkvloerse kruising ertoe dat treinen nu op elkaar moeten wachten. Dit veroorzaakt verlenging van de reistijd en vertraging. Met het tracébesluit wordt een ongelijkvloerse en dus een vrije spoorkruising van beide lijnen mogelijk gemaakt. Een omwonende verzet zich tegen het besluit en komt daartegen in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Hij woont aan de Barchman Wuytierslaan en vreest dat zijn woning onverkoopbaar zal zijn na de aanleg van de ongelijkvloerse kruising. Hij vindt dat de minister ook zijn woning had moeten aankopen, net als de woning van zijn buurman. Ook is hij bang voor overlast tijdens de bouw van de nieuwe kruising. (zaaknummer 201102496/1)

12.45 uur

Zitting over het 'Tracébesluit 'A50 Valburg-Grijsoord (2011)' dat de minister van Infrastructuur en Milieu heeft vastgesteld. Dit tracébesluit repareert het 'Tracébesluit A50 Valburg Grijsoord' uit 2009. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State oordeelde in juli 2010 dat voor een aantal woningen ten onrechte geen hogere geluidswaarden waren vastgesteld. Die uitspraak met zaaknummer 200902071/1 is te vinden op de site. Volgens de minister maakt het tracébesluit waar de zitting vandaag over gaat, alsnog hogere geluidswaarden mogelijk voor de, in totaal zeven, woningen aan de Kamp, de Achterstraat, de Utrechtseweg en de Heelsumseweg. Een man uit Heteren is het niet eens met het nieuwe tracébesluit en komt daarom bij de Raad van State in beroep. Hij gaat ervan uit dat voor zijn woning en recreatiecentrum hogere geluidswaarden zijn vastgesteld. Volgens de minister is dat niet het geval. (zaaknummer 201104523/1)