Ingezonden persbericht



---

Persbericht
Maarsbergen, 28 juli 2011

VriendenLoterij en de Eredivisie verlengen samenwerking De VriendenLoterij, al 6 jaar partner van de Eredivisie, is ook de komende drie jaar maatschappelijk partner van de Eredivisie. Daarmee worden de jeugdopleidingen van de Eredivisie clubs extra gestimuleerd. Alex Tielbeke, directeur van Eredivisie CV: "Het doet ons zeer veel plezier om na een succesvolle en plezierige samenwerking van zes jaar, ook de komende jaren een effectieve invulling te geven aan het partnership van de VriendenLoterij. Met het project Scoren voor Gezondheid hebben de VriendenLoterij en de Eredivisie clubs de afgelopen jaren reeds bewezen tot welke mooie resultaten deze samenwerking kan leiden. We zijn trots en blij dat we ook de komende drie jaar weer op diverse manieren de krachten bundelen." Boudewijn Poelmann, directievoorzitter van de VriendenLoterij: "De Eredivisie past goed bij ons. Net als bij voetbal win je ook bij de VriendenLoterij samen met je vrienden. Voetballiefhebbers kijken en spelen samen en delen hun passie voor de sport. Daarnaast is de Eredivisie ook het



toonbeeld van sportbeoefening voor de jeugd en de sportieve droom van elke jonge voetballer. Dit past in het profiel van de VriendenLoterij: gezondheid, welzijn en sport als middel voor een gezond leven. Als maatschappelijk partner van de Eredivisie steunen wij de jeugdopleidingen van de eredivisieclubs. Onze financiële bijdrage wordt gebruikt voor betere trainingsfaciliteiten of huiswerkbegeleiding, maar ook voor de ondersteuning van maatschappelijke projecten, zoals wijk- en schoolprogramma's." Eredivisie Sinds 1956 zijn de sterkste clubs van Nederland verenigd in één competitie: de Eredivisie. Al ruim een halve eeuw staat de Eredivisie voor topvoetbal in Nederland. Deze bakermat van het nationale voetbal heeft wereldwijd een reputatie opgebouwd van spannend, vernieuwend en creatief voetbal. Gevoed door de sterke Nederlandse voetbalcultuur staat de Eredivisie bovendien tot ver over de landsgrenzen bekend als ideale broedplaats voor voetbaltalent. Direct of indirect is de Eredivisie dan ook hofleverancier van de vaderlandse voetbaltrots Oranje. Door talenten de kans te geven zich te ontwikkelen in een aantrekkelijke en spannende competitie wordt zodoende een stevig fundament gelegd onder het Nederlands Elftal, dat al jaren tot de wereldtop behoort. De achttien Eredivisie Clubs hebben zich verenigd in de overkoepelende organisatie Eredivisie CV. Oorspronkelijk, sinds 1997, was dit een Naamloze Vennootschap. Eind 2004 hebben de clubs ervoor gekozen de rechtsvorm om te zetten in een Commanditaire Vennootschap: Eredivisie CV (ECV). Het doel van de vennootschap is onder andere het optimaliseren van de commerciële exploitatie van de mediarechten en sponsorrechten ten behoeve van en namens de achttien Eredivisieclubs. De Eredivisie CV tracht namens de clubs zoveel mogelijk Nederlanders te verbinden met de Eredivisie, de hoogste voetbalcompetitie van Nederland. Door gebruik te maken van een gezonde exploitatie wordt getracht om op sportief vlak een hoogwaardige en aantrekkelijke competitie in Nederland te hebben én te houden. VriendenLoterij De VriendenLoterij komt voort uit de Sponsor Bingo Loterij, al meer dan 20 jaar een van de goededoelenloterijen van Nederland en heeft meer dan een half miljoen deelnemers. Bij de VriendenLoterij winnen vrienden samen: wie een geldprijs wint, mag de prijs verdelen onder drie meespelende vrienden. Wie een prijs in natura wint, bijvoorbeeld een auto, mag drie meespelende vrienden elk een auto geven. Met je vrienden speel je mee voor het goede doel, want de helft van de inleg van de deelnemers gaat naar goede doelen op het gebied van gezondheid en welzijn, zoals Jantje Beton, Nationaal Ouderenfonds, De Zonnebloem, Richard Krajicek Foundation, Doe Een Wens Stichting Nederland en het Diabetes Fonds. Daarnaast kunnen deelnemers van de loterij kiezen naar welk goed doel de helft van hun inleg gaat. De VriendenLoterij bereikte over 2010 een totale inleg van ruim 90 miljoen euro. Hiervan werd de helft, 45 miljoen euro, afgedragen aan 36 goede doelen en 3.600 clubs en verenigingen. De VriendenLoterij is onderdeel van De Goede Doelen Loterijen, waartoe ook de Nationale Postcode Loterij en de BankGiro Loterij behoren. www.vriendenloterij.nl

Eredivisie Maarten van Rooijen PR Manager T: 035 5440 303 M: 06 10 44 69 55 E: maarten.van.rooijen@eredivisie.nl www.eredivisie.nl



VriendenLoterij Maarten de Vries Persvoorlichter / Coördinator Externe Communicatie T: 020 573 76 75 M: 06 49500831 E: maarten.de.vries@vriendenloterij.nl www.vriendenloterij.nl






---- --