BBC Worldwide brengt het beste van de Britse televisie naar zijn Europese fans met de BBC iPlayer-app voor de iPad

LONDEN--(BUSINESS WIRE)-- 20110728 --

BBC Worldwide, de commerciële afdeling van de BBC, biedt vanaf vandaag zijn publiek in Europa voor het eerst de mogelijkheid om een kijkje te nemen in een digitale mix van klassieke en hedendaagse Britse televisieprogramma's met de lancering van de nieuwe internationale BBC iPlayer-app, die enkel beschikbaar is voor de iPad www.bbc.com/iplayer/tv.

Deze hagelnieuwe abonnementsdienst voor video's op aanvraag, die eerst in West-Europa zal worden gelanceerd, zal de bekroonde programma's waarop de geschiedenis en het erfgoed van de BBC zijn opgebouwd aanbieden voor kijkers in 11 markten. Voor € 6,99 per maand (of € 49,99 voor een jaarabonnement) zal de app aanvankelijk beschikbaar zijn in Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Luxemburg, Ierland, Nederland, Portugal, Spanje en Zwitserland.

Abonnees zullen toegang hebben tot een rijke selectie aan boeiende Engelstalige programma's in zo'n acht genres: Speciale nieuwsuitzendingen & Documentaires; Entertainment; Drama; Komedie; Wetenschap & Natuur; Familie & Kinderen; Muziek & Cultuur en Lifestyle. De app brengt klassieke comedies samen zoals Fawlty Towers en Only Fools & Horses; spannende dramaserie's zoals Sherlock, Luther en het geliefde Pride and Prejudice; recente afleveringen van de beroemde Britse soap EastEnders, het wereldbekende autoprogramma Top Gear, de afleveringen van Doctor Who en de leuke kindershow Charlie & Lola. Elke week zullen de uren van de nieuwe programma's aan de dienst worden toegevoegd, samen met de fantasierijke themacollectie's uit het uitgebreide archief van de BBC, waaronder David Attenborough en het verhaal van de koninklijke familie.

Deze app werd gemaakt zodat abonnees intuïtief en gebruiksvriendelijk zowel shows kunnen streamen als downloaden om ze offline te bekijken op een moment waarop ze geen toegang hebben tot het internet. De stijlvolle en eenvoudige interface maakt het de gebruikers mogelijk om een persoonlijke bibliotheek van shows samen te stellen.

John Smith, de CEO van BBC Worldwide, zei:

"Ik ben trots dat wij een van de eerste internationale omroepen zijn die toegang verlenen tot onze programma's via een perfect ontwikkelde app. Deze lancering is een belangrijke marktbenadering in onze strategie om verscheidene platformen voor onze programma's en merken na te streven, waardoor we de Britse programma's bij een nieuw digitaal publiek over de hele wereld introduceren. Vandaag luidt een belangrijke volgende stap in op de digitale reis waarbij de BBC Worldwide-app al 12 miljoen keer werden gedownload voor merken gaande van Lonely Planet tot Good Food."

Jana Bennett, BBC Worldwide-voorzitter van Worldwide Networks and Global iPlayer, zei: "Gebaseerd op het toenemende succes van de baanbrekende Britse BBC iPlayer-dienst combineert de app technische innovatie met redactionele creativiteit om gebruikers naar het hart van de BBC en de Britse televisie te brengen en hen aan te zetten tot een ontdekkingsreis, waar en wanneer ze dat willen. We hebben een interessante visie over wat deze dienst kan worden en we zullen de dienst verder ontwikkelen op basis van de feedback binnen de markten."

De internationale BBC iPlayer-app kan nu in de lanceringsmarkten gratis worden gedownload op de iPad via de App Store op www.bbc.com/iplayer/tv.

De internationale versie van de BBC iPlayer-app, die vandaag werd gelanceerd, luidt het begin in van een proeffase voor de dienst.

***

Opmerkingen voor redacteurs:

De Britse en internationale versie van de BBC iPlayer zijn heel verschillende aanbiedingen. De BBC iPlayer in het VK is de dienst voor televisie en radio op aanvraag die de kopers van een licentie de mogelijkheid biedt om live televisie en programma's van de voorbije zeven dagen op honderden toestellen te bekijken, op vier schermen tegelijk. BBC Worldwide financiert volledig de internationale en commerciële versie. Het fundamentele doel van de dienst is om meer overzeese waarde uit de Britse televisiecontent te realiseren om zo inkomsten te genereren en de BBC te financieren.

BBC Worldwide Limited is de belangrijkste commerciële afdeling en een volledige dochteronderneming van de British Broadcasting Corporation (BBC). De onderneming bestaat om de waarde van de activa van de BBC ten voordele van de kopers van een licentie te optimaliseren en om te investeren in publieke dienstprogramma's in ruil voor rechten. De onderneming heeft zes kernactiviteiten: Kanalen, Inhoud & Productie, Verkoop & Distributie, Consumentengoederen, Merken, Consumenten & Nieuwe ondernemingen en Magazines, met digitale activiteiten geïntegreerd in elk bedrijfssegment. In 2010/11 genereerde BBC Worldwide een winst van £160 miljoen uit een omzet van £1158 miljoen en keerde het £182 miljoen uit aan de BBC. Meer gedetailleerde informatie over de prestaties vindt u op onze website met het jaarverslag: www.bbcworldwide.com/annualreview

bbcworldwide.com

twitter.com/bbcwpress

CONTACT:
Fever PR
Caroline Farley
bbcworldwide@feverpr.com

0207 792 7488