Focwa

FOCWA Jaarbericht 2010

PERSBERICHT, Sassenheim, 29 juli 2011

Voor menig FOCWA-lid een lastig jaar

Een haperende economie en ingrijpende marktverschuivingen: voor menig FOCWA-lid was 2010 een lastig jaar. Voor FOCWA stond het in het teken van een nieuw kwaliteitskeurmerk, een derde IPC en nieuwe marketing- en PR-activiteiten. Ook onderging de branchevereniging een belangrijke verandering in haar structuur.

FOCWA Schadeherstel

De markt van autoschadeherstel stond in 2010 opnieuw onder druk. Het aantal schadecalculaties daalde licht, tot 705.499 stuks. Ook het gemiddelde schadebedrag daalde, met zo'n drie procent, tot EUR 1.267. De totale schadelast kromp dus, van EUR 1.033 miljoen (2009) naar EUR 990 miljoen (2010). De prijsdruk vanuit grotere opdrachtgevers was samen met een groeiend marktaandeel van kleinere voertuigen oorzaak van de daling van het gemiddelde schadebedrag. De afname van het aantal schades is te verklaren door het toenemende effect van verkeersmanagement en technische hulpmiddelen in de hedendaagse voertuigen.

De in 2009 door Achmea aangekondigde herschikking van zijn netwerk van schadeherstelbedrijven kreeg in 2010 geleidelijk haar effect. Dit leidde voor een aantal bedrijven tot een soms forse omzetdaling. Een deel van de getroffen ondernemers richtte zich ter compensatie meer op hun regionale en lokale markten. Daarnaast noopte de druk in de markt schadeherstellers tot een aanscherping van hun inkoopbeleid. Zo gingen meer ondernemers met name in het oosten en zuiden van het land onderdelen inkopen bij buitenlandse leveranciers, die kortingen tot 30 procent geven.

FOCWA Schadeherstel verrichtte in 2010 veel voorbereidend werk voor een keurmerk dat de kwaliteit van het door Eurogarantbedrijven geleverde werk borgt. In augustus vorig jaar werd de opzet van het nieuwe keurmerk voorgelegd aan de Raad voor Accreditatie. In september 2011, tijdens haar jaarcongres, hoopt FOCWA Schadeherstel het nieuwe keurmerk te presenteren.

De FOCWA-NIVRE Geschillencommissie kreeg vorig jaar veel consumentenvragen over de procedures en kwaliteit bij schadeherstel. Ook werd er een groot aantal vragen gesteld over de sturing door verzekeraars, het gebruik van anders dan originele onderdelen en de uitgevoerde herstelmethode.

Het aantal PRO-meldingen waarbij een schadehersteller aangeeft dat een Audatex-calculatie niet de juiste informatie bevat groeide in 2010 (opnieuw) tot 669. Die groei heeft diverse oorzaken. De toenemende complexiteit van voertuigen en het daarbij uit te voeren schadeherstel speelt een rol. Daarnaast zorgen de filter- en beoordelingsystemen van verzekeraars, expertisediensten en opdrachtgevers ervoor dat schadeherstellers de Audatex-calculaties kritisch bekijken.

FOCWA Carrosseriebouw

De leden van FOCWA Carrosseriebouw werden de afgelopen jaren zwaar getroffen door de gevolgen van de kredietcrisis. Nadat trailerbouwers in 2009 hun verkoop met 60 procent zagen krimpen, bleek 2010 met name voor carrosseriebouwers een slecht jaar. Uit een enquête die FOCWA Carrosseriebouw in oktober 2010 hield, bleek de omzet van de leden 18 procent lager te liggen dan in 2008. Ruim 53 procent van de bedrijven verwachtte in 2010 geen winst of zelfs verlies te maken en de orderontvangst lag op 50 procent van het normale niveau.

In 2010 bereidde CINTEC, Het Centrum voor Innovatie en Technologie voor het Carrosseriebedrijf, de aanvraag van het derde IPC (Innovatie Prestatie Contract) voor de carrosserie- en trailerbouwsector voor. Deze aanvraag werd voorjaar 2011 ingediend bij het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en is inmiddels goedgekeurd. Twaalf ondernemingen ontvangen ieder een subsidie van maximaal EUR 30.000 om twee jaar te werken aan innovatie, concurrentiekracht en economische groei. CINTEC begeleidt hen daarbij. Door de innovaties van de deelnemende bedrijven zal de CO2 -uitstoot van het vrachtverkeer aanzienlijk worden verminderd.

FOCWA Specialisten

In november 2010 besprak FOCWA Specialisten tijdens een bijeenkomst met leden van alle zes haar vakgroepen wat zij van hun brancheorganisatie verwachten. Belangrijkste uitkomst: nog meer uitstraling voor ons vak en de onderscheidende kwaliteit die wij leveren. Het bestuur besloot daarop een PR-commissie samen te stellen.

Een belangrijk deel van de activiteiten die FOCWA Specialisten in 2010 ontplooide, viel eveneens onder de noemer marketing en PR. Zo lanceerde de vakgroep Caravan- en Camperservice de consumentenwebsite www.caravanschade.nl en presenteerden de vakgroepen Autorestauratiebedrijven en Bekleedbedrijven het FEHAC-keurmerk voor restauratie- en bekleedbedrijven. Daarnaast ontwikkelde de vakgroep Autorestauratiebedrijven voor de beurs Interclassics een speciaal FOCWA Paviljoen waarop leden zich met een minimale inspanning maximaal konden presenteren. En met de uitverkiezing van het FOCWA Autoruitherstelbedrijf van het Jaar 2010/2011 droeg ook de vakgroep Autoruitherstelbedrijven zijn PR-steentje bij. Een tweede belangrijk dossier voor deze vakgroep was de aanscherping van de erkenningsregeling voor zijn leden. Dit om verzekeraars, die steeds vaker voor sturing naar één of meer autoruitketens kiezen, te stimuleren ook de onafhankelijke leden van FOCWA Autoruitherstelbedrijven in hun polis te accepteren.

In 2009 bezocht de Arbeidsinspectie de Nederlandse autopoetsbedrijven. Daaruit bleek dat georganiseerde FOCWA-bedrijven het arbeidstechnisch gezien beter voor elkaar hebben dan niet georganiseerde bedrijven. De vakgroep FOCWA Autopoetsbedrijven is hier trots op en wil dit graag handhaven. Daarom ontwikkelde zij in 2010 een checklist waarmee de leden snel kunnen zien hoe het is gesteld met de arbeidsomstandigheden in hun bedrijf.

Nieuwe structuur FOCWA

De secties Carrosseriebouw, Schadeherstel en Specialisten, die samen vele jaren FOCWA vormden, werden in juli 2010 ieder een zelfstandige vereniging en maken sindsdien deel uit van de Federatie FOCWA. Dit leidde in het najaar van 2010 en het voorjaar van 2011 tot de verkiezing van diverse nieuwe besturen. Deze fase werd in de zomer van 2011 afgesloten met de aanstelling van Bert Schreuder als algemeen voorzitter van FOCWA.

In samenhang met de herstructurering werd FOCWA in oktober, na diepgaand overleg met de ondernemingsraad, afgeslankt: de personele bezetting werd teruggebracht van 46 naar 36 medewerkers. Deze reorganisatie, die FOCWA slanker en efficiënter heeft gemaakt, raakte met name het algemene secretariaat.

0-0-0-0

Op www.focwa.nl/jaarverslag kunt u het volledige jaarbericht lezen.

Voor meer informatie over:

FOCWA Algemeen en Verenging FOCWA Schadeherstel: Karel Bukholczer, secretaris FOCWA Schadeherstel

Vereniging FOCWA Carrosseriebouw:
Henk Bos, secretaris FOCWA Carrosseriebouw en manager CINTEC

Vereniging FOCWA Specialisten:
David de Glint, secretaris FOCWA Specialisten

Geschillen en klachten:
Job Schaafsma, projectmanager Geschillen en klachten

Telefoon 0252 265222
>