Focwa
FOCWA Jaarbericht 2010
PERSBERICHT, Sassenheim, 29 juli 2011
Voor menig FOCWA-lid een lastig jaar
Een haperende economie en ingrijpende marktverschuivingen: voor menig
FOCWA-lid was 2010 een lastig jaar. Voor FOCWA stond het in het teken
van een nieuw kwaliteitskeurmerk, een derde IPC en nieuwe marketing- en
PR-activiteiten. Ook onderging de branchevereniging een belangrijke
verandering in haar structuur.
FOCWA Schadeherstel
De markt van autoschadeherstel stond in 2010 opnieuw onder druk. Het
aantal schadecalculaties daalde licht, tot 705.499 stuks. Ook het
gemiddelde schadebedrag daalde, met zo'n drie procent, tot
EUR 1.267. De totale schadelast kromp dus, van EUR 1.033 miljoen (2009)
naar EUR 990 miljoen (2010). De prijsdruk vanuit grotere opdrachtgevers
was samen met een groeiend marktaandeel van kleinere voertuigen oorzaak
van de daling van het gemiddelde schadebedrag. De afname van het aantal
schades is te verklaren door het toenemende effect van
verkeersmanagement en technische hulpmiddelen in de hedendaagse
voertuigen.
De in 2009 door Achmea aangekondigde herschikking van zijn netwerk van
schadeherstelbedrijven kreeg in 2010 geleidelijk haar effect. Dit
leidde voor een aantal bedrijven tot een soms forse omzetdaling. Een
deel van de getroffen ondernemers richtte zich ter compensatie meer op
hun regionale en lokale markten. Daarnaast noopte de druk in de markt
schadeherstellers tot een aanscherping van hun inkoopbeleid. Zo gingen
meer ondernemers met name in het oosten en zuiden van het land
onderdelen inkopen bij buitenlandse leveranciers, die kortingen tot 30
procent geven.
FOCWA Schadeherstel verrichtte in 2010 veel voorbereidend werk voor een
keurmerk dat de kwaliteit van het door Eurogarantbedrijven geleverde
werk borgt. In augustus vorig jaar werd de opzet van het nieuwe
keurmerk voorgelegd aan de Raad voor Accreditatie. In september 2011,
tijdens haar jaarcongres, hoopt FOCWA Schadeherstel het nieuwe keurmerk
te presenteren.
De FOCWA-NIVRE Geschillencommissie kreeg vorig jaar veel
consumentenvragen over de procedures en kwaliteit bij schadeherstel.
Ook werd er een groot aantal vragen gesteld over de sturing door
verzekeraars, het gebruik van anders dan originele onderdelen en de
uitgevoerde herstelmethode.
Het aantal PRO-meldingen waarbij een schadehersteller aangeeft dat een
Audatex-calculatie niet de juiste informatie bevat groeide in 2010
(opnieuw) tot 669. Die groei heeft diverse oorzaken. De toenemende
complexiteit van voertuigen en het daarbij uit te voeren schadeherstel
speelt een rol. Daarnaast zorgen de filter- en beoordelingsystemen van
verzekeraars, expertisediensten en opdrachtgevers ervoor dat
schadeherstellers de Audatex-calculaties kritisch bekijken.
FOCWA Carrosseriebouw
De leden van FOCWA Carrosseriebouw werden de afgelopen jaren zwaar
getroffen door de gevolgen van de kredietcrisis. Nadat trailerbouwers
in 2009 hun verkoop met 60 procent zagen krimpen, bleek 2010 met name
voor carrosseriebouwers een slecht jaar. Uit een enquête die FOCWA
Carrosseriebouw in oktober 2010 hield, bleek de omzet van de leden 18
procent lager te liggen dan in 2008. Ruim 53 procent van de bedrijven
verwachtte in 2010 geen winst of zelfs verlies te maken en de
orderontvangst lag op 50 procent van het normale niveau.
In 2010 bereidde CINTEC, Het Centrum voor Innovatie en Technologie voor
het Carrosseriebedrijf, de aanvraag van het derde IPC (Innovatie
Prestatie Contract) voor de carrosserie- en trailerbouwsector voor.
Deze aanvraag werd voorjaar 2011 ingediend bij het ministerie van
Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en is inmiddels goedgekeurd.
Twaalf ondernemingen ontvangen ieder een subsidie van maximaal EUR
30.000 om twee jaar te werken aan innovatie, concurrentiekracht en
economische groei. CINTEC begeleidt hen daarbij. Door de innovaties van
de deelnemende bedrijven zal de CO2 -uitstoot van het vrachtverkeer
aanzienlijk worden verminderd.
FOCWA Specialisten
In november 2010 besprak FOCWA Specialisten tijdens een bijeenkomst met
leden van alle zes haar vakgroepen wat zij van hun brancheorganisatie
verwachten. Belangrijkste uitkomst: nog meer uitstraling voor ons vak
en de onderscheidende kwaliteit die wij leveren. Het bestuur besloot
daarop een PR-commissie samen te stellen.
Een belangrijk deel van de activiteiten die FOCWA Specialisten in 2010
ontplooide, viel eveneens onder de noemer marketing en PR. Zo lanceerde
de vakgroep Caravan- en Camperservice de consumentenwebsite
www.caravanschade.nl en presenteerden de vakgroepen
Autorestauratiebedrijven en Bekleedbedrijven het FEHAC-keurmerk voor
restauratie- en bekleedbedrijven. Daarnaast ontwikkelde de vakgroep
Autorestauratiebedrijven voor de beurs Interclassics een speciaal FOCWA
Paviljoen waarop leden zich met een minimale inspanning maximaal konden
presenteren. En met de uitverkiezing van het FOCWA
Autoruitherstelbedrijf van het Jaar 2010/2011 droeg ook de vakgroep
Autoruitherstelbedrijven zijn PR-steentje bij. Een tweede belangrijk
dossier voor deze vakgroep was de aanscherping van de
erkenningsregeling voor zijn leden. Dit om verzekeraars, die steeds
vaker voor sturing naar één of meer autoruitketens kiezen, te
stimuleren ook de onafhankelijke leden van FOCWA
Autoruitherstelbedrijven in hun polis te accepteren.
In 2009 bezocht de Arbeidsinspectie de Nederlandse autopoetsbedrijven.
Daaruit bleek dat georganiseerde FOCWA-bedrijven het arbeidstechnisch
gezien beter voor elkaar hebben dan niet georganiseerde bedrijven. De
vakgroep FOCWA Autopoetsbedrijven is hier trots op en wil dit graag
handhaven. Daarom ontwikkelde zij in 2010 een checklist waarmee de
leden snel kunnen zien hoe het is gesteld met de arbeidsomstandigheden
in hun bedrijf.
Nieuwe structuur FOCWA
De secties Carrosseriebouw, Schadeherstel en Specialisten, die samen
vele jaren FOCWA vormden, werden in juli 2010 ieder een zelfstandige
vereniging en maken sindsdien deel uit van de Federatie FOCWA. Dit
leidde in het najaar van 2010 en het voorjaar van 2011 tot de
verkiezing van diverse nieuwe besturen. Deze fase werd in de zomer van
2011 afgesloten met de aanstelling van Bert Schreuder als algemeen
voorzitter van FOCWA.
In samenhang met de herstructurering werd FOCWA in oktober, na
diepgaand overleg met de ondernemingsraad, afgeslankt: de personele
bezetting werd teruggebracht van 46 naar 36 medewerkers. Deze
reorganisatie, die FOCWA slanker en efficiënter heeft gemaakt, raakte
met name het algemene secretariaat.
0-0-0-0
Op www.focwa.nl/jaarverslag kunt u het volledige jaarbericht lezen.
Voor meer informatie over:
FOCWA Algemeen en Verenging FOCWA Schadeherstel:
Karel Bukholczer, secretaris FOCWA Schadeherstel
Vereniging FOCWA Carrosseriebouw:
Henk Bos, secretaris FOCWA Carrosseriebouw en manager CINTEC
Vereniging FOCWA Specialisten:
David de Glint, secretaris FOCWA Specialisten
Geschillen en klachten:
Job Schaafsma, projectmanager Geschillen en klachten
Telefoon 0252 265222
>