Rijksoverheid
Nederland en Duitsland bekrachtigen samenwerking Kunduz
Nieuwsbericht | 29-07-2011
Met de ondertekening van een Memorandum of Understanding (MOU) hebben
Nederland en Duitsland gisteren in Berlijn de gemaakte afspraken over
de samenwerking in Kunduz en Mazar-e-Sharif officieel bekrachtigd.
"Hiermee zijn de laatste randvoorwaarden ingevuld en kunnen we van
start", aldus Directeur Operaties generaal-majoor Tom Middendorp.
Duitsland is in het noorden van Afghanistan lead nation van de
International Security Assistance Force (ISAF) van de NAVO. Dit
betekent dat de geïntegreerde politietrainingsmissie in Kunduz onder
Duits operationeel commando wordt uitgevoerd. "Waar we in Uruzgan als
lead nation de gebiedsverantwoordelijkheid droegen en integraal
verantwoordelijk waren voor alle aspecten, richt de Nederlandse missie
in Kunduz zich op één specifieke deeltaak: het opleiden en trainen van
Afghaanse civiele politieagenten", aldus Van Middendorp. "We vallen dus
onder Duitse verantwoordelijkheid en stappen als het ware op een
rijdende trein." Het maken van goede en sluitende afspraken is daarom
volgens hem van essentieel belang.
Drieledig
De gemaakte afspraken zijn drieledig. Op de eerste plaats voorziet de
overeenkomst in het gebruik van Duitse faciliteiten. Middendorp: "Denk
hierbij aan huisvesting, voeding en brandstofvoorziening, maar ook aan
de bescherming van de diverse locaties." Het tweede spoor betreft de
logistieke ondersteuning, zoals medische verzorging en medische afvoer,
als het transport van personeel en materieel. Tot slot bevat de
overeenkomst operationele afspraken om zeker te stellen dat Nederland
in geval van nood kan rekenen op steun van de Duitse Quick Reaction
Force (QRF) en Duitse vuursteun. "Doordat Nederland zoveel mogelijk
gebruik maakt van de Duitse faciliteiten en diensten, kan de focus
liggen op onze kerntaak en een maximaal rendement worden behaald."
Intensief
De ondertekening markeert volgens de Directeur Operaties niet alleen
het startpunt van de missie, maar tevens de afsluiting van het
voorbereidingstraject. "Die startte met de politieke besluitvorming.
Een intensief proces dat in de Kamerbehandeling heeft geleid tot een
aanscherping van de eisen, waarbij de focus kwam te liggen op het
civiele deel van de politie en op kwaliteitsverbetering in de vorm van
langere trainingen van de politie." De besluitvorming werd op de voet
gevolgd door het traject van voorbereiding. Van het verplaatsen van
materieel vanuit Nederland en Uruzgan naar Kunduz en het bouwen van
voorzieningen door de kwartiermakers, tot het verplaatsen van de
eenheden naar het missiegebied.
Uitwerking
Niet op de laatste plaats noemt Middendorp de inhoudelijke uitwerking
van de missie. "Met 4 ministeries is een gezamenlijk plan gemaakt over
de invulling van de missie en wat we willen bereiken. Hierbij is
uitgegaan van een geïntegreerde ketenbenadering, waarbij we ons niet
beperken tot alleen basisopleidingen voor de agenten, maar ze
vervolgens met de Police Operational Mentoring and Liason Teams
(POMLT's) ook in de praktijk begeleiden en 10 weken aanvullend
opleiden. Het laatste deel van de keten betreft de versterking van het
rechtssysteem. Dus door ervoor te zorgen dat de boefjes die door
agenten worden opgepakt, ook daadwerkelijk vervolgd kunnen worden."
Met de inzet van ruim 200 civiele en militaire trainers voorziet
Nederland in een behoefte en levert het een belangrijke bijdrage aan
het transitieproces in Kunduz, om de verantwoordelijkheid over de
veiligheid weer over te dragen aan de Afghaanse overheid.