Ministerie van Economische Zaken

Handreiking Klantprofielen voor schuldhulpverlening


Datum:

29 juli 2011

Veel gemeenten zijn bezig om de schuldhulpverlening anders te organiseren. Mede onder invloed van bezuinigingen zoeken zij naar manieren om met minder middelen meer te bereiken. Efficiëntere uitvoering vraagt onder meer dat de gemeente zo snel mogelijk een beeld heeft van het hoogst haalbare. De handreiking Klantprofielen voor schuldhulpverlening helpt daarbij.

Is een schuldenaar in staat om een zware schuldregeling te doorlopen of is het voorkomen van een huisuitzetting het hoogst haalbare? Door het aanbod af te stemmen op het hoogst haalbare in een individueel dossier wordt verspilling van tijd en daarmee geld voorkomen. Veel gemeenten zijn inmiddels overtuigd van het nut van klantprofielen. Het veld staat dan ook te springen om dit onderzoek dat handvatten biedt voor de inzet hiervan.

Schuldenaren verschillen op tal van variabelen: het aantal crediteuren, de hoogte van het inkomen of het type schulden. Het zijn echter niet deze variabelen die bepalen of een schuldenaar met succes een schuldregeling zal doorlopen. Bepalend daarvoor zijn de motivatie en vaardigheden van de schuldenaar. Onderzoeksbureau Regioplan onderzocht in samenwerking met Nadja Jungmann wat kenmerkend is voor het gedrag van schuldenaren en bracht in kaart wat aandacht voor motivatie en vaardigheden oplevert. Als vervolg op dit onderzoek zullen zij de komende periode voor Divosa een screeninginstrument ontwikkelen dat is gebaseerd op het nu beschikbare onderzoek.

Download het onderzoek 'Klantprofielen voor schuldhulpverlening' (pdf)

Zie het origineel