Ministerie van Economische Zaken
Handreiking Klantprofielen voor schuldhulpverlening
Datum:
29 juli 2011
Veel gemeenten zijn bezig om de schuldhulpverlening anders te
organiseren. Mede onder invloed van bezuinigingen zoeken zij naar
manieren om met minder middelen meer te bereiken. Efficiëntere
uitvoering vraagt onder meer dat de gemeente zo snel mogelijk een beeld
heeft van het hoogst haalbare. De handreiking Klantprofielen voor
schuldhulpverlening helpt daarbij.
Is een schuldenaar in staat om een zware schuldregeling te doorlopen of
is het voorkomen van een huisuitzetting het hoogst haalbare? Door het
aanbod af te stemmen op het hoogst haalbare in een individueel dossier
wordt verspilling van tijd en daarmee geld voorkomen. Veel gemeenten
zijn inmiddels overtuigd van het nut van klantprofielen. Het veld staat
dan ook te springen om dit onderzoek dat handvatten biedt voor de inzet
hiervan.
Schuldenaren verschillen op tal van variabelen: het aantal crediteuren,
de hoogte van het inkomen of het type schulden. Het zijn echter niet
deze variabelen die bepalen of een schuldenaar met succes een
schuldregeling zal doorlopen. Bepalend daarvoor zijn de motivatie en
vaardigheden van de schuldenaar. Onderzoeksbureau Regioplan onderzocht
in samenwerking met Nadja Jungmann wat kenmerkend is voor het gedrag
van schuldenaren en bracht in kaart wat aandacht voor motivatie en
vaardigheden oplevert. Als vervolg op dit onderzoek zullen zij de
komende periode voor Divosa een screeninginstrument ontwikkelen dat is
gebaseerd op het nu beschikbare onderzoek.
Download het onderzoek 'Klantprofielen voor schuldhulpverlening' (pdf)
Zie het origineel