Gemeente Utrecht


| |
|Datum 29 juli 2011                                                    |
|                                                                      |
|Utrecht laat multifunctioneel, elektrisch schip bouwen                |

|Vanaf april 2012 vaart een multifunctioneel, elektrisch aangedreven   |
|schip over de Utrechtse wateren. Maandag 1 augustus tekent de gemeente|
|de opdracht voor de bouw van een emissievrij 'multi purpose vessel'.  |
|Dit nieuwe schip neemt het werk over van de huidige vuilnisboot, maar |
|kan meer: aan boord kliko's legen, tegelijk glas, papier en restafval |
|meenemen en extreem lange of zware vracht vervoeren. Het schip vaart  |
|straks zeven dagen per week voor al het vervoer over water van en naar|
|de binnenstad van Utrecht.                                            |
|                                                                      |
|Sinds anderhalf jaar heeft de gemeente, als eerste ter wereld, een    |
|elektrisch aangedreven vrachtschip, de zogenoemde bierboot. Daar komt |
|nu een tweede exemplaar bij. Waar de bierboot vooral dranken- en      |
|horecagroothandels onder zijn klanten mag rekenen, kan het nieuwe     |
|schip ook goederen vervoeren voor particulieren en ondernemers. Door  |
|de slimme en unieke inrichting van het interieur, waardoor            |
|verschillende afvalstromen dagelijks tegelijk kunnen worden opgehaald,|
|blijft er tijd en ruimte over om het schip in te zetten voor derden.  |
|Voor bijvoorbeeld verhuizingen, verbouwingen en groot materiaal zoals |
|big bags. Dit scheelt vrachtverkeer in de historische binnenstad en   |
|daarmee CO2-uitstoot.                                                 |
|                                                                      |
|Slimme inrichting                                                     |
|Het nieuwe vrachtschip meet zestien bij ruim vier meter. Dat is vier  |
|meter langer dan de huidige vuilnisboot. Waar bij de oude boot het    |
|restafval los of in vuilniszakken in het open ruim gestort wordt,     |
|werkt het nieuwe schip met kliko's. Met dezelfde hefboomtechniek als  |
|op vuilnisauto's worden deze geleegd in afvalcontainers, vergelijkbaar|
|met de ondergrondse containers in de stad. Acht uitneembare containers|
|van ieder drie kuub herbergen tegelijk de aparte afvalstromen. In het |
|schip passen ook 26 rolcontainers of 24 koel/vriescontainers. Met een |
|eveneens elektrisch aangedreven kraan kan de boot ook vracht van en   |
|naar straatniveau in en uit de boot takelen. 's Nachts laadt de accu  |
|op voor de volgende dag. Vuyk Engineering uit Rotterdam is            |
|verantwoordelijk voor het unieke, speciaal op Utrecht toegepaste      |
|ontwerp. Scheepswerf Bocxe uit Delft heeft de bouwopdracht gekregen.  |
|                                                                      |
|Europees voorbeeld                                                    |
|De gemeente Utrecht vindt het belangrijk om in dit soort duurzame     |
|transportmiddelen te investeren. Deze emissievrije boot draagt bij aan|
|een betere luchtkwaliteit en leidt tot efficiënter goederenvervoer in |
|de binnenstad. Daarom zijn de extra kosten voor de elektrische        |
|aandrijving mede gefinancierd uit het Actieplan Goederenvervoer van de|
|gemeente Utrecht. Europese subsidie krijgt Utrecht via het project    |
|Connecting Citizen Ports 21. De Provincie Utrecht, de gemeente Utrecht|
|en de gemeente Nieuwegein werken hierin samen met binnenhavens in     |
|België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Het ontwerp van het      |
|Utrechtse 'multi purpose vessel' kan voor deze steden als voorbeeld   |
|dienen voor het optimaal en duurzaam vervoeren van goederen in        |
|historische binnensteden.                                             |
|