| |
|Datum 29 juli 2011 | | | |Utrecht laat multifunctioneel, elektrisch schip bouwen | |Vanaf april 2012 vaart een multifunctioneel, elektrisch aangedreven | |schip over de Utrechtse wateren. Maandag 1 augustus tekent de gemeente| |de opdracht voor de bouw van een emissievrij 'multi purpose vessel'. | |Dit nieuwe schip neemt het werk over van de huidige vuilnisboot, maar | |kan meer: aan boord kliko's legen, tegelijk glas, papier en restafval | |meenemen en extreem lange of zware vracht vervoeren. Het schip vaart | |straks zeven dagen per week voor al het vervoer over water van en naar| |de binnenstad van Utrecht. | | | |Sinds anderhalf jaar heeft de gemeente, als eerste ter wereld, een | |elektrisch aangedreven vrachtschip, de zogenoemde bierboot. Daar komt | |nu een tweede exemplaar bij. Waar de bierboot vooral dranken- en | |horecagroothandels onder zijn klanten mag rekenen, kan het nieuwe | |schip ook goederen vervoeren voor particulieren en ondernemers. Door | |de slimme en unieke inrichting van het interieur, waardoor | |verschillende afvalstromen dagelijks tegelijk kunnen worden opgehaald,| |blijft er tijd en ruimte over om het schip in te zetten voor derden. | |Voor bijvoorbeeld verhuizingen, verbouwingen en groot materiaal zoals | |big bags. Dit scheelt vrachtverkeer in de historische binnenstad en | |daarmee CO2-uitstoot. | | | |Slimme inrichting | |Het nieuwe vrachtschip meet zestien bij ruim vier meter. Dat is vier | |meter langer dan de huidige vuilnisboot. Waar bij de oude boot het | |restafval los of in vuilniszakken in het open ruim gestort wordt, | |werkt het nieuwe schip met kliko's. Met dezelfde hefboomtechniek als | |op vuilnisauto's worden deze geleegd in afvalcontainers, vergelijkbaar| |met de ondergrondse containers in de stad. Acht uitneembare containers| |van ieder drie kuub herbergen tegelijk de aparte afvalstromen. In het | |schip passen ook 26 rolcontainers of 24 koel/vriescontainers. Met een | |eveneens elektrisch aangedreven kraan kan de boot ook vracht van en | |naar straatniveau in en uit de boot takelen. 's Nachts laadt de accu | |op voor de volgende dag. Vuyk Engineering uit Rotterdam is | |verantwoordelijk voor het unieke, speciaal op Utrecht toegepaste | |ontwerp. Scheepswerf Bocxe uit Delft heeft de bouwopdracht gekregen. | | | |Europees voorbeeld | |De gemeente Utrecht vindt het belangrijk om in dit soort duurzame | |transportmiddelen te investeren. Deze emissievrije boot draagt bij aan| |een betere luchtkwaliteit en leidt tot efficiënter goederenvervoer in | |de binnenstad. Daarom zijn de extra kosten voor de elektrische | |aandrijving mede gefinancierd uit het Actieplan Goederenvervoer van de| |gemeente Utrecht. Europese subsidie krijgt Utrecht via het project | |Connecting Citizen Ports 21. De Provincie Utrecht, de gemeente Utrecht| |en de gemeente Nieuwegein werken hierin samen met binnenhavens in | |België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Het ontwerp van het | |Utrechtse 'multi purpose vessel' kan voor deze steden als voorbeeld | |dienen voor het optimaal en duurzaam vervoeren van goederen in | |historische binnensteden. | |