Groei aantal loonbeslagen baart Please Payroll zorgen
Persbericht van Please Holding B.V.
Aarle-Rixtel, 3 augustus 2011 - Payrollorganisatie Please constateert
dat het aantal loonbeslagen in Nederland blijft groeien. De organisatie
schat dat er door alle gerechtsdeurwaarders gezamenlijk per jaar tussen
de 300.000 en 400.000 keer beslag op inkomen wordt gelegd. De
administratieve afhandeling daarvan kost werkgevers veel tijd en
energie. Wel blijkt het snel en correct uitvoeren van een loonbeslag
een effectief middel om te voorkomen dat schuldenlasten verder oplopen.
Please heeft daar inmiddels een aparte procedure voor ontwikkeld.
Hoewel landelijke cijfers over het totaal aantal loonbeslagen niet
voorhanden zijn merkt Please Payroll dat schuldeisers vaker loonbeslag
leggen. Dat komt mede omdat het aantal organisaties die zonder
rechterlijke tussenkomst een dergelijk beslag mogen leggen groeit. Zo
mogen naast de Belastingdienst en de gemeente ook het Centraal
Justitieel Incasso Bureau (CJIB), de IB-groep, de Sociale
Verzekeringsbank en het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen
(LBIO) zich direct bij de werkgever melden als er sprake is van
betalingsachterstand bij een werknemer. De payrollorganisatie is
bezorgd over deze ontwikkeling, aangezien loonbeslag de relatie
werkgever-werknemer onder druk zet en het correct afhandelen van
loonbeslag extra tijd vraagt van de werkgever.
Neutrale partij
Please heeft de afgelopen jaren gewerkt aan het ontwikkelen van een
aparte procedure voor het effectief en efficiënt afhandelen van
loonbeslagen. Die omvat onder meer direct overleg met de deurwaarder en
de schuldeiser over een realistische afbetalingsregeling.
Please-directeur Jan Franken: "Mede daardoor hebben we in onze eigen
organisatie het tij kunnen keren en is er inmiddels sprake van een
daling van het aantal loonbeslagen bij de opdrachtgevers waarvoor wij
werken. Loonbeslag komt nooit zomaar uit de lucht vallen, maar veel
MKB-bedrijven spelen niet of nauwelijks in op signalen dat er
betalingsproblemen zijn. Ligt het beslag er eenmaal, dan reageert men
doorgaans veel te traag waardoor de schuldenlast verder oploopt. Wij
staan als payrollorganisatie tussen werkgever en werknemer in en kunnen
dus als neutrale partij doen wat nodig is: snel de juiste maatregelen
nemen. Het is één van manieren waarop wij onze opdrachtgevers
ontzorgen."
Door de aanpak van Please is het aantal loonbeslagen wegens het niet
betalen van zorgpremie met 45% gedaald. Ook is het aantal loonbeslagen
bij jongeren tot en met 25 jaar sterk gedaald.
*
Links:
http://www.please.nl
Razende Robot Reporter