Stichting Wakker Dier

Veel dierenleed in bedrijfskantines
(3 augustus 2011)

Wakker Dier Kantine Check:
http://www.wakkerdier.nl/wakkerekantine/kantinecheck.php

Uit de Kantine Check van Wakker Dier blijkt dat het gros van de Nederlandse bedrijfskantines niet diervriendelijk is. Ruim 500 werknemers van verschillende bedrijven vulden de online enquête in. 78% van deze werknemers beantwoordde meer dan de helft van de vragen over dierenwelzijn in hun kantine negatief. In 80% van de betrokken kantines worden werknemers met aanbiedingen gestimuleerd om goedkoop industrievlees te eten. In driekwart van de kantines worden eieren verkocht van kippen die nooit buiten komen en in bijna 80% van de kantines wordt uitsluitend vlees verkocht zonder welzijnskeurmerk, zo geven de werknemers aan. Minder dan eenderde van de werknemers vindt het vegetarisch aanbod voldoende. Alleen weidemelk is redelijk ingeburgerd: dit wordt in bijna de helft van de betrokken kantines (43%) geserveerd. Weidekaas daarentegen, is slechts in 20% van kantines te vinden. Wakker Dier had beter verwacht van bedrijven: "Veel bedrijven hebben hun mond vol van duurzaam ondernemen. Maar hoe rijmen ze dat met het vlees uit de megastal in de kantine? Ze hebben vaak wel een prominente `MVO'-pagina op de website, maar hebben geen geld om de kip buiten te laten scharrelen...".

Wakker Dier startte in mei een langlopende campagne tegen kiloknallers en dierenleed in bedrijfskantines. De campagne richt zich op het hele assortiment in de vitrine: buiteneieren, zuivel met weidegarantie, vegetarisch aanbod, en vlees met een welzijnskeurmerk. In de Kantine Check beantwoorden werknemers zeven vragen over de diervriendelijkheid in hun kantine. Met radiospots en nieuwsbrieven werden mensen opgeroepen de kantine check te doen. Hoewel deze groep mensen niet geheel representatief is voor de Nederlandse bevolking, geeft het toch een aardig beeld over de kantines in Nederland. De vragen gaan over het gehele assortiment: vlees, eieren, vis, zuivel, vegetarisch en het aanbiedingenbeleid. Bij meer negatieve dan positieve antwoorden, krijgt de kantine het stempel `kiloknaller-kantine' en wordt de werknemer gevraagd om in actie te komen en zijn kantine wakker te schudden. 522 werknemers deden de kantine check. 78 Procent hiervan beantwoordde meer dan de helft van de vragen negatief.

Kiloknallers liggen maatschappelijk flink onder vuur, net als de megastal. Maar in de kantines van grote gerenommeerde bedrijven liggen nog massaal goedkoop vlees en eieren uit de megastal. Een kantine met minder - en verantwoorde - dierlijke producten is over het algemeen ook minder belastend voor klimaat, natuur en milieu. En het is gezonder. Wakker Dier wil dat bedrijven zich naast Fairtrade koffie, FSC-papier en spaarlampen, ook gaan inzetten voor een eerlijk leven voor de dieren. Nederlandse huishoudens worden steeds diervriendelijker: het aantal flexitariërs ligt al rond de 4 miljoen en slechts één op de vier mensen eet iedere dag vlees. Het aandeel biologische boodschappen in supermarkten steeg in 2010 weer met 30%, en ook het aantal vegetarische en biologische aanbiedingen in de supermarkt steeg met 73%. Maar in veel kantines worden deze stappen nog niet gemaakt, terwijl het aanbod er wel is.

Werknemers die ontevreden zijn over het dierenwelzijn in hun eigen kantine, kunnen zelf aan de slag via de site van Wakker Dier. Daar vinden zij een checklist en actietips, zoals het verspreiden van de Wakkere Placemat in hun eigen kantine. Misstanden zoals legbatterijei in de kantine kan men op de site melden.