Philips
Amerikaans Ministerie van Energie maakt Philips bekend als winnaar van de L
Prize Competition
3 augustus, 2011
Philips LED lamp voldoet aan de uitdaging van het ministerie om de
conventionele gloeilamp te vervangen door een energiebesparend
verlichtingsalternatief
Washington, USA - Het Amerikaanse Ministerie van Energie heeft vandaag
bekend gemaakt dat Philips de wedstrijd om de Bright Tomorrow Lighting
Prize (L Prize) heeft gewonnen in de categorie 60
watt-gloeilampvervanger. De L Prize van het Ministerie van Energie
daagde de verlichtingsindustrie uit om hoogwaardige energiezuinige
vervangers te ontwikkelen voor conventionele gloeilampen die de
Amerikaanse consumenten en ondernemingen geld zullen besparen. Als elke
60 watt-gloeilamp in de V.S. zou worden vervangen door de 10 watt
winnaar van de L Prize, zou dat het land in één jaar ongeveer 35
terawattuur aan elektriciteit of 3,9 miljard US dollar aan kosten
schelen en de uitstoot van 20 miljoen ton kooldioxide voorkomen.
De Philips LED lamp, die in 2009 werd ingezonden, volbracht 18 maanden
van zware veld , laboratorium en productproeven om te voldoen aan de
strikte eisen van de L Prize-competitie. Dit alles verzekerde dat de
prestaties, kwaliteit, levensduur, kosten en leverbaarheid van de LED
lamp voldoen aan de verwachtingen voor een wijdverspreide acceptatie en
massaproductie.
"De L Prize daagt de beste en slimste geesten in de Amerikaanse
verlichtingsindustrie uit tot het maken van de technologische sprongen
voorwaarts die buitengewoon kunnen bijdragen aan het verlagen van de
kosten die we elk jaar weer besteden aan het verlichten van onze
woningen en bedrijven", zei V.S. Minister van Energie Steven Chu. "Niet
alleen daagt de L Prize innovatieve ondernemingen als Philips uit om de
LED-technologie nog energiezuiniger te maken, maar hij spoort de
verlichtingsindustrie ook aan om LED's betaalbaar te maken voor
Amerikaanse families."
"Wij zagen in de uitdagingen van de L Prize een kans voor het innoveren
en ontwikkelen van een energiezuinig alternatief voor een product dat
gedurende meer dan een eeuw grotendeels onveranderd is gebleven", zei
Zia Eftekhar, CEO van Philips Lighting Noord-Amerika. "Het feit dat wij
de eerste en enige onderneming zijn die in staat is een product in te
zenden en 18 maanden van rigoreuze testen te doorstaan, onderstreept
niet alleen onze voortdurende focus op innovatie en kwaliteit, maar
benadrukt ook ons vermogen om gemeengoed te maken van zinvolle en
toonaangevende technologieën zoals LED verlichting."
De L Prize-wedstrijd van het Ministerie van Energie werd uitgeschreven
in 2008 en richt zich volledig op de 60 watt-gloeilamp. Dat is namelijk
een van de types lichtbronnen die het meest courant worden gebruikt
door Amerikaanse consumenten, en vertegenwoordigt ruwweg de helft van
de gloeilampenmarkt voor huishoudelijk gebruik in de V.S. Innovaties in
verlichtingsproducten voor woningen en bedrijven, zoals die nu worden
aangemoedigd door de L Prize, verbreden de verlichtingskeuze voor
consumenten. Ook ondersteunen ze de inspanningen van het V.S.
Ministerie van Energie om het energieverbruik in de Verenigde Staten te
verminderen, banen in de productie te scheppen voor Amerikaanse
arbeiders, en geld te besparen voor Amerikaanse families en eigenaren
van bedrijven.
Het prijswinnende Philips-product blonk uit in de zware korte- en
langetermijn prestatiebeproevingen die werden uitgevoerd door
onafhankelijke laboratoria en in de praktijkbeoordelingen die werden
uitgevoerd met nutsbedrijven en andere partners. De LED lamp presteerde
ook goed in een reeks duurproeven waarin het werd blootgesteld aan
extreme omstandigheden zoals hoge en lage temperaturen, vocht,
trillingen, hoge en lage spanningen en verschillende verstoringen van
de elektrische golfvorm. Het Philips-product dat de L Prize won, moest
eveneens een nuttige levensduur hebben van meer dan 25.000 uur,
vergeleken met de 1.000 tot 3.000 uur van de conventionele producten
waarvoor deze uiterst efficiënte lampen als vervanger bedoeld zijn.
De LED lamp maakt gebruik van solid-state verlichtingstechnologie
waarin Light-Emitting Diodes (LED's) worden toegepast in plaats van
elektrische gloeispiralen, plasma of gas. Het heeft daardoor de
potentie om veel minder energie te verbruiken dan andere
verlichtingstechnologieën.
Als winnaar ontvangt Philips het prijzengeld van 10 miljoen US dollar
naast diverse promotionele, stimulerende activiteiten als L
Prize-partner. Op dit moment staan 31 nutsbedrijven en partners in het
energie-efficiëntieprogramma klaar voor het bewerken en ontwikkelen van
markten voor het winnende product. De LED-lamp van Philips die als
vervanger voor de 60 watt-lamp de L Prize won, zou al in het begin van
2012 in Amerikaanse winkels kunnen liggen.
---
Voor nadere persinformatie kunt u contact opnemen met:
Silvie Casanova
Philips Lighting North America
Tel: + 1781 418 7928
Email: silvie.casanova@philips.com
Court Elliott
Philips Electronics North America
Tel: 212.536.0812
E-mail: court.elliott@hotmail.com
Liesbeth De Smedt
Woordvoerder Philips, Licht Nederland
Telefoon: (040) 278 61 57
E-mail: liesbeth.de.smedt@philips.com
Consumentenlijn verlichting: 0800 744 547 75 (Nederland)
---
Over Koninklijke Philips Electronics N.V.
Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een
onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg
en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven
van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende
onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting
integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte
oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en
behoeften van de klant en zijn merkbelofte van "sense and simplicity".
Philips heeft wereldwijd circa 120.000 werknemers in dienst, verspreid
over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is
de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg
en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe
verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk
welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van
scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en
mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u
op www.philips.nl/nieuwscentrum.