Op 2 augustus organiseerde de Dutch Games Association in samenwerking
met Syntens Innovatiecentrum en het KansenKanon een bijeenkomst voor
ondernemers ter voorbereiding op de internationale vakbeurs Gamescom.
Ruim 40 ondernemers kwamen samen ter voorbereiding van de beurs zelf en
de deelname aan het Holland Paviljoen, dé verzamelplaats voor de Games
Industrie op vakbeurs Gamescom in Keulen.
Het Holland paviljoen biedt Nederlandse ondernemers die actief zijn in
de game-industrie een uitstekende mogelijkheid om zich te presenteren.
De Dutch Games Association organiseert van 17 t/m 19 augustus 2011 dit
Holland Paviljoen op het B2B gedeelte van de vakbeurs Gamescom in
Keulen. De NBSO Frankfurt organiseert met de DGA een International
Industry Breakfast voor 70 tot 80 bedrijven uit verschillende landen.
Maximaal rendement in netwerk en businesskansen
De Gamescom wordt in 2011 voor de derde maal georganiseerd en is
inmiddels uitgegroeid tot het belangrijkste internationale evenement in
Europa voor de interactieve entertainment industrie. De beurs biedt een
goede combinatie van een zakelijk platform en een consumentenevenement.
Het is voor ondernemers dus zaak om goed voorbereid te zijn op deze
beurs om het maximale rendement in netwerk en businesskansen te
realiseren. Syntens is de verbindende schakel en draagt bij aan de
goede voorbereiding voor ondernemers.
Internationaal zakendoen
De informatie die de aanwezigen ontvingen tijdens de voorbereidende
bijeenkomst richtte zich niet enkel op zakendoen met Duitsland.
Specialisten waren aanwezig met praktische tips en informatie over
verschillende landen. Concrete vragen als: waarom ga je naar Keulen,
wie wil je ontmoeten en wat is je doel maakten de tongen los en zorgden
voor discussie. Positionering voorafgaand aan een beurs is essentieel
om een duidelijk pitch te kunnen geven en je bedrijf over de bühne te
brengen. Reden voor het KansenKanon om deze voorafgaande bijeenkomst te
steunen.
Olivier Oosterbaan van CreateLaw deelde zijn kennis op juridisch
gebied van internationaal zakendoen. Daarbij de nadruk leggend op het
regelen van Intellectual Property en het correct afsluiten van
contracten met buitenlandse ondernemingen. Hij wees erop dat er
verschillen zijn in regelgeving tussen de landen en op het belang van
goede kennis om de basis van je onderneming te kunnen beschermen.
Wybe Schutte van Newzoo vertelde over hun platform genaamd
www.gamesindustry.com waar ondernemers informatie over verschillende
doelgroepen en markten in verschillende landen kunnen vinden. Dit
platform geeft marktkennis, inzicht in het gedrag van de consumenten
per regio en het gebruik van verschillende toepassingen te plaatse. Zij
bieden gegevens over internationaal gamegedrag gebaseerd op onderzoek
dat in 13 landen heeft plaatsgevonden. Nieuw is hun online
vergelijkingstool.
Frankrijk, Duitsland, Scandinavië, UK: Specialties & Experience
Taco van Rooij van Agentschap Internationalisering & Jerome Bertrand
van Geogames en docent Breda -en van origine Fransman- vertelden over
de Franse gamemarkt. Grote namen als Atari en Ubisoft zijn afkomstig
uit Frankrijk. Met handige tips en mooie anekdotes gaven zij een goed
beeld.
Een van de zaken die ze aangaven was dat serious gaming bij Franse
multinationals als volwaardig onderdeel in hun bedrijfsproces wordt
ingezet, terwijl dit in andere landen vaak nog niet het geval is.
Daarbij is per wetgeving vastgelegd dat Franse bedrijven hun
medewerkers dienen op te leiden. De toepassing van e-learning is
daarbij een efficiënte mogelijkheid.
De ervaren ondernemer Micha van de Meer van Witan ging in op de Duitse
markt. Hij wees de aanwezigen erop dat wij als direct buurland een
enorme markt heel dichtbij hebben. De overstap is niet zo groot als we
denken. De Duitse markt telt 82 miljoen mensen die bovendien allemaal
te bereiken zijn in dezelfde taal: Duits.
Marjella Wingelaar van Agentschap Internationalisering wees de
ondernemers erop dat wij geneigd zijn om Scandinavië als geheel over
één kam te scheren terwijl er enorme verschillen bestaan tussen
bijvoorbeeld Noord-Finland en Denemarken. Zij wees op grote namen als
Habba Hotel en Angry Birds die uit de Noordelijke landen afkomstig zijn
en gaf mooie voorbeelden uit de markt.Â
Ben Shorrock van NBSO Manchester deelde zijn ervaringen met de markt in
de UK en gaf direct informatie over interessante evenementen die in de
UK gaan plaatsvinden. Belangrijkst is daarbij de geplande handelsmissie
in november 2011 van onze premier Mark Rutten naar de Silicon
Roundabout in de UK. Na de V.S. is de UK de grootste speler op nieuwe
media gebied.
Nieuw netwerk
De ondernemers wezen elkaar op kansen in de markt en andereÂ
interessante beurzen. Kennis werd gedeeld en er werd actief gekeken
naar mogelijkheden om elkaar te versterken. Een nieuw netwerk van
ondernemers ontstond ter plekke en deze ondernemers gaan gezamenlijk
naar Gamescom.Â
Voor meer informatie over Gamescom in Keulen:
Syntens Innovatieadviseur Martijn van Gogh via e-mail
martijn.vangogh@syntens.nl Â
Of kijk online voor meer informatie via
http://dutchgamesassociation.nl/gamescom.html of
http://www.gamescom-cologne.com Â
Syntens