Syntens

Op 2 augustus organiseerde de Dutch Games Association in samenwerking met Syntens Innovatiecentrum en het KansenKanon een bijeenkomst voor ondernemers ter voorbereiding op de internationale vakbeurs Gamescom. Ruim 40 ondernemers kwamen samen ter voorbereiding van de beurs zelf en de deelname aan het Holland Paviljoen, dé verzamelplaats voor de Games Industrie op vakbeurs Gamescom in Keulen.

Het Holland paviljoen biedt Nederlandse ondernemers die actief zijn in de game-industrie een uitstekende mogelijkheid om zich te presenteren. De Dutch Games Association organiseert van 17 t/m 19 augustus 2011 dit Holland Paviljoen op het B2B gedeelte van de vakbeurs Gamescom in Keulen. De NBSO Frankfurt organiseert met de DGA een International Industry Breakfast voor 70 tot 80 bedrijven uit verschillende landen.

Maximaal rendement in netwerk en businesskansen De Gamescom wordt in 2011 voor de derde maal georganiseerd en is inmiddels uitgegroeid tot het belangrijkste internationale evenement in Europa voor de interactieve entertainment industrie. De beurs biedt een goede combinatie van een zakelijk platform en een consumentenevenement. Het is voor ondernemers dus zaak om goed voorbereid te zijn op deze beurs om het maximale rendement in netwerk en businesskansen te realiseren. Syntens is de verbindende schakel en draagt bij aan de goede voorbereiding voor ondernemers.

Internationaal zakendoen
De informatie die de aanwezigen ontvingen tijdens de voorbereidende bijeenkomst richtte zich niet enkel op zakendoen met Duitsland. Specialisten waren aanwezig met praktische tips en informatie over verschillende landen. Concrete vragen als: waarom ga je naar Keulen, wie wil je ontmoeten en wat is je doel maakten de tongen los en zorgden voor discussie. Positionering voorafgaand aan een beurs is essentieel om een duidelijk pitch te kunnen geven en je bedrijf over de bühne te brengen. Reden voor het KansenKanon om deze voorafgaande bijeenkomst te steunen.

Olivier Oosterbaan van CreateLaw deelde zijn kennis op juridisch gebied van internationaal zakendoen. Daarbij de nadruk leggend op het regelen van Intellectual Property en het correct afsluiten van contracten met buitenlandse ondernemingen. Hij wees erop dat er verschillen zijn in regelgeving tussen de landen en op het belang van goede kennis om de basis van je onderneming te kunnen beschermen.

Wybe Schutte van Newzoo vertelde over hun platform genaamd www.gamesindustry.com waar ondernemers informatie over verschillende doelgroepen en markten in verschillende landen kunnen vinden. Dit platform geeft marktkennis, inzicht in het gedrag van de consumenten per regio en het gebruik van verschillende toepassingen te plaatse. Zij bieden gegevens over internationaal gamegedrag gebaseerd op onderzoek dat in 13 landen heeft plaatsgevonden. Nieuw is hun online vergelijkingstool.

Frankrijk, Duitsland, Scandinavië, UK: Specialties & Experience Taco van Rooij van Agentschap Internationalisering & Jerome Bertrand van Geogames en docent Breda -en van origine Fransman- vertelden over de Franse gamemarkt. Grote namen als Atari en Ubisoft zijn afkomstig uit Frankrijk. Met handige tips en mooie anekdotes gaven zij een goed beeld.

Een van de zaken die ze aangaven was dat serious gaming bij Franse multinationals als volwaardig onderdeel in hun bedrijfsproces wordt ingezet, terwijl dit in andere landen vaak nog niet het geval is. Daarbij is per wetgeving vastgelegd dat Franse bedrijven hun medewerkers dienen op te leiden. De toepassing van e-learning is daarbij een efficiënte mogelijkheid.

De ervaren ondernemer Micha van de Meer van Witan ging in op de Duitse markt. Hij wees de aanwezigen erop dat wij als direct buurland een enorme markt heel dichtbij hebben. De overstap is niet zo groot als we denken. De Duitse markt telt 82 miljoen mensen die bovendien allemaal te bereiken zijn in dezelfde taal: Duits.

Marjella Wingelaar van Agentschap Internationalisering wees de ondernemers erop dat wij geneigd zijn om Scandinavië als geheel over één kam te scheren terwijl er enorme verschillen bestaan tussen bijvoorbeeld Noord-Finland en Denemarken. Zij wees op grote namen als Habba Hotel en Angry Birds die uit de Noordelijke landen afkomstig zijn en gaf mooie voorbeelden uit de markt.Â

Ben Shorrock van NBSO Manchester deelde zijn ervaringen met de markt in de UK en gaf direct informatie over interessante evenementen die in de UK gaan plaatsvinden. Belangrijkst is daarbij de geplande handelsmissie in november 2011 van onze premier Mark Rutten naar de Silicon Roundabout in de UK. Na de V.S. is de UK de grootste speler op nieuwe media gebied.

Nieuw netwerk
De ondernemers wezen elkaar op kansen in de markt en andere interessante beurzen. Kennis werd gedeeld en er werd actief gekeken naar mogelijkheden om elkaar te versterken. Een nieuw netwerk van ondernemers ontstond ter plekke en deze ondernemers gaan gezamenlijk naar Gamescom.Â

Voor meer informatie over Gamescom in Keulen:
Syntens Innovatieadviseur Martijn van Gogh via e-mail martijn.vangogh@syntens.nl Â
Of kijk online voor meer informatie via
http://dutchgamesassociation.nl/gamescom.html of http://www.gamescom-cologne.com Â