Feenstra B.V.'s ommezwaai richting cloud computing
Persbericht van Webservices.nl B.V.
Feenstra B.V. is in Nederland marktleider op het gebied van het
installeren en onderhouden van CV-ketels en andere warmteinstallaties.
Recent heeft Feenstra haar gehele ICT opnieuw gedefinieerd en de gang
naar cloud computing gemaakt. De behoefte aan efficiëntie, het
stroomlijnen van bedrijfsprocessen en zicht op de effectiviteit heeft
deze ommezwaai in gang gezet. Intigris en Webservices.nl leggen uit
welke optimalisatieslagen zijn gemaakt op het gebied van datakwaliteit
en cloud computing en wat de impact hiervan is.
Herfocussen van regionaal naar centraal
Drie jaar geleden was Feenstra nog een sterk regionaal georiënteerd
bedrijf. Elke vestiging opereerde zelfstandig en naar eigen maatstaven.
Het efficiënter maken van het verkoop- en montageproces is lange tijd
onderbelicht gebleven. Mick Moolhuizen, Manager Business Support van
Feenstra Holding: "Feenstra was lange tijd vooral gefocust op de
ambacht en het product. Vanuit die filosofie is ICT een ondergeschoven
kindje geweest. Veel ging nog heel ouderwets met pen en papier,
waardoor veel overbodige handelingen werden verricht en de kans op
fouten groter was dan nodig." Feenstra is een nieuwe weg ingeslagen
richting cloud computing. Belangrijke wensen waren het werken vanuit
een centrale klantendatabase, het kunnen evalueren van de prestaties
per vestiging en het optimaliseren van de verschillende
bedrijfsprocessen.
Behoefte aan 'digitaliseren' van de verkoopadviseur
De verkoopadviseurs van Feenstra deden alles met "pen en papier", na
een opdracht werden de ingevulde formulieren handmatig ingevoerd door
de binnendienst. Dit leverde veel dubbel werk en fouten op en maakt het
hele proces van lead tot opdracht onnodig inefficiënt, traag en duur.
Daarnaast bood het proces onvoldoende flexibiliteit voor snelle en
adequate doorvoering van wijzigingen of uitvoering van acties en
campagnes.
Intigris zorgt met Salesforce.com voor een optimaal particulier
verkoopproces
Intigris heeft het CRM pakket van Salesforce.com geïmplementeerd en
geholpen het hele verkoopproces te optimaliseren. Salesforce.com is een
pakket dat valt onder de noemer 'cloud computing'. Dit betekent dat het
gehele relatiebeheer online plaatsvindt en op elke locatie aangeroepen
kan worden. Dit laatste is belangrijk geweest voor Feenstra, omdat haar
verkoopadviseurs, via de zgn. Slimme Laptop die werd geïntroduceerd, op
locatie bij de klant 'aan de keukentafel' het klantdossier kunnen
bijwerken en een op maat gemaakte offerte kunnen opmaken.
Het gehele verdere plannings-, bestel- en montageproces wordt nu vanaf
de keukentafel bij de klant aangestuurd. Dit heeft een enorme
efficiencyslag opgeleverd. Mede door Salesforce.com zijn
bedrijfsprocessen voor alle vestigingen gestandaardiseerd en dit is
direct merkbaar aan de kwaliteit van klantgegevens.. De voordelen
hiervan zijn talloos: naast een besparing op de hoeveelheid papieren
documentatie, is de hele fase van data entry weggevallen. Klantgegevens
kunnen nu heel duidelijk gevolgd worden doordat de uitwisseling van
klantinformatie in het hele verkooptraject en tussen de verschillende
bedrijfsonderdelen en -vestigingen sterk is verbeterd.
Standaardisering geeft mogelijkheden voor performance management
Een andere bijkomstigheid is dat bedrijfsresultaten op elk niveau
gemonitord kunnen worden. Of het nu gaat om de individuele
verkoopprestaties, de prestaties van een vestiging of van de hele
onderneming. Door het aanbrengen van focus, transparantie en het
stellen van normen bij elke stap in het bedrijfsproces, is grip
verkregen en is Feenstra nu in staat te sturen op resultaten. En er is
maar één versie van de waarheid, waardoor er in plaats van discussie
over data toekomstgericht gestuurd wordt. Dit heeft er toe geleid dat
vestigingen op alle fronten beter zijn gaan presteren.
Met Webservices.nl meer verkoopkansen door realtime inzicht in
kredietwaardigheid
Bij Feenstra kunnen klanten een CV ketel kopen of huren. Voor het
afsluiten van een huurcontract wordt standaard gecontroleerd op de
kredietwaardigheid van consumenten. Er wordt immers een
betaalverplichting aangegaan voor een periode van 12 jaar, dan wil je
als onderneming wel weten of er nu al eventuele betalingsrisico's
spelen. Tot voor kort werden alle kredietchecks 's nachts uitgevoerd,
waarna de volgende dag een beslissing werd genomen of een particulier
al dan niet een huurcontract voor een CV-ketel mocht aangaan. Bleek een
particulier niet kredietwaardig, dan was de verkoper niet meer bij de
klant, waardoor de verkoopkans sterk gereduceerd werd en er opnieuw een
verkoopgesprek moest plaatsvinden, wat extra tijd en dus geld kost.
Webservices.nl heeft echter een online kredietcheck, waarmee direct in
Salesforce.com informatie wordt teruggegeven over betalingsrisico's. In
de nieuwe situatie roept de verkoopadviseur met een beperkte invoer
direct de kredietwaardigheid op. Blijken de risico's te hoog, dan kan
er direct een alternatief worden aangeboden.
ROI van cloud computing
Feenstra heeft het verkoopproces aan particulieren nu volledig
geoptimaliseerd. De tussentijdse resultaten van het project zijn
indrukwekkend. Er worden kosten bespaard op data entry. Het doorvoeren
van wijzigingen is vele malen makkelijker, doordat het gehele proces
online plaatsvindt, waardoor er sneller ingespeeld kan worden op
commerciële kansen. Duidelijke sturing op prestaties vergemakkelijkt de
besluitvorming. Er is nu goed duidelijk welke vestigingen wel of juist
niet goed presteren en in welke fase het pijnpunt ligt. Dit maakt
bijsturing mogelijk. Verkoopkansen kunnen direct bij de klant worden
opgepakt, doordat cloud computing online en realtime werkt. Onder
andere hierdoor worden nu 30% meer deals gescoord en zijn de
activiteiten van de binnendienst sterk gereduceerd. Mick Moolhuizen,
Feenstra: "Het gaat bij cloud computing niet alleen om wat het je kost,
het gaat ook en vooral om wat het oplevert voor de klant, de medeweker
en de aandeelhouder."
Over Webservices.nl en Intigris
Webservices.nl is een full service dienstverlener op het gebied van
online verrijking en validatie van data. Sinds de oprichting in 2004
heeft Webservices.nl al meer dan 10.000 gebruikers. Het valideren van
data is mogelijk met verschillende gegevens, waaronder informatie over
adressen, bedrijven, geografische coördinaten, kadastrale informatie,
kredietwaardigheid van consumenten en bedrijven en voertuigdata.
Hiervoor worden data ontsloten van o.a. TNT/Cendris, KvK, Kadaster,
NBWO, Human Inference, Dun&Bradstreet, Graydon, CreditSafe,
RiskSolutions, Falk, Geodan en Addressdoctor.
Intigris is een geregistreerd en gecertificeerd consulting partner van
Salesforce.com, gespecialiseerd in Field Sales en Service oplossingen
voor de B2C markt. Haar kracht ligt in het combineren van Smart
Business Consulting met diepe kennis van de informatietechnologie.
Intigris ondersteunt de business door deze te ontzorgen bij het
inzetten van IT voor een meer intelligente bedrijfsvoering en
ondersteunt IT met een iteratieve, gefaseerde en resultaatgerichte
aanpak. Hierbij wordt doorgaans gebruik gemaakt van Cloud Computing en
Software as a Service oplossingen zoals Salesforce en Google Apps.
Links:
http://www.webservices.nl/nl/2277/feenstra-meer-dan-alleen-cv-ketels
Razende Robot Reporter