Feenstra B.V.'s ommezwaai richting cloud computing

Persbericht van Webservices.nl B.V.

Feenstra B.V. is in Nederland marktleider op het gebied van het installeren en onderhouden van CV-ketels en andere warmteinstallaties. Recent heeft Feenstra haar gehele ICT opnieuw gedefinieerd en de gang naar cloud computing gemaakt. De behoefte aan efficiëntie, het stroomlijnen van bedrijfsprocessen en zicht op de effectiviteit heeft deze ommezwaai in gang gezet. Intigris en Webservices.nl leggen uit welke optimalisatieslagen zijn gemaakt op het gebied van datakwaliteit en cloud computing en wat de impact hiervan is.

Herfocussen van regionaal naar centraal
Drie jaar geleden was Feenstra nog een sterk regionaal georiënteerd bedrijf. Elke vestiging opereerde zelfstandig en naar eigen maatstaven. Het efficiënter maken van het verkoop- en montageproces is lange tijd onderbelicht gebleven. Mick Moolhuizen, Manager Business Support van Feenstra Holding: "Feenstra was lange tijd vooral gefocust op de ambacht en het product. Vanuit die filosofie is ICT een ondergeschoven kindje geweest. Veel ging nog heel ouderwets met pen en papier, waardoor veel overbodige handelingen werden verricht en de kans op fouten groter was dan nodig." Feenstra is een nieuwe weg ingeslagen richting cloud computing. Belangrijke wensen waren het werken vanuit een centrale klantendatabase, het kunnen evalueren van de prestaties per vestiging en het optimaliseren van de verschillende bedrijfsprocessen.

Behoefte aan 'digitaliseren' van de verkoopadviseur De verkoopadviseurs van Feenstra deden alles met "pen en papier", na een opdracht werden de ingevulde formulieren handmatig ingevoerd door de binnendienst. Dit leverde veel dubbel werk en fouten op en maakt het hele proces van lead tot opdracht onnodig inefficiënt, traag en duur. Daarnaast bood het proces onvoldoende flexibiliteit voor snelle en adequate doorvoering van wijzigingen of uitvoering van acties en campagnes.

Intigris zorgt met Salesforce.com voor een optimaal particulier verkoopproces
Intigris heeft het CRM pakket van Salesforce.com geïmplementeerd en geholpen het hele verkoopproces te optimaliseren. Salesforce.com is een pakket dat valt onder de noemer 'cloud computing'. Dit betekent dat het gehele relatiebeheer online plaatsvindt en op elke locatie aangeroepen kan worden. Dit laatste is belangrijk geweest voor Feenstra, omdat haar verkoopadviseurs, via de zgn. Slimme Laptop die werd geïntroduceerd, op locatie bij de klant 'aan de keukentafel' het klantdossier kunnen bijwerken en een op maat gemaakte offerte kunnen opmaken. Het gehele verdere plannings-, bestel- en montageproces wordt nu vanaf de keukentafel bij de klant aangestuurd. Dit heeft een enorme efficiencyslag opgeleverd. Mede door Salesforce.com zijn bedrijfsprocessen voor alle vestigingen gestandaardiseerd en dit is direct merkbaar aan de kwaliteit van klantgegevens.. De voordelen hiervan zijn talloos: naast een besparing op de hoeveelheid papieren documentatie, is de hele fase van data entry weggevallen. Klantgegevens kunnen nu heel duidelijk gevolgd worden doordat de uitwisseling van klantinformatie in het hele verkooptraject en tussen de verschillende bedrijfsonderdelen en -vestigingen sterk is verbeterd. Standaardisering geeft mogelijkheden voor performance management Een andere bijkomstigheid is dat bedrijfsresultaten op elk niveau gemonitord kunnen worden. Of het nu gaat om de individuele verkoopprestaties, de prestaties van een vestiging of van de hele onderneming. Door het aanbrengen van focus, transparantie en het stellen van normen bij elke stap in het bedrijfsproces, is grip verkregen en is Feenstra nu in staat te sturen op resultaten. En er is maar één versie van de waarheid, waardoor er in plaats van discussie over data toekomstgericht gestuurd wordt. Dit heeft er toe geleid dat vestigingen op alle fronten beter zijn gaan presteren.

Met Webservices.nl meer verkoopkansen door realtime inzicht in kredietwaardigheid
Bij Feenstra kunnen klanten een CV ketel kopen of huren. Voor het afsluiten van een huurcontract wordt standaard gecontroleerd op de kredietwaardigheid van consumenten. Er wordt immers een betaalverplichting aangegaan voor een periode van 12 jaar, dan wil je als onderneming wel weten of er nu al eventuele betalingsrisico's spelen. Tot voor kort werden alle kredietchecks 's nachts uitgevoerd, waarna de volgende dag een beslissing werd genomen of een particulier al dan niet een huurcontract voor een CV-ketel mocht aangaan. Bleek een particulier niet kredietwaardig, dan was de verkoper niet meer bij de klant, waardoor de verkoopkans sterk gereduceerd werd en er opnieuw een verkoopgesprek moest plaatsvinden, wat extra tijd en dus geld kost. Webservices.nl heeft echter een online kredietcheck, waarmee direct in Salesforce.com informatie wordt teruggegeven over betalingsrisico's. In de nieuwe situatie roept de verkoopadviseur met een beperkte invoer direct de kredietwaardigheid op. Blijken de risico's te hoog, dan kan er direct een alternatief worden aangeboden.

ROI van cloud computing
Feenstra heeft het verkoopproces aan particulieren nu volledig geoptimaliseerd. De tussentijdse resultaten van het project zijn indrukwekkend. Er worden kosten bespaard op data entry. Het doorvoeren van wijzigingen is vele malen makkelijker, doordat het gehele proces online plaatsvindt, waardoor er sneller ingespeeld kan worden op commerciële kansen. Duidelijke sturing op prestaties vergemakkelijkt de besluitvorming. Er is nu goed duidelijk welke vestigingen wel of juist niet goed presteren en in welke fase het pijnpunt ligt. Dit maakt bijsturing mogelijk. Verkoopkansen kunnen direct bij de klant worden opgepakt, doordat cloud computing online en realtime werkt. Onder andere hierdoor worden nu 30% meer deals gescoord en zijn de activiteiten van de binnendienst sterk gereduceerd. Mick Moolhuizen, Feenstra: "Het gaat bij cloud computing niet alleen om wat het je kost, het gaat ook en vooral om wat het oplevert voor de klant, de medeweker en de aandeelhouder."

Over Webservices.nl en Intigris
Webservices.nl is een full service dienstverlener op het gebied van online verrijking en validatie van data. Sinds de oprichting in 2004 heeft Webservices.nl al meer dan 10.000 gebruikers. Het valideren van data is mogelijk met verschillende gegevens, waaronder informatie over adressen, bedrijven, geografische coördinaten, kadastrale informatie, kredietwaardigheid van consumenten en bedrijven en voertuigdata. Hiervoor worden data ontsloten van o.a. TNT/Cendris, KvK, Kadaster, NBWO, Human Inference, Dun&Bradstreet, Graydon, CreditSafe, RiskSolutions, Falk, Geodan en Addressdoctor.

Intigris is een geregistreerd en gecertificeerd consulting partner van Salesforce.com, gespecialiseerd in Field Sales en Service oplossingen voor de B2C markt. Haar kracht ligt in het combineren van Smart Business Consulting met diepe kennis van de informatietechnologie. Intigris ondersteunt de business door deze te ontzorgen bij het inzetten van IT voor een meer intelligente bedrijfsvoering en ondersteunt IT met een iteratieve, gefaseerde en resultaatgerichte aanpak. Hierbij wordt doorgaans gebruik gemaakt van Cloud Computing en Software as a Service oplossingen zoals Salesforce en Google Apps.

Links:
http://www.webservices.nl/nl/2277/feenstra-meer-dan-alleen-cv-ketels


Razende Robot Reporter