Nederlandse snackbar bezorgt steeds meer online
Persbericht van Just-Eat.nl
Aantal online bestelde snacks groeit met bijna 80 procent
NEDERLANDSE SNACKBAR BEZORGT STEEDS MEER ONLINE
Utrecht, woensdag 3 augustus 2011 - Steeds meer Nederlandse snackbars
bieden hun maaltijden aan op internet. Het afgelopen jaar groeide het
aantal snackbars dat via internet zijn maaltijden aanbiedt en bezorgt
met 55 procent. Dit blijkt uit de verkoopcijfers van online
maaltijdservice Just-Eat.nl. Het aantal online bestelde snacks is
daardoor in vergelijking met vorig jaar enorm toegenomen (79%). De
meest bestelde snack is de hamburger (30%), gevolgd door de frikandel
en patat (beiden 20%). Hoewel pizza nog steeds het meest populaire
gerecht is, blijft de populariteit van de 'Kapsalon' opmerkelijk. Dit
gerecht, bestaande uit patat bedekt met kebab, Goudse Kaas,
knoflooksaus en salade, wordt maandelijks tussen de 4.000 en 5.000 keer
besteld.
Niet de deur uit voor de snackbar
Door maaltijden online aan te bieden en thuis te bezorgen, lijken
snackbarhouders hun werkterrein flink uit te breiden. "We zien dat er
steeds meer snackbars hun maaltijden online willen aanbieden in plaats
van alleen in hun cafetaria. Voor de Nederlandse snack is er online nog
veel terrein te winnen. Door online aanwezig te zijn en een
bezorgservice te starten, kunnen snackbars hun klantenkring gemakkelijk
uitbreiden aangezien mensen de deur niet meer uit hoeven om naar de
snackbar te rijden. Dat zien we ook terug in de enorme groei van de
afgelopen tijd," aldus Laurens Groenendijk, Managing Director Just-Eat
Benelux. Dit blijkt ook uit de meest populaire eetgelegenheden van de
ruim 2.500 restaurants waar Just-Eat.nl uit put. Hier staan steeds
vaker snackbars tussen. Steeds meer snackbarhouders lijken dit te
beseffen en willen hun maaltijden via internet aan de man brengen.
Hamburger domineert
De snack die op dit moment het meest wordt besteld is de hamburger
(30%), gevolgd door de frikandel en patat (beiden 20%). Saté wordt in
19 procent van de gevallen besteld gevolgd door kippenvleugels met 11
procent. Opmerkelijk is de kroket die we met slechts zeven procent niet
terugzien in de top vijf. De snacks worden het meest besteld in
Groningen (10%) en Den Haag (8%). "Het cafetariamodel is van oudsher
gestoeld op zittende eters en afhalers. Dat komt omdat sommige
maaltijden daar meer geschikt voor zijn, maar veel snacks zijn juist
wel geschikt om te bezorgen. Het is zonde om dan niet met de tijd mee
te gaan omdat het online verwerken van bestellingen efficiënt en
effectief is. Daarnaast kan je gemakkelijk je markt vergroten doordat
je het niet alleen hoeft te hebben van de bewoners in de buurt," aldus
Chris Sluiter, eigenaar van de snackbar Quick 'n' Tasty uit Groningen.
Kapsalon geen hype
De meest bestelde gerechten zijn in vergelijking met vorig jaar
enigszins veranderd. Pizza is nog steeds het meest populaire gerecht
(34%), maar spareribs worden aanzienlijk vaker besteld. Waar spareribs
vorig jaar nog in populariteit daalden naar vijf procent, is nu een
stijging van 18 procent te zien. De Turkse keuken blijft ook erg
geliefd met shoarma (17%) en kebab (11%). De Kapsalon lijkt zich
opmerkelijk genoeg te mogen scharen als serieus gerecht op de menukaart
van de restaurants. Waar men vorig jaar aan een hype dacht, blijft het
gerecht erg in trek. De patat bedekt met kebab, Goudse Kaas,
knoflooksaus en salade sluit de top vijf van meest bestelde gerechten
met acht procent af.
Over Just-Eat
Just-Eat is momenteel aanwezig in dertien landen, verspreid over drie
continenten, en is daarmee veruit het grootste foodportal ter wereld.
Via de online portal worden maandelijks 1 miljoen bestellingen
geplaatst bij de 15.000 restaurants die zijn aangesloten in onder meer
Nederland, België, Denemarken, Groot-Brittannië, Zweden, Ierland,
Noorwegen , Spanje, Canada , India, Italië, Zwitserland en Brazilië. In
Nederland bundelt het platform de krachten van meer dan 2.500
bezorgrestaurants, van grote ketens als Domino's, Taco Mundo en New
York Pizza tot lokale snackbars en shoarmazaken.
Met de gepatenteerde Just Connect Technologie maakt Just-Eat.nl als
enige aanbieder direct contact tussen klant en keuken mogelijk. Naast
een uitgebreid online betaalsysteem, biedt het platform promotionele,
communicatie- en after sale diensten aan voor zijn restaurants.
Consumenten kunnen naast bestellingen ook gebruik maken van een online
helpdesk via de live chat service, een online spaarsysteem en de
mogelijkheid om aangesloten restaurants te recenseren. Zie voor meer
informatie: http://www.justeat.nl
*
Links:
http://www.just-eat.nl
Razende Robot Reporter