Nederlandse snackbar bezorgt steeds meer online

Persbericht van Just-Eat.nl

Aantal online bestelde snacks groeit met bijna 80 procent NEDERLANDSE SNACKBAR BEZORGT STEEDS MEER ONLINE

Utrecht, woensdag 3 augustus 2011 - Steeds meer Nederlandse snackbars bieden hun maaltijden aan op internet. Het afgelopen jaar groeide het aantal snackbars dat via internet zijn maaltijden aanbiedt en bezorgt met 55 procent. Dit blijkt uit de verkoopcijfers van online maaltijdservice Just-Eat.nl. Het aantal online bestelde snacks is daardoor in vergelijking met vorig jaar enorm toegenomen (79%). De meest bestelde snack is de hamburger (30%), gevolgd door de frikandel en patat (beiden 20%). Hoewel pizza nog steeds het meest populaire gerecht is, blijft de populariteit van de 'Kapsalon' opmerkelijk. Dit gerecht, bestaande uit patat bedekt met kebab, Goudse Kaas, knoflooksaus en salade, wordt maandelijks tussen de 4.000 en 5.000 keer besteld.

Niet de deur uit voor de snackbar
Door maaltijden online aan te bieden en thuis te bezorgen, lijken snackbarhouders hun werkterrein flink uit te breiden. "We zien dat er steeds meer snackbars hun maaltijden online willen aanbieden in plaats van alleen in hun cafetaria. Voor de Nederlandse snack is er online nog veel terrein te winnen. Door online aanwezig te zijn en een bezorgservice te starten, kunnen snackbars hun klantenkring gemakkelijk uitbreiden aangezien mensen de deur niet meer uit hoeven om naar de snackbar te rijden. Dat zien we ook terug in de enorme groei van de afgelopen tijd," aldus Laurens Groenendijk, Managing Director Just-Eat Benelux. Dit blijkt ook uit de meest populaire eetgelegenheden van de ruim 2.500 restaurants waar Just-Eat.nl uit put. Hier staan steeds vaker snackbars tussen. Steeds meer snackbarhouders lijken dit te beseffen en willen hun maaltijden via internet aan de man brengen.

Hamburger domineert
De snack die op dit moment het meest wordt besteld is de hamburger (30%), gevolgd door de frikandel en patat (beiden 20%). Saté wordt in 19 procent van de gevallen besteld gevolgd door kippenvleugels met 11 procent. Opmerkelijk is de kroket die we met slechts zeven procent niet terugzien in de top vijf. De snacks worden het meest besteld in Groningen (10%) en Den Haag (8%). "Het cafetariamodel is van oudsher gestoeld op zittende eters en afhalers. Dat komt omdat sommige maaltijden daar meer geschikt voor zijn, maar veel snacks zijn juist wel geschikt om te bezorgen. Het is zonde om dan niet met de tijd mee te gaan omdat het online verwerken van bestellingen efficiënt en effectief is. Daarnaast kan je gemakkelijk je markt vergroten doordat je het niet alleen hoeft te hebben van de bewoners in de buurt," aldus Chris Sluiter, eigenaar van de snackbar Quick 'n' Tasty uit Groningen.

Kapsalon geen hype
De meest bestelde gerechten zijn in vergelijking met vorig jaar enigszins veranderd. Pizza is nog steeds het meest populaire gerecht (34%), maar spareribs worden aanzienlijk vaker besteld. Waar spareribs vorig jaar nog in populariteit daalden naar vijf procent, is nu een stijging van 18 procent te zien. De Turkse keuken blijft ook erg geliefd met shoarma (17%) en kebab (11%). De Kapsalon lijkt zich opmerkelijk genoeg te mogen scharen als serieus gerecht op de menukaart van de restaurants. Waar men vorig jaar aan een hype dacht, blijft het gerecht erg in trek. De patat bedekt met kebab, Goudse Kaas, knoflooksaus en salade sluit de top vijf van meest bestelde gerechten met acht procent af.

Over Just-Eat
Just-Eat is momenteel aanwezig in dertien landen, verspreid over drie continenten, en is daarmee veruit het grootste foodportal ter wereld. Via de online portal worden maandelijks 1 miljoen bestellingen geplaatst bij de 15.000 restaurants die zijn aangesloten in onder meer Nederland, België, Denemarken, Groot-Brittannië, Zweden, Ierland, Noorwegen , Spanje, Canada , India, Italië, Zwitserland en Brazilië. In Nederland bundelt het platform de krachten van meer dan 2.500 bezorgrestaurants, van grote ketens als Domino's, Taco Mundo en New York Pizza tot lokale snackbars en shoarmazaken.

Met de gepatenteerde Just Connect Technologie maakt Just-Eat.nl als enige aanbieder direct contact tussen klant en keuken mogelijk. Naast een uitgebreid online betaalsysteem, biedt het platform promotionele, communicatie- en after sale diensten aan voor zijn restaurants. Consumenten kunnen naast bestellingen ook gebruik maken van een online helpdesk via de live chat service, een online spaarsysteem en de mogelijkheid om aangesloten restaurants te recenseren. Zie voor meer informatie: http://www.justeat.nl

*

Links:
http://www.just-eat.nl



Razende Robot Reporter