Ingezonden persbericht



---



PERSBERICHT ­ MELKWEG AMSTERDAM

CINEMATIC SOUNDS
Live soundtracks bij zwijgende klassiekers door Kevin Toma & gasten powered bij BKKC

Melkweg Cinema · sep t/m dec · 19.00 uur · 10 / 9 (korting) Van september t/m december zullen uiteenlopende zwijgende klassiekers uit de jaren '20 met live soundtracks tot leven komen in Melkweg Cinema. Musicus en filmrecensent Kevin Toma componeerde speciaal voor deze films frisse, moderne en tintelende muziek variërend van akoestisch tot puur elektronisch en van swingend tot vette beats. Deze soundtracks, bestaande uit een combinatie van een van te voren gecreëerde score en live muziek, worden ten gehore gebracht door Toma zelf en steeds wisselende gastmuzikanten. Kevin Toma maakt en speelt al sinds 1994 muziek bij zwijgende films. Hij begon ermee tijdens zijn opleiding Filmwetenschappen in Nijmegen, waar elke week filmklassiekers uit de zwijgende periode vertoond werden. Het begon alleen met piano, maar dit veranderde met de score die hij in 2000 in Brabant verzorgde voor `Metropolis' en vooral door de opdrachten die hij kreeg vanuit het BKKC (het Brabants Kenniscentrum Kunst en Cultuur), waaruit ook deze serie is voortgekomen. Toma begeleidt nog steeds films louter op de piano, maar zijn voorkeur ligt tegenwoordig bij de combinatie van live en electronische muziek. De muziek laveert tussen allerlei muzikale werelden maar dan wel telkens toegespitst op de film in kwestie. Zo gebruikt Toma voor `The Thief of Bagdad', een betoverende Hollywoodverfilming van Duizend-en-eennacht, traditionele Midden-Oosterse, Turkse en Arabische muziek. Hetzelfde recept bij komt langs bij `Der Golem wie er in die Welt kam', maar dan met klezmer-muziek als inspiratie omdat het een Joods verhaal is. `La Chute de la Maison Usher' is het meest abstract en ongrijpbaar van de serie films, terwijl `Häxan' ­ waarvoor Toma de muziek maakte in opdracht van Lowlands - een tussenweg is tussen die vervreemdende en juist weer heel lichtzinnige werelden. Toma ziet elke film als een totale ervaring "het is niet ik en mijn musici + de film, maar de film bestaat uit beelden, de muziek die er live bij wordt gemaakt én de ervaring die de toeschouwer eraan heeft". "Ik zie mijn filmmuzikale werk ook in het verlengde liggen van mijn werk als filmcriticus: zoals ik daar met woorden films probeer te duiden en toegankelijk maak, doe ik dat hier met muziek". PROGRAMMA wo 21 sept THE THIEF OF BAGDAD (1924) gast: Annelieke Marselje (viool) Sprookjesavontuur uit Duizend-en-één-nacht. Douglas Fairbanks, grootse ster in de jaren twintig, speelt in deze klassieker de zorgeloze kruimeldief Ahmed. Hij steelt alles wat hij kan totdat hij de mooie prinses van Bagdad ontmoet en verliefd op haar wordt. wo 19 okt HÄXAN (1922) ­ coproductie tussen BKKC en Lowlands (tijdens Lowlands in première) gasten: Annelieke Marselje (viool), Bianca Bongers (cello) en Huib van de Grint (gitaar) Een fantasieriijke, horror-achtige documentaire over de psychologie van de hekserij. Vol gedramatiseerde vertellingen van hekserij-gerelateerde gebeurtenissen waarvan men beweert dat ze echt plaatsgevonden hebben. Indertijd werd de film vrijwel overal verboden.



wo 23 nov DER GOLEM, WIE ER IN DIE WELT KAM (1920) gasten: Dolf van der Plas (klarinet) & Gerard van der Graaf (viool) - beiden lid van de Wageningse klezmerrockband Grassmoawer. Dit Duits Expressionistisch meesterwerk speelt zich af in de 16e eeuw wanneer Keizer Rudolf II van Bohemen beveelt dat de Joodse gemeenschap uit het getto van Praag moet vertrekken. Een Golem, een levend monster van klei, moet de mensen beschermen. wo 21 dec LA CHUTE DE LA MAISON USHER (1928) gast: Bianca Bongers (cello) Een poëtische bewerking van het griezelverhaal van Edgar Allen Poe. Een man vindt zijn jeugdvriend in een bizarre toestand; hij is volkomen geobsedeerd door het portret dat hij van zijn vrouw schildert, terwijl zij stervende is.