Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 4 augustus 2011

Gemeente Alkmaar steeds digitaler
Parkeervergunningen vanaf volgend jaar ook digitaal

Per 1 februari 2012 gaat de gemeente Alkmaar over op digitale parkeervergunningen voor bewoners. Er wordt vanaf dan gecontroleerd op kenteken door middel van een scan. Vnaaf woensdag 10 augustus wordt een pilot voor het scannen van de kentekens gehouden in de wijken Spoorbuurt en Blaeustraatkwartier.

De digitale parkeervergunning voor bewoners wordt vanaf 1 februari 2012 niet meer uitgeprint en verzonden naar huisadressen van vergunninghouders. In plaats daarvan wordt er in de toekomst gecontroleerd op kenteken, door middel van scanapparatuur. De kentekens van vergunninghouders worden gekoppeld aan een database, waardoor direct gekeken kan worden of een auto over de juiste vergunning beschikt.

Er wordt een pilot voor het scannen van de kentekens gehouden in de wijken Spoorbuurt en Blaeustraatkwartier. Woensdag 10 augustus wordt de apparatuur op straat getest en dinsdag 23 en woensdag 24 augustus gaat het team verder aan de slag. De pilot is vooral gericht op het testen van de software. Het testen van de apparatuur wordt uitgevoerd door Stadstoezicht en de software leverancier. Buurtbewoners zijn op de hoogte gesteld.

Voordelen
De gemeente is bezig met de digitalisering van verschillende diensten. In de toekomst komt er een koppeling tussen de verschillende producten. Hierdoor is het mogelijk om digitaal aanvragen en wijzigingen voor vergunningen te regelen. Inwoners van Alkmaar hoeven dan niet meer naar het stadskantoor.