Gemeente Alkmaar
Parkeervergunningen vanaf volgend jaar ook digitaal
4 augustus 2011
Gemeente Alkmaar steeds digitaler
Per 1 februari 2012 gaat de gemeente Alkmaar over op digitale
parkeervergunningen voor bewoners. Er wordt vanaf dan gecontroleerd op
kenteken door middel van een scan. Vanaf woensdag 10 augustus wordt een
pilot voor het scannen van de kentekens gehouden in de wijken
Spoorbuurt en Blaeustraatkwartier.
De digitale parkeervergunning voor bewoners wordt vanaf 1 februari 2012
niet meer uitgeprint en verzonden naar huisadressen van
vergunninghouders. In plaats daarvan wordt er in de toekomst
gecontroleerd op kenteken, door middel van scanapparatuur. De kentekens
van vergunninghouders worden gekoppeld aan een database, waardoor
direct gekeken kan worden of een auto over de juiste vergunning
beschikt.
Er wordt een pilot voor het scannen van de kentekens gehouden in de
wijken Spoorbuurt en Blaeustraatkwartier. Woensdag 10 augustus wordt
de apparatuur op straat getest en dinsdag 23 en woensdag 24 augustus
gaat het team verder aan de slag. De pilot is vooral gericht op het
testen van de software. Het testen van de apparatuur wordt uitgevoerd
door Stadstoezicht en de software leverancier. Buurtbewoners zijn op de
hoogte gesteld.
Voordelen
De gemeente is bezig met de digitalisering van verschillende diensten.
In de toekomst komt er een koppeling tussen de verschillende producten.
Hierdoor is het mogelijk om digitaal aanvragen en wijzigingen voor
vergunningen te regelen. Inwoners van Alkmaar hoeven dan niet meer naar
het stadskantoor.