Persbericht "Halfjaarcijfers 2011"

Bijna alle marktgroepen droegen bij aan de autonome groei

Opbrengsten Nedap N.V. in het 1^e halfjaar 14% en bedrijfswinst 41% hoger

Groenlo, 4 augustus 2011

De opbrengsten van N.V. Nederlandsche Apparatenfabriek "Nedap" waren over het 1^e halfjaar 2011 met EUR 69,6 miljoen 14% hoger dan over de overeenkomstige periode 2010 (EUR 61,1 miljoen). Bijna alle marktgroepen droegen bij aan deze autonome groei. De bedrijfswinst steeg met 41% naar EUR 4,6 miljoen (1^e halfjaar 2010: EUR 3,3 miljoen) en de winst na belastingen met 25% naar EUR 3,7 miljoen (1^e halfjaar 2010: EUR 3,0 miljoen). Per aandeel is de winst uitgekomen op EUR 0,55 (1^e halfjaar 2010 EUR 0,44).

De opbrengstengroei kwam van vrijwel alle marktgroepen, te weten Agri, AVI, Healthcare, Power Supplies, Retail en Security Management. Zoals verwacht bleven alleen de opbrengsten van de groepen Library Solutions en Specials achter. De autonome opbrengstengroei van Nedap N.V. wordt op dit moment getemperd door het geleidelijk, en in goed overleg met de afnemers, beëindigen van de toeleveringsactiviteiten. Deze activiteiten zijn ondergebracht bij de marktgroep Specials. Enkele jaren terug bedroegen de opbrengsten uit deze toeleveringen nog meer dan 20% van de totale opbrengsten. Over het 1^e halfjaar 2010 was dit teruggebracht naar ongeveer 15% en over het 1^e halfjaar 2011 naar 8%. Exclusief de opbrengsten uit toeleveringsactiviteiten bedroeg de autonome groei in het 1^e halfjaar 2011 niet 14%, maar 23%. De minder sterke groei van de winst na belastingen (ten opzichte van het 1^e halfjaar 2010) werd voornamelijk veroorzaakt door een eenmalige belastingbate in 2010. Gecorrigeerd voor deze eenmalige bate zou de groei van de winst na belastingen ruim 50% zijn geweest.

Het naar de markt brengen van een groot aantal nieuwe producten ging gepaard met extra inspanningen en kosten binnen de verschillende marktgroepen. Er is de afgelopen periode opnieuw behoorlijk geïnvesteerd in nieuwe verkoopkanalen en marketingmaterialen. Daarnaast is het aantal vaste medewerkers na een fikse uitbreiding in 2010 (51 medewerkers), in het eerste halfjaar verder gestegen, met 18 medewerkers, naar 670. In enkele marktgroepen werd gebruikgemaakt van inleenkrachten om nieuwe producten versneld op de markt te brengen. De schaarste aan componenten op de wereldmarkt en het stroomlijnen van nieuwe productie- en logistieke processen bij Inventi B.V. zorgden voor extra kosten. De bedrijfswinst steeg in de periode van 5,4% naar 6,6% van de opbrengsten. Door genoemde ontwikkelingen lag deze nog niet op het gewenste niveau van 10%. Met de vakorganisaties is een principeakkoord bereikt over een nieuwe CAO met een looptijd tot en met 31 maart 2012. Onderdelen hiervan zijn een salarisverhoging per 1 april 2011 van 2% en een verhoging van de winstdelingsregeling met 0,5 procentpunt.

Marktontwikkelingen De marktgroep Agri (automatisering, beheer- en informatiesystemen voor de veehouderij) heeft een goed 1^e halfjaar achter de rug. De stevige opbrengstengroei werd vooral gerealiseerd in de rundveehouderij. Ondanks hogere voerkosten steeg hier het vertrouwen in de toekomst door betere melkprijzen. In de varkenshouderij was de situatie regionaal erg verschillend. In China zagen wij een sterke stijging van de opbrengsten, in West-Europa was de situatie redelijk stabiel en de overige regio's bleven om diverse redenen achter. De marktgroep bleef flink investeren in haar productportfolio, wat ook recent weer heeft geleid tot nieuwe marktproposities en verkoopkanalen. Ook de marktgroep AVI (Automatische Voertuig Identificatie) besteedde veel tijd en middelen aan het ontwikkelen en het op de markt brengen van nieuwe producten, zoals UHF readers en parkeerinformatiesystemen. Na een lichte terugval in 2010 zag de groep haar opbrengsten weer langzaam toenemen. Door bezuinigingen bij overheden liepen aankoopbeslissingen voor stadstoegangssystemen vertraging op.

De marktgroep Healthcare (automatisering van administratieve werkzaamheden van zorgprofessionals) heeft door haar voortdurende aandacht voor productvernieuwing en marketing haar positie op de zorgmarkt verder kunnen versterken. De groep is marktleider in de thuiszorg in Nederland op het gebied van planning- en registratiesystemen. Ook de door deze marktgroep ontwikkelde oplossing voor de uitzendbranche, PEP (gedigitaliseerde urenregistratie), droeg bij aan een sterke opbrengstengroei. De groep Library Solutions (RFID zelfbedieningssystemen voor bibliotheken) ondervond de eerste 6 maanden van het jaar de negatieve gevolgen van overheidsbezuinigingen in een aantal landen: minder aanvragen, verlengde beslissingstrajecten en verschuivende budgetten. De groep was echter ook intensief bezig haar marktgebied verder uit te breiden naar o.a. Scandinavië, Oost-Europa en het Midden-Oosten. De marktgroep Power Supplies (elektronische besturingen gebaseerd op vermogenselektronica voor o.a. licht en autonome energiesystemen) liet een verdere opbrengstengroei zien met hierin steeds meer eigen producten onder het Nedap-merk, waaronder de PowerRouter. In Noord-Amerika heeft de groep onlangs haar verkoopkanalen aanzienlijk uitgebreid.

De forse investeringen in productontwikkeling en marktbewerking bij de marktgroep Retail (beveiliging-, beheer- en informatiesystemen voor de detailhandel) bleven niet zonder succes. Het afgelopen halfjaar zijn haar opbrengsten flink verder gestegen. Met een nieuwe propositie voor super- en hypermarkten heeft de marktgroep marktaandeel in dit segment weten te winnen. Nieuwe producten als Cube (uitgebreid beheer- en informatiesysteem voor retailers) en de Tweet mirror (passpiegel met fotocamera en facebook-, twitter- en e-mailmogelijkheden) sloegen aan in diverse retailmarkten. Ook het eind vorig jaar geopende Global Label Center in Hongkong droeg bij aan de opbrengstengroei van de marktgroep. De afgelopen maanden zijn enkele aansprekende opdrachten ontvangen van nieuwe grote retailorganisaties. De marktgroep Security Management (systemen voor toegangscontrole, registratie, betaling, brand- en inbraakmelding, observatie, beheer van lockers en biometrie) liet eveneens een sterke toename van haar opbrengsten zien. De technologische voorsprong van het security platform AEOS wordt door steeds meer partijen in de beveiligingswereld erkend. Opnieuw heeft ook deze groep in de afgelopen periode een aantal aansprekende opdrachten kunnen verwerven.

Financieel De opbrengsten over het 1^e halfjaar waren met EUR 69,6 miljoen 14% hoger dan over de overeenkomstige periode van 2010 (EUR 61,1 miljoen). De toegevoegde waarde (opbrengsten plus of minus de voorraadmutatie minus materiaalkosten) steeg zelfs met 16% naar EUR 47,6 miljoen (1^e halfjaar 2010: EUR 41,2 miljoen). In procenten van de opbrengsten steeg de toegevoegde waarde van 67% naar 68%, vooral als gevolg van een betere productmix.

De post "Uitbesteding en overige externe kosten" steeg met EUR 2,6 miljoen, onder meer door een hogere productie en door hogere kosten in verband met het versterken van de commerciële activiteiten. De post "Salarissen en sociale lasten" steeg - naast de gebruikelijke salarisverhogingen - voornamelijk door de toename van het aantal medewerkers, in totaal met EUR 2,3 miljoen. De afschrijvingen, inclusief "Overige waardeveranderingen immateriële vaste activa", stegen licht. Het bedrag dat werd geactiveerd voor zelfvervaardigde activa bleef nagenoeg gelijk. Per saldo resteerde een bedrijfswinst die EUR 1,3 miljoen hoger was dan over de overeenkomstige periode in 2010. In een percentage van de opbrengsten bedroeg deze 6,6% (over het 1^e halfjaar 2010: 5,4%).

De financieringslasten daalden als gevolg van de waardeaanpassing van rentebeschermers met bijna EUR 0,2 miljoen. Het winstaandeel in onze deelneming Nedap France S.A.S., verkoop van Retail-, Security Management- en Library systemen, nam met EUR 0,1 miljoen toe. Na aftrek van de vennootschapsbelasting resteerde een winst van EUR 3,7 miljoen, tegenover EUR 3,0 miljoen over de overeenkomstige periode 2010. Als percentage van de opbrengsten bedroeg de winst 5,3% (over het 1^e halfjaar 2010: 4,8%).

De lage belastingdruk over het 1^e halfjaar 2011 van 21,1% (vennootschapsbelastingtarief in Nederland is 25%) was onder meer het gevolg van het gebruikmaken van de Innovatiebox. In het 1^e halfjaar 2010 zijn de voordelen van de Innovatiebox over de jaren daarvoor in één keer meegenomen in de cijfers, hetgeen toen resulteerde in een nog veel lagere belastingdruk van slechts 0,8%. Over een nieuwe vaststellingsovereenkomst voor de periode 1 januari 2012 tot en met 31 december 2015 is inmiddels overeenstemming bereikt met de Belastingdienst. De Innovatiebox geeft ondernemingen de mogelijkheid om opbrengsten uit innovaties, via een grondslagvermindering, effectief tegen een gereduceerd belastingtarief te belasten.

De positieve kasstroom uit bedrijfsactiviteiten bedroeg over het 1^e halfjaar EUR 4,0 miljoen. Aan investeringsactiviteiten is EUR 6,5 miljoen uitgegeven en aan dividend over 2010 werd EUR 6,6 miljoen uitgekeerd. Daarnaast is EUR 0,1 miljoen afgelost op leningen en voor EUR 0,3 miljoen aan eigen aandelen verkocht aan de Stichting Medewerkerparticipatie Nedap. Per saldo nam de kredietbehoefte hierdoor toe met EUR 8,9 miljoen. De kredietruimte bij de banken bedroeg per 30 juni 2011 EUR 45,7 miljoen; hiervan was EUR 42,0 miljoen opgenomen. Daarnaast was er EUR 5,0 miljoen aan liquide middelen aanwezig.

In het 1^e halfjaar is fors geïnvesteerd in huisvesting, productiemiddelen, ontwikkelingsprojecten en voorraden. Het balanstotaal is mede hierdoor opgelopen van EUR 113,0 miljoen (per ultimo van 2010) naar EUR 122,9 miljoen halverwege 2011. De stijging van de voorraden met EUR 6,7 miljoen werd o.a. veroorzaakt door toename van het onderhandenwerk, schaarste aan componenten op de wereldmarkt en enige seizoensinvloed door extra inkopen wegens vakantiesluitingen van fabrieken van toeleveranciers. Om sneller en efficiënter te kunnen leveren speelde daarnaast een bewuste keuze om tijdelijk hogere voorraden aan te houden op meer locaties in de wereld. De gemiddelde krediettermijn handelsdebiteuren, in weken gemeten, bleef 7,5. Als gevolg van deze verschuivingen daalde per saldo de solvabiliteit (eigen vermogen, exclusief onverdeelde winst, gedeeld door het totale vermogen) per ultimo van de verslagperiode naar 38,3% (ultimo 2010: 39,5%).

Vooruitzichten, risico's en onzekerheden Kennis van het bedrijfsproces van de klant en toepassing van nieuwe technologieën vormen de basis voor nieuwe, oorspronkelijke en duurzame toepassingen met onderscheidend vermogen voor de klant. Dit kwalitatieve aspect van de opbrengsten, dat tot uitdrukking komt in een goede toegevoegde waarde in procenten van de opbrengsten, staat bij Nedap centraal. Dit heeft de hoogste prioriteit en zorgt voor het stevige fundament waarop Nedap verder bouwt aan autonome groei van opbrengsten en resultaat. Op korte termijn kunnen opbrengsten en resultaat worden beïnvloed door terughoudendheid in de markt vanwege economische ontwikkelingen. Het jaar 2009 was daar een extreem voorbeeld van. Nedap is de afgelopen jaren blijven investeren in nieuwe producten, systemen, diensten en marktbewerking. Mede hierdoor is het herstel in 2010 en in de eerste helft van 2011 mogelijk gemaakt. Ook in 2011 zullen de uitgaven voor marktbewerking en voor onderzoek & ontwikkeling op een relatief hoog niveau blijven. Op basis van onze huidige positie in de verschillende markten verwachten wij voor het hele jaar 2011 - onvoorziene omstandigheden voorbehouden - een verdere groei van opbrengsten en resultaat.

Een beschrijving van de voor Nedap belangrijkste risico's is opgenomen in het Jaarverslag over 2010.

Als bijlage bij dit persbericht is het verslag over het 1^e halfjaar toegevoegd met hierin de Halfjaarrekening 2011.

Voor nadere informatie: G.J.M. Ezendam Financieel directeur Tel: 0544-471102 www.nedap.com

Download Verslag 1e halfjaar 2011 (pdf)
Zie het origineel