Natste juli ooit: strandtenten leeg, webwinkelier in de plus


CAPELLE a/d IJSSEL, 20110804 -- Dat juli 2011 volgens het KNMI vrijwel de natste julimaand ooit is, is voor veel ondernemers slecht nieuws. Strandtenten, winkelstraten en terrassen blijven leeg. Maar voor webwinkeliers regent het al de hele maand verkoopkansen en dat heeft voor velen geresulteerd in recordomzetten: 48 procent van de online ondernemers verkocht bijna twee keer zoveel als in juli 2010.

Suzan Eikelenstam, auteur van het boek 'Internetgodinnen' vroeg meer dan 100 webwinkeliers naar hun resultaten over de afgelopen maand. Bijna de helft van hen zag een flinke stijging in de verdiensten, ten opzichte van de bovengemiddeld droge en warme junimaand. Een kwart van de ondervraagde webshopeigenaren gaf aan regelmatig op de berichtgeving over het slechte weer in te springen, bijvoorbeeld met speciale aanbiedingen. Bol.com zag bijvoorbeeld een stijging van 50 procent in de verkoop van dvd boxen. Ook zetten veel online ondernemers extra personeel in om de extra aanwas van klanten goed te bedienen. 


Meer bezoekers, hogere conversie

Kim Martens, eigenaar van webshop HyKi.nl: "Toen duidelijk werd dat het weerbeeld voor juli er slecht uitzag, heb ik mijn vakantie uitgesteld en de optimalisatie van de shop - die voor september stond gepland - naar voren getrokken. De conversie is door de nieuwe features en alle overige aanpassingen, maar ook zeker door het slechte weer, met de helft gestegen. We hebben rap de herfstcollectie online gezet, die loopt als een trein. Daarnaast hebben we extra kortingen gegeven op alle items uit de sale. Vanwege het enorme aantal extra bestellingen moest ik oproepkrachten inhuren, omdat mijn vaste personeel met vakantie is. Het is jammer voor de campings en de pretparken, maar wij worden elke keer heel vrolijk van Buienradar.nl."


Even druk als tijdens de feestdagen

Ook webwinkeliers die zich niet extra hebben ingespannen om op het slechte weer in te spelen geven aan dat zij desondanks meer omzet hebben geboekt. Martens: "Als je er niet op inspeelt laat je echt kansen liggen. Deze verregende julimaand is voor ons even goed als de gemiddelde decembermaand. Als het volgend jaar weer zo is, ga ik er ook speciaal op inkopen." Het leeuwendeel van de ondervraagde webwinkeliers die zeggen geen omzetverhoging te zien over de maand juli, was onderbezet wegens de vakantieperiode. Een aantal van deze webwinkels was zelfs gesloten.


Cursus Starten met een webshop

Suzan geeft in samenwerking met MYbusinessacademy, een onderdeel van uitgever van vaktijdschriften MYbusinessmedia, in september de cursus ‘Starten met een webshop’. In een dag leren de deelnemers een businessplan schrijven en een online strategie uitzetten, een blueprint maken voor het bouwen van een webshop, hoe ze bekendheid moeten geven aan de webshop en hoe ze van bezoekers kopers maken (meer informatie www.mybusinessacademy.nl ).