Universiteit van Tilburg

Persbericht 26 juli 2011

Interactieve web-lectures Tilburg University weer in de prijzen

De interactieve web-lectures van Tilburg University vallen voor de derde keer dit jaar in de prijzen. Op 7 augustus ontvangen docenten Bob van den Brand, Eddy Cardinaels en Ivo van Amelsfoort (Department Accountancy) in Denver de prestigieuze Jim Bulloch Award for Innovation in Education van de American Accounting Association. De prijs is toegekend vanwege de brede toepasbaarheid van hun web lectures in het onderwijs, de ondersteunende rol ervan in het leerproces en de lage kosten in het gebruik.

Het project i-STAR van Bob van den Brand en collega's biedt studenten van de 'YouTube generation' vijf mogelijkheden naast de traditionele hoor- en werkcolleges:
* Interactive web lectures: korte stukjes hoorcollege met uitleg van de leerstof in de vorm van sheets aan de hand van aansprekende onderwerpen, zoals Manchester United, LEGO en vuurwerk.
* Snippet practice: korte web tutorials met opgaven en cases die met een tablet pc of smart board met de docent worden doorlopen.
* Test & try: opdrachten met feedback in de vorm van een korte web lecture. Met sommige opdrachten zijn bonuspunten te verdienen.
* Ask questions: een live spreekuur met chat-functie waar studenten antwoord krijgen op hun vragen.
* Results: Live streamings van tentamenuitslagen, met een toelichting van de docent.

Slagingspercentages flink omhoog
Deze aanvulling op het traditionele onderwijs van de Tilburg School of Economics and Management heeft ertoe geleid dat het slagingspercentage voor het bachelorvak Accounting is toegenomen van 58 procent naar 79 procent. Het slagingspercentage voor het bachelorvak Business Controls steeg van 57 naar 84 procent. Ook de waardering van studenten steeg. De web lectures worden dit jaar ook ingevoerd in de opleidingen Liberal Arts (Tilburg School of Humanities) en International Business Administration.

Motivatie stijgt
Van den Brand verklaart het succes van de web-lectures als volgt: "Het is een leuke eigentijdse manier om de theorie te leren en dat kun je dan ook nog eens doen in je eigen tempo op een plaats en moment dat het jou uitkomt." Behalve de studenten levert het de docenten ook wat op: tijdwinst. De lectures worden één keer opgenomen, maar zijn daarna nog jaren bruikbaar, ook in andere cursussen. Daarbij scheelt het een hoop tijd om vragen van studenten per email te behandelen.

Master Marketingstudente Gabi Markovic stelt dat de motivatie van studenten door de inzet van de interactieve web-lectures is toegenomen. Meer studenten bezoeken de gewone hoorcolleges. "Omdat je weet dat je zo intensief geholpen wordt om de leerstof te begrijpen, doe je zelf ook extra je best. Je weet dat de kans dat je het vak haalt met alle beschikbare leermiddelen, is vergroot."

Prijzen
In februari dit jaar behaalde het project de eerste prijs van OASE, een 2-jarig onderwijs innovatie project van SURFfoundation. In mei nam Van den Brand in Madison, Wisconsin de Rich Media Impact Award van de firma's Sonicfoundry en Media Mission in ontvangst.