Ingezonden persbericht


Persbericht
Datum 7 augustus 2011

Tunnelboormachine Molly aangekomen bij station Ceintuurbaan

Tunnelboormachine Molly is zondagmiddag 7 augustus aangekomen bij station Ceintuurbaan. In de afgelopen maanden heeft zij een tunnelbuis geboord tussen het Scheldeplein en dit station. Molly moet door station Ceintuurbaan om in september 2011 verder te kunnen boren naar station Vijzelgracht. Voor de boorders staan de komende weken in het teken van deze ingewikkelde passage.

Tunnel in 80 dagen
Molly startte op 19 mei vanuit de startschacht bij het Scheldeplein. De boorders bouwden in 80 dagen tijd de 944 meter lange tunnel onder de Scheldestraat en de Ferdinand Bolstraat. Met een gemiddelde voortgang van 11,8 meter per dag was Molly sneller dan haar zusjes Gravin en Noortje (die de tunnels tussen Damrak en station Rokin boorden).

Weinig invloed boren op de omgeving
Het boren ging vlot, maar nog belangrijker het boren verliep ook heel goed. De invloed op de panden en de straat was ook op dit deel van het boortraject gering. De zakkingen zijn binnen de vooraf gestelde limieten gebleven en de boorploegen van aannemer Saturn hebben het goede boorritme van de eerste twee tunnels vastgehouden. Directeur Noord/Zuidlijn Peter Dijk: "We zijn er natuurlijk nog lang niet, maar het is mooi dat ook de derde tunnelbuis geboord is met minimale invloed op de stad en zonder schade aan panden of straat. Dat geeft vertrouwen voor het vervolg".

Goed door Eemklei
De boormachines boren het grootste deel van de tunnels in vaste zandlagen in de bodem. Op enkele plekken loopt het boortracé door relatief zachtere kleilagen. Zoals bij station Ceintuurbaan, waar Molly begin augustus haar eerste praktijkervaring opdeed met het boren in de zogenoemde Eemklei. Projectleider Joost Joustra: 'De boormachine bouwde 150 meter tunnel in deze kleilaag en zij presteerde goed. Dit is waardevolle informatie voor het vervolg van het boren. Want ook bij het boren onder de wijk De Pijp, ten noorden van station Ceintuurbaan, zal Molly zich een weg moeten banen door de Eemklei'.

Complexe fase
Met het bereiken van de wand van station Ceintuurbaan begint direct een ingewikkelde en spannende fase. De boorders moeten Molly behoedzaam het station in leiden, de tunnelbuis waterdicht aansluiten op het station en de enorme boormachine door het 200 meter lange station manoeuvreren. Vanwege de Amsterdamse grondomstandigheden en de beperkte ruimte in het lange, smalle station Ceintuurbaan is dat een complexe onderneming. Dit proces neemt ruim vijf weken in beslag en gaat 24 uur per dag door.

Nu door 1,5 meter dikke wand boren en tunnel aansluiten op station De aankomstprocedure is zorgvuldig voorbereid, maar ondanks alle maatregelen is het niet geheel zonder risico's. In de eerste week na de aankomst boort Molly door de 1,5 meter dikke wand van het station en wordt de tunnelbuis aangesloten. Het station is omgeven met water en grond. We willen voorkomen dat er tijdens het doorboren van de wand water en grond naar binnen kunnen stromen, want dit zou zakkingen van de grond tot gevolg kunnen hebben. Daarom zijn in en tegen de stationswand speciale voorzieningen aangebracht die de boorders helpen om beheerst een permanente waterdichte afdichting te maken tussen de tunnelbuis en het station.

Zorgvuldig voorbereid
Als er door de muur van het station geboord wordt, worden de bovengelegen straat en de panden goed in de gaten gehouden. Gaat er onverhoopt iets mis, dan zijn is de Dienst Noord/Zuidlijn daarop voorbereid. Er is een uitgebreide calamiteitenorganisatie en de vliegende brigade staat paraat. Bewoners en ondernemers kunnen deze vliegende brigade 24 uur per dag bellen via het publieksnummer van de Noord/Zuidlijn.

Nog 3830 meter voor de boeg
De tunnel die Molly in de afgelopen maanden heeft gebouwd is de derde van acht tunnelbuizen die worden geboord voor de Noord/Zuidlijn. Gravin en Noortje bouwden in 2010 de eerste twee tunnels tussen het Damrak en station Rokin. Molly en de - nu nog naamloze - vierde tunnelboormachine moeten in de komende anderhalf jaar nog 3830 meter tunnel bouwen. De klus zit er voorlopig dus nog niet op. In september 2011 is Molly weer aan zet. Zij vertrekt dan uit station Ceintuurbaan op weg naar haar volgende stop: station Vijzelgracht.

Noot voor de redactie (