Ingezonden persbericht


TLC meest selectieve vrouwenzender in eerste maand

De nieuwe zender van Discovery Networks zorgt voor groei marktaandeel van 140%

Amsterdam, 8 augustus 2011 - TLC, de kwalitatieve lifestyle en non-fictie entertainment zender van Discovery Networks, is een maand na de lancering al de meest selectieve vrouwenzender van Nederland. De Nederlandse versie van Discovery Networks' internationale vlaggenschip groeide tevens sterk in de commerciële doelgroep vrouwen 20-49.

TLC behaalde een commercieel marktaandeel van 1,2 % in de doelgroep vrouwen tussen de 20 en 49 jaar. Dit is meer dan 140 % groter dan het marktaandeel dat Animal Planet behaalde in hetzelfde tijdvak voor de lancering van TLC. In de doelgroep vrouwen 20-34, is het marktaandeel zelfs 1,8 %, dit is 218 % hoger dan Animal Planet.

Het nieuwe online TLC kijkers panel heeft inmiddels meer dan 2.000 leden. De ambitie is om met behulp van het panel een expert te worden op het gebied van vrouwen, zoals Discovery Channel dat is op het gebied van mannen.

Nieuw hoogtepunt
Op 4 augustus, exact een maand na de lancering, behaalt TLC een nieuw hoogtepunt met een marktaandeel van 2,2 % in de doelgroep V20-49. In de doelgroep V20-34 behaalde TLC zelfs een marktaandeel van 3,9 %. Hiermee was TLC de 8e zender in deze doelgroep in het tijdvak dat de zender uitzendt.

Jochem de Jong, Algemeen Directeur Discovery Networks Benelux: 'We zijn op 4 juli begonnen en zijn bijzonder trots dat we binnen een maand al de meest selectieve vrouwenzender van Nederland zijn. We hebben voortdurend de doelstelling gehad om een fris, nieuw vrouwenmerk te lanceren en we zijn overweldigd door de vele aanmeldingen in het TLC panel en de positieve reacties die uit onze eerste onderzoeken blijken. Op onze social media-kanalen zoeken vrouwen de interactie met elkaar op en ook daaraan is de populariteit van een merk goed te meten. Wij realiseren ons het enorme groeipotentieel van TLC en werken achter de schermen hard aan onze ambitie om een voortrekkersrol op het gebied van vrouwenprogrammering, onderzoek en marketing te bewerkstelligen.'

Over TLC
Discovery Networks, moederbedrijf van mannenzender Discovery Channel, lanceerde op 4 juli 2011 de nieuwe vrouwenzender TLC met hoog kwalitatief entertainment en een focus op non-fictie. TLC is een volledig Nederlandse versie van Discovery's internationale vlaggenschip zender TLC met Nederlandstalige programma's, promo's en commercials. De zender heeft volledige dekking in Nederland in het analoge en digitale basispakket. TLC zendt vanaf 18:00 uur uit op het kanaal van Animal Planet en richt zich op de vrouw van nu tussen 20 - 49 jaar. De programma's slluiten aan bij de wensen van de moderne vrouw. De dramaserie 'Offspring' volgt de verloskundige Nina Proudman die haar tijd en emoties verdeelt tussen haar relaties, ex-man, onconventionele familie en werk. 'Snog, Marry, Avoid' is 's werelds eerste 'make-under'-programma, waarin de Briste presentatrice en zangeres Jenny Frost een poging doet om uitbundig geklede meiden en jongens in natuurlijke schoonheden te veranderen. Tot slot vertelt 'Sister Wives' het verhaal van de Browns, een op het eerste gezicht normaal Amerikaans gezin. Maar zoals Kody, vader en echtgenoot uitlegt: 'Ik werd verliefd, werd nog een keer verliefd en toen nog een keer.' Kody Brown is een polygamist met vier 'zustervrouwen', Meri, Janelle, Christine, Robyn en hun 16 kinderen.

Over Discovery Networks
Het marktaandeel van Discovery Networks was in juli 2011 3,7 % in de doelgroep 20-49 jaar. In dezelfde maand was Discovery Channel in de doelgroep mannen 20-34 de 8e zender van Nederland met een marktaandeel van 4,6%. Discovery Networks bereikt met haar zenderportfolio maandelijks ruim 10 miljoen unieke kijkers. Discovery Channel is de meest selectieve mannenzender en TLC de meest selectieve vrouwenzender van Nederland.*


* Bron: SKO, juli 2011

o-o-o-o