Rijksoverheid
ConsuWijzer helpt consument voor recht opkomen
Nieuwsbericht | 09-08-2011
Consumenten vinden de drempel om hun recht te halen bij een klacht of
probleem over een product of dienst vaak te hoog. Daarom gaat
Consuwijzer - het consumentenloket van het ministerie van Economische
Zaken, Landbouw & Innovatie - met extra hulpmiddelen zoals checklists
en succesverhalen deze drempel verlagen.
44.000 vragen en meldingen
In het 1e halfjaar van 2011 ontvingen de toezichthouders achter
ConsuWijzer - de Consumentenautoriteit, NMa en OPTA - ongeveer 44.000
vragen en meldingen van consumenten via hun loket, blijkt uit het
externe link: halfjaarbericht van de organisatie. De website werd in
deze periode bijna 1 miljoen keer bezocht. Het aantal webbezoeken is
daarmee vergelijkbaar met dezelfde periode vorig jaar, terwijl het
aantal vragen is gedaald. Dit komt mede doordat de informatie op de
website zodanig is aangepast, dat de consument nog beter in staat is
zelf de juiste informatie te vinden.
Voorbeeldbrieven
Met de externe link: energiewijzer op ConsuWijzer zijn in 2011 tot nu
toe 40.000 vergelijkingen gemaakt. Het gebruik van externe link:
voorbeeldbrieven op de website steeg in het eerste halfjaar van 2011
met 14 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2010. In 2011 zijn
ze ruim 250.000 keer gebruikt.