Collega's maken werkgever populair
Persbericht van Effectory B.V.
Uit onderzoek van Effectory, Nederlands marktleider op het gebied van
medewerkersonderzoek, blijkt dat bij de 100 beste werkgevers van
Nederland het contact met collega's met name hoog gewaardeerd wordt.
Dit contact wordt beoordeeld met een 7,7 en is van grote invloed op de
populariteit van de werkgevers.
Dit blijkt uit het grootschalige Beste Werkgeversonderzoek van
Effectory, waaraan ruim 190.000 respondenten uit 300 organisaties
hebben meegewerkt. Zij zijn ondervraagd over hun werkzaamheden,
arbeidsomstandigheden, collega's, leidinggevenden, beloning en
ontwikkelingsmogelijkheden. De 100 hoogst scorende organisaties zijn
genomineerd voor de titel 'Beste Werkgever van Nederland'.
Belang sociaal contact
Dat het contact met collega's zoveel invloed heeft op de beoordeling
van een werkgever, is volgens Guido Heezen, directeur en HR
trendwatcher, niet zo verwonderlijk. "Bij de 100 beste werkgevers van
Nederland heerst een positieve, productieve werksfeer. Contact met
collega's is hier een van de belangrijkste oorzaken van. Het zorgt voor
plezier, betrokkenheid en een soepele samenwerking. Zonder dit contact
zijn goede prestaties onmogelijk."
Invloed van de werkgever
Heeft een werkgever zelf invloed op het contact tussen collega's?
"Absoluut", vertelt Heezen. "Als werkgever kun je ruimte maken voor
collegiaal contact. Dit begint door zelf het goede voorbeeld te geven
als werkgever: toon belangstelling voor je medewerkers en hun situatie,
dan zullen zij dat onder elkaar ook doen. Geef uitleg over de
besluitvorming in je organisatie en de gevolgen hiervan, ongeacht of
deze goed of slecht zijn. Open communicatie bevordert niet alleen de
werksfeer en de samenwerking maar zorgt tegelijk voor vertrouwen in de
organisatie. De 100 beste werkgevers van Nederland slagen hier
uitstekend in."
Een goed imago is goud waard
Hoe weten werkzoekenden hoe het gesteld is met het contact tussen
collega's bij een werkgever? Heezen: "Dat soort informatie verspreidt
zich snel. Tevreden medewerkers zijn geweldige ambassadeurs voor een
werkgever, hun positieve verhalen versterken het imago van een
organisatie op de arbeidsmarkt enorm. Hoe het precies is om ergens te
werken weten werkzoekenden meestal niet, maar ze hebben wel een indruk
en weten of je ergens 'goed zit' of niet. Met de komst van social media
is het nog veel gemakkelijker geworden om te zien wie waar werkt en hoe
enthousiast men is. Het imago van een werkgever is cruciaal voor het
aantrekken van nieuw talent. Een positief imago als werkgever is goud
waard."
Links:
http://www.effectory.nl
Razende Robot Reporter