Nederlandse Orde van Advocaten

Nationale ombudsman bekritiseert DigiD

09-08-2011 | 0 reacties

De Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer is kritisch over de fraudegevoeligheid van de DigiD. De DigiD is de code waarmee burgers online zaken doen met de overheid. Uit klachten die de ombudsman binnenkrijgt, blijkt volgens hem dat het DigiD-systeem een zeer zwak beschermd systeem is. `Voor mensen die verstand hebben van internetcriminaliteit is het blijkbaar makkelijk om fraude te plegen. Als de overheid een bank was, zou die failliet zijn', aldus Brenninkmeijer afgelopen maandag in het Algemeen Dagblad.

Rapport

Burgers die slachtoffer zijn van de fraude, worden niet goed geholpen volgens Brenninkmeijer. De overheid is volgens hem traag en heeft weinig oog voor problemen van de burger. In een rapport dat binnenkort verschijnt, komen de klachten over de DigiD aan de orde.

Klachten van cliënten

In het Advocatenblad van 5 augustus staat een uitgebreid interview met Alex Brenninkmeijer. Hierin vertelt hij over de een op de drie klachten waarbij een advocaat betrokken is. Het grootste deel van de klachten dient een advocaat in namens zijn cliënt omdat een zaak zich niet of niet meer leent voor een gerechtelijke procedure. `Zo kan het lijken alsof een conflict met het UWV over geld gaat, maar het gaat burgers veel vaker om achterliggende waarden: een goede communicatie of een correcte behandeling. Daar kan een rechter meestal weinig mee en dan kom je uit bij de Nationale ombudsman. Met een advocaat in de arm kan het voor een burger prettiger zijn dan wanneer je wordt bijgestaan door bijvoorbeeld iemand van de vakbond. Advocaten voelen kennelijk goed aan hoe klachten het best kunnen worden geformuleerd en ingediend, wat leidt tot meer gegronde klachten.'

Fatsoenlijke mensen

Brenninkmeijer: `Advocaten zijn eigenlijk allemaal fatsoenlijke mensen. De informatie die ze op tafel leggen klopt feitelijk en is nauwkeurig en adequaat. Advocaten genieten bij ons dan ook een redelijk krediet.'